avatar Gijs GilisGijs Gilis    30 mei 2022, 7:06    0   

Dikwijls zit het ‘m in de details. Zo ook bij motorfietsen. Zichtbare designelementen of onzichtbare techniek kunnen van een ‘normale’ motor een eerder speciaal model maken. En als je eens de leuke weetjes kent, kun je er ook niet meer langs kijken. Daarbij word je er een geweldig interessant persoon van op café met de motorvrienden. “Zeg, wist je dat…”, en ze zitten aan je oor gekluisterd. We geven je 10 interessante details op motoren die dit jaar te koop zijn. Zorg wel dat je ze onthoudt, hé.

Ducati Panigale V4

Ze moeten al enige tijd stevig aan populariteit inboeten, maar superbikes of sportmotoren zijn nog steeds de technologische uithangborden van een merk. Al helemaal als dat merk Ducati is. De nieuwe Panigale V4 zit vol met leuke details en technologie. Van winglets tot onderhuidse top-elektronica, maar het geinigste detail is de voorziening van een extra koelgleufje voor de quickshiftersensor. Die quickshifter krijgt er natuurlijk flink van langs op circuit, dus zo’n gek idee is het nog niet.


Kawasaki Ninja H2 SX

De Ninja H2 SX is haantjesgedrag op z’n Japans. Opvallend, pijlsnel, vol met de nieuwste snufjes en haarfijn uitgedost met een supercharger. Geen enkel ander merk doet het Kawasaki (voorlopig) na. Zo’n supercharger brengt heel wat extra technologie en onderdelen met zich mee, waaronder koeling. Als je ooit de kans hebt een Ninja H2 SX van dichtbij te bekijken, moet je eens onder zijn neus kijken. Daar zie je dat de linker- en rechterkant verschillend zijn, waarvan de kant met het groene gaasje de koelinlaat is voor de supercharger.


CFMoto 700CL-X Heritage

Als je je rijbewijs correct hebt behaald, weet je de schakelvolgorde van een motorversnellingsbak. 1 naar onder, de rest allemaal naar boven, en neutraal tussen 1 en 2. Toch vond CFMoto het een leuk idee om die volgorde op de 700CL-X Heritage te vermelden. Je moest het maar eens vergeten zijn! Nu nog zo’n typisch bijpassende T-shirt met diezelfde schakelvolgorde op, en iedereen zal weten dat je een motorliefhebber bent.


Moto Guzzi V7

Bij Moto Guzzi zijn ze niet vies van een detailtje meer of minder. Zo zie je het kenmerkende Moto Guzzi-logo – een vliegende arend met uitgespreide vleugels– niet alleen terug in de DRL (Daytime Running Lights) van de V7, maar ook in het dashboard. De uitstulpingen naast het schermpje die aangeven welke richtingaanwijzer aan het branden is, zijn namelijk getekend als de vleugels van de arend. Om alle verwarring te voorkomen, wordt het Moto Guzzi-logo ook afgebeeld centraal in het scherm.


Indian FTR

Start-/stopsystemen en cilinderuitschakeling komen we wel vaker tegen in de automobielsector. Bij motoren worden die technieken minder toegepast, hoewel er uitzonderingen zijn. Indian is er daar één van, want op de FTR wordt bij stilstand de achterste cilinder uitgeschakeld. Dat is niet zozeer om brandstof te besparen, maar wel eerder om de warmteontwikkeling tegen te gaan. Als je weer vertrekt, schiet de achterste cilinder weer in werking alsof er nooit iets aan de hand was.


BMW R 18 B

Sind jaar en dag gebruikt Rolls-Royce een power meter in procenten om aan te duiden hoeveel kracht je op dat moment gebruikt. Bij half gas zit je dus op 50%, bij vol gas geeft hij 0% aan. BMW, het moederbedrijf van Rolls-Royce, gebruikt diezelfde ‘power reserve’ op de R 18 B. Het metertje staat helemaal rechts in het gigantische dashboard en is eerder een gimmick dan echt nuttig. Toch is het leuk om te zien hoeveel reserve je nog over hebt als je eens stevig door accelereert.


Voge 500AC

Richtingaanwijzers; je ziet ze in alle vormen en maten. Vroeger waren het meestal een soort vierkante blokjes met halogeenlampjes erin, maar door de ledtechnologie zijn ze steeds kleiner geworden. Ondertussen heb je volledig ingewerkte richtingaanwijzers, dynamisch lopende exemplaren, en Voge gebruikt holle pinkers op de 500AC. Op die manier heb je een oplichtende letter C (of een omgekeerde C) met een holle ruimte in het midden.


MV Agusta Turismo Veloce 800 SCS

De MV Agusta Turismo Veloce 800 SCS is uitgerust met een Smart Clutch System. Die speciale koppeling doet al het werk voor jou, waardoor je dus niet moet ontkoppelen bij vertrek of tussen het schakelen. Er is wel een koppelingshendel aanwezig, dat je nog altijd kunt gebruiken als je dat wenst. Daardoor is er ook een soort van handrem nodig om de machine te kunnen blokkeren als die stilstaat op een helling. Het antwoord is een extra pedaaltje dat mooi weggewerkt zit aan de rechtervoet boven de achterrem.


Honda CB650R

Op de Honda CB650R zitten naast de ledkoplamp valse koelvinnen die verwijzen naar de tijd waarin koplampen nog zo groot waren dat het omhulsel afgekoeld moest worden. Ondertussen is die koeling niet meer nodig omdat ledlampen nauwelijks warm worden. Maar het ziet er wel cool uit. Extra detail: om beter te passen bij de ronde koplamp zijn de remschijven trouwens niet van het wave-type, maar gewoon rond.


Yamaha NIKEN

De Yamaha NIKEN is een vreemde eend in de motorwereld. Uit technisch oogpunt is het een hoogst interessante machine, boordevol vernieuwende ideeën. Een detail dat maar weinigen weten en waar je altijd naar kijkt, zijn de dubbele vorkpoten vooraan. Je zou kunnen denken dat de Yamaha vier veren heeft, maar dat zijn er eigenlijk maar twee. De dubbele voorvork bestaat namelijk uit de achterste vork die dient als vering, en de voorste die puur een functie heeft voor de rechtuitstabiliteit van het wiel.

Geef een antwoord