avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    07 feb 2023, 15:35    0   

De positieve trend op vlak van nieuwe inschrijvingen zet zich in de eerste maand van 2023 niet door bij de inschrijvingen van tweedehandse motoren. Volgens mobiliteitsfederatie Traxio daalde het aantal immers met 12,9% ten opzichte van een jaar eerder tot 3.492 exemplaren. De oorzaak daarvan moeten we alweer niet ver zoeken: sinds begin dit jaar moeten occasie moto’s een technische controle ondergaan bij verkoop en bijgevolg zijn er in november en december van vorig jaar heel wat extra tweedehands inschrijvingen geweest.

Een effect dat we volgens Traxio in de komende maanden verder zullen blijven voelen. De bijbehorende prognose is dat er meer dan vroeger tweedehandse motoren in de buurlanden zullen terechtkomen, om zo een technische keuring bij verkoop te omzeilen. De daling heeft zich in januari vooral voorgedaan bij de zwaardere motoren vanaf +500cc, in de kleinste klassen was er zelfs een toename. Bij de Top10-merken niets dan verliezers ditmaal, enkel Piaggio weet de schade te beperken (-6,9%).

Vlaanderen krijgt grootste klappen maar blijft veruit de grootste markt

Vlaanderen blijft ook in januari 2023 de grootste tweedehandsmarkt (60,9%) maar verliest toch -16,7% . De daling doet zich dus vooral voor in Vlaanderen waar met name de klasse van +1.000cc zware klappen krijgt. In Brussel vallen de goede cijfers van de 126-500cc op (+22,4%) tegenover het slechte resultaat van de 201-750cc (-28,7%) en Wallonië zien we ook zware klappen in het +750cc-segment terwijl de lichtste 125cc-klasse sterk wint (+17,1%).

De lichtste klasse opnieuw het populairst

Opvallend is dat de lichtste klasse opnieuw het best scoort in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 28,3% van de markt, maar ook de middenklasse en de zware jongens (+1.001cc) bleven met ongeveer 19% aardig gegeerd. De overige tussenklassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze. Vooral de groei van de 126-500cc (+3,2%) is opvallend waardoor het aandeel van de verschillende cilinderinhouden steeds dichter naar elkaar groeit.

Volledige top 10 in het rood

Bij de Top10-merken zijn er niets dan verliezers op de tweedehandsmarkt, enkel Piaggio weet de schade te beperken (-6,9%) terwijl Kawasaki de hardste klappen krijgt (-33%). Marktleider Honda komt nog relatief goed weg (-11,1%) dank zij goede cijfers in de kleinste klasse. Harley-Davidson en Ducati weten de schade ook te beperken.