Laat ons meteen duidelijk wezen: neen, een comeback als MotoGP-racer zit er niet aan te komen.
Il Dottore wordt wél ambassadeur Yamaha, de fabrikant waarvoor hij 16 seizoenen lang de successen aan elkaar reeg: van zijn eerste overwinning in Zuid-Afrika in 2004 tot zijn laatste race in de kleuren van het Petronas-satellietteam in 2021, terwijl hij onderweg vier MotoGP-wereldtitels bijeen harkte. Geen verrassing dus… en toch weer wel.
Want hoewel Rossi zelf geen GP’s meer rijdt, is hij nog steeds betrokken bij de jonge rijders van zijn VR46 Academy en zijn Mooney VR46 Racing MotoGP-team. En laat die laatste nu op Ducati Desmosedici GP’s rijden… In het persbericht wordt met geen woord gerept over een eventuele overstap op Yamaha YZR-M1’s. Maar zeg nooit nooit, uiteraard.
Neen, in eerste instantie lijkt het Yamaha vooral te doen om de nimmer tanende populariteit van de recordkampioen, als ambassadeur voor het merk met de gekruiste stemvorken. Volgens Rossi’s voormalige teamchef Lin Jarvis lieten de Japanners er geen gras over groeien: “We hebben Valentino altijd als familie beschouwd, en zodra hij aangaf (persoonlijk) Yamaha-motoren te willen blijven gebruiken en merkambassadeur te willen worden, zijn we aan de slag gegaan om dit te realiseren.”
Valentino Rossi zelf is – uiteraard – ook blij met het nieuwe functieomschrijving op z’n cv: “Zeker, deze overeenkomst tussen mij en Yamaha maakt de nodige emoties los. We hebben in het verleden al vele jaren samengewerkt, dus voelt het als een logische stap aan. Nadat ik me terugtrok uit de MotoGP, bleef ik trainen en motorrijden. Het was altijd mijn bedoeling, om in één of andere vorm te blijven racen. Tijdens mijn MotoGP-carrière reed ik op Yamaha motoren, als onderdeel van mijn contract. Maar ook nadien bleef ik met Yamaha-motoren rijden, omdat ik dat leuk vind. Ik ben blij dat de overeenkomst nu getekend is, zodat Yamaha en ik kunnen samenwerken in deze nieuwe configuratie.”
Daar is het laatste woord nog niet over gezegd, gokken we.