avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    24 jun 2022, 14:37    1   

’t Is een pijnlijke vaststelling: nooit eerder werd zoveel geflitst als afgelopen jaar. In 2021 werden meer dan 4,6 miljoen snelheidsboetes opgestuurd. Dat is een stijging van maar liefst 14,75 procent ten opzichte van zowel een jaar als twee jaar eerder. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. De federale wegpolitie ziet twee oorzaken: enerzijds het toegenomen aantal trajectcontroles, maar wijst ook in de richting van ‘compensatiedrang na corona’. Voor welk percentage van de boetes motorrijders verantwoordelijk zijn, wordt (voorlopig) met geen woord gerept.

“Autobestuurders lijken hun teruggewonnen vrijheid te willen botvieren op de Belgische wegen”, zegt Koen Ricour, directeur van de federale wegpolitie, daarover bij de collega’s van HLN. Toen we vorig jaar opnieuw buiten mochten na maanden van isolatie en binnen zitten, zijn velen blijkbaar harder op het gas gegaan dan voorheen. “We merkten een soort van compensatiedrang, wat voor meer boetes heeft gezorgd.”

Meer trajectcontroles

Al is niet enkel het rijgedrag verantwoordelijk voor het surplus aan snelheidsboetes. De pakkans is gewoon ook gegroeid, door nieuwe trajectcontroles. Die nieuwkomers staan in Vlaanderen vooral op gewestwegen geposteerd, terwijl ze in Wallonië vooral aanwasten op snelwegen. Zoals eerder al voorspeld, zorgen ook extra administratief personeel én het verdwijnen van snelheidsmarges voor extra boetes. Opvallende statistiek daarbij: meer dan de helft van de flitsboetes is te wijten aan overdreven snelheid in een zone 50 of een zone 30…

Puntensysteem op komst?

Volgens berekeningen steekt de Belgische staatskas in 2021 ongeveer 400 miljoen euro aan boete-inkomsten op zak. Een deel daarvan vloeit volgens Ricour terug naar de politie die de vrijgekomen gelden onder meer investeert verkeersveiligheid en handhaving. Met de resterende fondsen kan volgens VIAS dan weer gedacht worden aan een puntensysteem. “Schijnbaar vindt een deel het niet erg om steeds maar te betalen wanneer ze te snel rijden”, vertelt Stef Willems van Vias Institute aan HLN. “Het verandert niets aan hun rijstijl. Een puntensysteem, zoals in het parlement werd voorgelegd, waarschuwt de recidivist. Wanneer ze te veel overtredingen begaan, raken ze hun rijbewijs kwijt. Dat zou een oplossing kunnen zijn. In 22 Europese landen is dat al het geval.”

Bron: Het Laatste Nieuws

  • En daar is er zeker 1 van mij bij :
    in zone 50 ; gecorrigeerde snelheid van 51 km/u ; in de aanloop naar de “bebouwde kom” mijn dorp, om 10u ’s avonds, met geen kat op de baan, met prima weer en dus prima zichtbaarheid.
    Akkoord, te snel is te snel en dus heb ik de boete netjes betaald maar dan vraag ik mij af wat dit met verkeersveiligheid te maken heeft ? Bovendien zou het in dit soort situaties veel correcter zijn dat er variabele snelheidsborden worden toegepast ifv van de verkeerdrukte.
    Als we zo doorgaan, kunnen we binnenkort best allemaal een scooter klasse A (max 25 km/u) kopen (en dan hopen dat de snelheidslimiet niet op 20 km/u wordt gebracht want oei, oei, oei, dat is levensgevaarlijk …) ?
    Ik heb intussen meer dan 40 jaar rijervaring zowel met de moto als met de auto en vind dat ik verantwoordelijk, veilig en defensie rijd dus kan ik met een gerust geweten zeggen dat dit het zoveelste bewijs is dat we meer en meer bepamperd worden 🙁
    Als ik in Italië ben, valt het mij telkens op dat niemand rekening houdt met de getallen die op de verkeerborden staan bij bijvoorbeeld wegenwerken, er wordt ingehouden maar tot op het niveau dat het verkeer het toelaat en dat werkt blijkbaar ook want ik heb daar nog geen enkel ongeval gezien in die situatie. Dus zo kan het ook.
    Frank