avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    10 nov 2021, 15:51    0   

In Hinckley hebben ze alvast niet gewacht tot EICMA om alvast enkele nieuwe modellen te lossen voor 2022. Na de Bonneville Gold Lines komt Triumph binnenkort met nog drie Special Editions op de markt, die telkens slechts één jaar te koop zullen zijn. Snel zijn is hoe dan ook de boodschap.

Street Twin EC1 Special Edition

Aftrappen doen de Britten met een op Londen geïnspireerde Triumph Street Twin EC1. De EC1 verwijst daarbij naar de postcode van Clerkenwell, in de Londense wijk Islington. Het is een van de coolste buurten van East End, waar de motorcultuur sinds jaar en dag het ritme van de dag bepaalt.

In de EC1 Special Edition is de Street Twin voorzien van een nieuwe, tweekleurige Matt Aluminium Silver/Matt Silver Ice-tank met een subtiele handgemaakte zilveren striping, speciale graphics en de klassieke Triumph-badge op de bast. Hetzelfde kleurenschema is doorgetrokken naar de zijpanelen, waarop ook het nieuwe Street Twin Limited Edition-logo staat afgebeeld op een matte zilverkleurige Ice-achtergrond met ditto spatborden. Al dat zilver contrasteert lekker met de zwarte lak op de 10-spaaks wielen, de koplamp, de spiegels en natuurlijk het motorblok.

Onderhuids blijft de Street Twin overigens z’n prettige zelve: een geweldige retro-naked op het 900cc Bonneville-platform die 64 pk levert bij 7.500 tpm en een best impressionante 80 Nm haalt bij amper 3.500 tpm. Heerlijk rustig tuffen door het weekend, check!

Triumph Rocket 3R en Rocket 3GT 221 Special Edition

Over naar de beer des huizes: de Rocket-powercruisers van Triumph presteren – zoals de modelnaam al aangeeft – een angstaanjagende 221 Nm-piekkoppel. Meer was er voor de dames en heren uit Hinckley niet nodig om hun beest ook dat addendum mee te geven.

De Special Edition krijgt een opvallende Red Hopper-kleurstelling aangemeten voor de tank en het voorspatbord, waarbij de ‘221’ een prominente plaats op het reservoir. Maar nog opvallender – en misschien zelfs een tikkeltje pronkerig – is dat de specs van deze Special Edition in ‘paspoortvorm’ op de tank staan vermeld: 167 pk, 221 Nm maximumkoppel, de cilinderinhoud van 2.458 cc, boring en slag (110,2 x 85,9) en natuurlijk de geboorteplaats, Hinckley. De zwarte lik verf waarmee de rest van het kuipwerk is gedoopt, maakt ’t plaatje helemaal af.

De Triumph Rocket 3R en Rocket 3GT 221 Special Edition zullen vanaf februari 2022 exact één jaar te koop worden aangeboden.

Triumph Thruxton RS ‘Ton Up’ Special Edition

Voor de nostalgische racers brengt Triumph een ode aan de caféracer op de markt met z’n Thruxton RS ‘Ton Up’ Special Edition. Een gelimiteerde editie – niet qua aantallen, maar qua tijd: de motorfiets is slechts één jaar verkrijgbaar vanaf december 2021 – die een vette knipoog vormt naar de Britse motorcultuur van de jaren zestig.

De naam verwijst naar de ‘Ton Up’-ronde van meer dan 100 mph – 160 km/u – die gemiddeld wordt gereden op de Tourist Trophy. Die prestatie werd voor het eerst neergezet in 1969 door Malcolm Uphill op een Triumph Thruxton. Sindsdien werd de Triumph Bonneville Thruxton een van de populairste machines onder de ‘Ton Up Boys’ – de rijders die aan de wieg stonden van de eerste caféracers.

De ‘Top Up’ Special Edition Thruxton RS krijgt een in het oog springende laklaag aangemeten, met een Aegean Blue-tank en in Jet Black gedoopte knie-uitsparingen. Waarbij het geheel wordt afgewerkt met een zilveren striping. De achterzijde en het voorspatbord krijgen dan weer een lik Fusion White met rood opschrift (‘100’) mee. De zijpanelen (in Jet Black, net als de koplamp en het achterspatbord) zijn versierd met ‘Thruxton RS Ton Up’-badging; de vorkpootbeschermers zijn in Matt Aluminium Silver, terwijl de wielen, motordeksels en schokdempers in zwart zijn uitgevoerd.

De Ton-Up Edition heeft natuurlijk alle historische details van de RS-versie van de Thruxton: Monza-tankdop, dubbele geluiddempers van geborsteld roestvrij staal, eenpersoonszadel en bar-end-spiegels. Daarenboven presteert ook deze Thruxton een lekkere 103,5 pk bij 7.500 tpm en haalt hij bij 4.250 tpm liefst 112 Nm uit de 1.200cc Bonneville-twin.

Geef een antwoord