avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    25 jul 2022, 12:18    0   

Herriner je je Opidus nog? Dat was een project van Zweedse ingenieurs in Kenia, met als doel de elektrificatie van het vervoer in Afrika. Het opzet was even simpel als geniaal: bestaande motoren aanpassen tot nieuwe, elektrische machines. Goedkoop, eenvoudig én in Kenia gebouwd. De naam is intussen veranderd naar Roam, maar het doel blijft overeind. Daaruit komt zonet een eerste worp voort: de elektrische motor Roam Air.

Elektrisch, goedkoop én klaar voor de betere uitdaging

Aangezien het wegennet niet overal geasfalteerd is, is een robuuste basis elementair voor het welslagen van de Air. Maar ook een goedkoop prijskaartje valt niet te versmaden: alternatieve, lichte motoren koop je ginds al voor omgerekend 1.500 euro. Dus – als een ommezwaai van verbranding naar elektrisch het doel is – mocht de Air absoluut niet meer kosten. Het grote voordeel aan elektromotoren is evenwel dat ze goedkoper zijn qua onderhoud, reparatie en gebruik.

Dat laatste blijkt ook uit de manier waarop over de accu’s werd nagedacht. In het stalen buizenframe liggen immers twee makkelijk vervangbare accupakketten opgestapeld. Samen hebben ze een capaciteit van 6,5 kWh, waarmee de Roam Air 180 kilometer ver moet geraken. Volledig opladen duurt 4 uur aan een standaard stopcontact. De Roam Air doet z’n naam overigens alle eer aan, met een rijklaargewicht van 135 kg. Dat is inclusief de twee accu’s gerekend. In de ’tank’ is een extra bagagevak voorzien.

Top van 90 km/u

Qua motorprestaties is nog niet al te veel bekend, behalve dat de Air op vijf seconden naar z’n top van 90 km/u sprint. Daarbij genereert de elektromotor 185 Nm aan koppel, wat voldoende moet zijn om de maximale belasting van 220 kg overal heen te voeren. Op het LCD-schermpje kan de bestuurder in de weer met vijf rijmodi en enkele opties, gaande van een sport- en eco-modus tot een achteruitversnelling.

Geef een antwoord