avatar MotornieuwsMotornieuws    28 aug 2020, 16:24    0   

Vanaf volgende week dinsdag, 1 september, verlaagt de maximum toegelaten snelheid op de Brusselse ring naar 100 kilometer per uur. De snelheidsverlaging kadert in het Vlaamse Energie- en Klimaatplan 2021 – 2030

De snelheidsverlaging is van kracht over alle delen van de R0 – oftewel de Brusselse Ring – die in het beheer zijn van het Vlaamse en Brusselse gewest. Dat betekent ook dat het Brusselse gedeelte van de ring, bij Anderlecht, niet sneller gereden mag worden dan 100 kilometer per uur. De maatregel wordt ook van kracht aan de parallelwegen van de ring ter hoogte van de Woluwelaan (R22) in Zaventem/Diegem (Machelen) en de verkeersknooppunten van de ring en de A12 en van de ring met de E40 in de richting van Gent/Oostende. Let op: op die plaatsen waar momenteel al slechts 90 kilometer per uur gereden mag worden, zoals het viaduct van Vilvoorde en nabij het Zoniënwoud, verandert er niets. Dus daar rijd je nog steeds maximaal 90 kilometer per uur.

Op het Viaduct van Vilvoorde rijd je nog steeds max 90/u

Verkeersveiligheid en luchtkwaliteit verbeteren

Met de wijziging wil de Vlaamse overheid de CO2-uitstoot terugdringen en de lokale luchtkwaliteit verbeteren. Ook zou de maatregel leiden tot minder geluidsoverlast. Lokaal gezien zal de maatregel mogelijks zorgen voor een betere luchtkwaliteit en minder lawaai, maar of het klimaat over het algemeen hierbij geholpen wordt valt met een korreltje zout te nemen. 100 km/u rijden op de ring zou slechts een fractie van de totale beoogde daling van de CO2-uitstoot in het kader van het klimaatplan bewerkstelligen. Bovendien is het op deze moment meestal gewoon te druk op de Brusselse ring waardoor de voertuigen nauwelijks sneller kúnnen rijden dan 100/u, dus zal de impact van de verlaging eerder klein zijn. Voor de verkeersveiligheid zou de snelheidsverlaging dan weer wel een goede zaak kunnen zijn.

Foto’s: Shutterstock

Geef een reactie