Vermogens van +200 pk zijn tegenwoordig niet meer vreemd. Zelfs als we kijken buiten de superbikes, wordt er gegoocheld met paardenkrachten alsof het niets is. Van een Ducati Streetfighter V4 waar je verdomd sterke armen op moet hebben, tot een KTM 1290 Adventure die je een overdosis vermogen geeft om het avontuur offroad op te zoeken. Maar welke motorblokken leveren het meest aantal pk’s per cilinder? We kwamen tot een enigszins verrassende top 10.
Noot van de redactie: Voor dit overzicht baseerden we ons enkel op straatlegale motoren die in 2023 te koop zijn. Bij een gelijkaardige pk/cilinder-waarde, hebben we naar het koppel (in Nm) gekeken om de volgorde te bepalen.
Plaats 10
KTM 890 Duke
121 pk / 2 cilinders (99 Nm)
60,5 pk/cilinder
De eerste en zeker niet de laatste KTM in deze top 10. Met dik 60 pk per cilinder is de ondertoon gezet.
Plaats 9
Indian FTR 1200
121 pk / 2 cilinders (118 Nm)
60,5 pk/cilinder
Een idem aantal pk’s per cilinder als de KTM 890 Duke, maar de Indian FTR 1200 mag op plaats 9 omwille van zijn hoger koppel (dankzij de grotere cilinderinhoud).
Plaats 8
Harley-Davidson Sportster S
122 pk / 2 cilinders (125 Nm)
61 pk/cilinder
Één pk extra kan een wereld van verschil maken, want zo troeft Harley-Davidson grote concurrent Indian af in dit geval.
Plaats 7
Indian Pursuit
122 pk / 2 cilinders (178 Nm)
61 pk/cilinder
Haasje over tussen de Amerikaanse motormerken. Deze keer is het megakoppel van de Indian Pursuit doorslaggevend voor plaats 7. Ter info: we zijn nog altijd maar 1 pk gestegen.
Plaats 6
BMW R 1250
136 pk / 2 cilinders
68 pk/cilinder
De enige BMW-motor in de top 10 en ook enige boxer. De 1.250cc, die gebruikt wordt in de GS, RT, R en RS, trekt het tempo omhoog.
Plaats 5
KTM 690/Husqvarna 701/GasGas 700
75 pk / 1 cilinder
75 pk/cilinder
Mooi in het midden op plaats 5, de enige ééncilinder in deze top 10. En wat voor een! KTM, Husqvarna en GasGas benoemen hem 690, 701 en 700. Verschil moet er zijn…
Plaats 4
Harley-Davidson Pan America 1250
152 pk / 2 cilinders
76 pk/cilinder
De hoogst genoteerde Harley-Davidson en ook een van de nieuwste motorblokken van de Amerikanen. Een sterk blok, dat mag duidelijk zijn.
Plaats 3
Ducati Panigale V2
155 pk / 2 cilinders
77,5 pk/cilinder
De top 3 wordt ingeluid door de Ducati Panigale V2, pas de eerste en ook enige circuitmotor in deze top 10. Viercilinders maken vanzelfsprekend weinig kans hier.
Plaats 2
Ducati XDiavel
160 pk / 2 cilinders
80 pk/cilinder
We doorbreken de 80 pk per cilinder, dankzij de ‘oude’ Ducati XDiavel. Een beest van een blok in een beest van een motor, met duidelijk duivelse krachten…
Plaats 1
KTM 1290 Super Duke
180 pk / 2 cilinders
90 pk/cilinder
Ongestoord op plaats 1, met de vingers in de – atypische – neus; de onvermoeibare 1290 van KTM. Met maar liefst 10 pk/cilinder meer dan de tweede plaats, is het meesterwerk van de Oostenrijkers de terechte winnaar van deze top 10. Wat een geweld!