avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    11 jul 2023, 13:10    0   

Helaas – maar niet onverwacht – zet de tweedehandsmarkt voor motorfietsen z’n vrije val voort, al werd die in juni licht afgeremd. Gelukkig trekken de inschrijvingscijfers van nieuwe motoren de situatie toch voor een stuk recht bij het ingaan van de zomermaanden. Dat deelt mobiliteitsfederatie Traxio mee in hun meest recente publicatie.

Maand juni202323 vs ’22202223 vs ’212021
Tweedehands motorfietsen8.122-17,6%9.852-18,6%9.975
Nieuwe motorfiets3.641+23,3%2.953+10,5%3.296
6 maanden cumulatief202323 vs ’22202223 vs ’212021
Tweedehands motorfietsen30.392-26,9%41.568-34,6%46.471
Nieuwe motorfietsen15.276+3,1%14.822-3,6%15.849

Traxio-woordvoerder Filip Rylant vat de situatie samen: De tweedehandsmarkt voor motorfietsen blijft in vrije val, hoewel er in de maand juni toch een vertraging van de neergang was te merken: er werden vorige maand (8.122 eenheden) namelijk -17,6% minder occasiemotoren ingeschreven dan vorig jaar. Gecumuleerd over het eerste semester loopt het verlies op tot niet minder dan -26,9%. Er zijn gedurende de eerste zes maanden amper 30.392 occasie motorfietsen ingeschreven tegenover 41.568 in 2022 en zelfs 46.471 in 2021. Het verlies is dus enorm, en dat gaat op langere termijn ernstige gevolgen veroorzaken voor de motormarkt, de dealers en de onderdelenleveranciers.

“Aan de basis van de daling ligt nog altijd de verplichte keuring voor occasiemotoren, wat velen doet besluiten om hun motor niet in België maar in het buitenland verder te verkopen, of over te laten aan een dealer zodat ze zelf niet naar de keuring voor verkoop moeten gaan – de keuring voor de dealers zelf loopt blijkbaar niet altijd van een leien dakje.

Registraties van tweedehands motorfietsen – per regio (juni 2023, bron Traxio).

Bij de nieuwe motorfietsen noteren we een zeer sterke stijging in juni: +23,3% tot 3.641 stuks. Dat is een opsteker voor de motordealers, die smachtten naar aanvoer van reeds bestelde motorfietsen, en leuk voor de klanten die deze zomer nog op pad kunnen met hun nieuwe tweewieler. Uitschieters bij de nieuwe inschrijvingen zijn Kymco in de middenklasse en Honda & Yamaha bij de 751cc-1.000cc’s. Verse aanvoer uit de fabriek (Yamaha) en de nieuwe Transalp en Hornet bij Honda trekken de cijfers behoorlijk omhoog.”

Registraties van nieuwe motorfietsen – per regio (juni 2023, bron Traxio).

Vreemd genoeg staan enkel Aprilia (+23,6% in de 125cc-categorie) en Bombardier (+40% in de meer dan 1000cc-categorie) in de groene cijfers, alle andere merken kleuren rood. In de cumulatieve Top 10, staat iedereen in het rood, schommelend ongeveer tussen -21,5% en -41,3%. Deze trend treft ook alle categorieën van de Top 10 in verschillende cilinderinhoudscategorieën.

Registraties van tweedehands motorfietsen – per merk (juni 2023, bron Traxio).

Juni bevestigt eens te meer de trend die heerst over nieuwe motorfietsen: het is niet langer de kleinste (125cc – 23,3%) maar de categorie met grote cilinderinhoud (+1.001cc – 24,4%) die het meest gewilde segment vormt. De snelst groeiende categorie is de 751-1.000cc. 

Registraties van nieuwe motorfietsen – naar cilinderinhoud (juni 2023, bron Traxio).

De aanhoudende regen dit voorjaar betekent ongetwijfeld een daling van de verkoop, een factor die nog wordt versterkt door de beperkte en grillige beschikbaarheid op de markt. Het gecumuleerde resultaat van de nieuwe markt (+3,1%) blijft echter behoorlijk positief dankzij een goede maand juni. Met name Honda, BMW en Kawasaki doen het opvallend goed.

Registraties van nieuwe motorfietsen – per merk (juni 2023, bron Traxio).