De monden vielen open gisteren, toen Triumph gisteren in Londen niet een onverwachte update van z’n elektrische TE-1 vanonder het doek toverde, maar wel twee (2!) gloednieuwe motoren liet zien. Met de Triumph Speed 400 en Scrambler 400 X voegt het merk in één klap twee nieuwkomers toe aan het Triumph-gamma. Ontworpen vanuit een gloednieuw motorplatform, moet deze tweeling de instapreeks vormen richting de 900 en 1200cc sterke Speed Twin- en Scrambler-familie.
Het nagelnieuwe TR-blok is genoemd naar de historische Triumph ‘Trophy’-lijn, die zijn strepen verdiende tijdens ééncilinderraces van het begin van de vorige eeuw – in het bijzonder op de Six Day Trial enduro-competitie. Deze geheel nieuwe 398 cc ééncilindermotor met vloeistofkoeling en brandstofinjectie heeft een cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenas, die vier kleppen bedient. Een DLC-coating moet de wrijving daarbij reduceren. Het blokje haalt maar liefst 40 pk (29,4 kW) bij 8.000 tpm en 37,5 Nm bij 6.500 tpm. Hij is gekoppeld aan een zesbak.
Beide modellen pakken uit met een nieuw ontworpen rijwielgedeelte, met een nieuw frame, een opgeschroefd subframe en een aluminium swingarm, gecombineerd met een ophanging die is aangepast aan alle rijomstandigheden.
De Speed 400 is voorzien van een 43 mm UPSD-voorvork, een monoshock achteraan met apart reservoir, 17-inch velgen en roadster-specifieke geometrie en wielbasis. Het remmen wordt vooraan geregeld door een schijf van 300 mm die wordt gegrepen door een radiale remklauw met vier zuigers en gevlochten remleidingen. Aan de achterzijde maakt een schijf van 230 mm met zwevende remklauw de dienst uit.
De Scrambler 400 X heeft een langere wielbasis, langere veerwegen, een groter 19-inch voorwiel en een breder stuur. Een breder gietstalen rempedaal en voetsteunen met veel grip, die lager en breder zijn geplaatst, zorgen ook voor een natuurlijkere rijpositie offroad, terwijl een bredere 320 mm voorremschijf en aangepaste remblokken zorgen voor progressieve remprestaties. De achterrem is identiek aan die van de Speed 400.
De Speed 400 en Scrambler 400 X delen enkele van de nieuwste technologieën, op maat gemaakt voor elk model, om het rijcomfort, de prestaties en de veiligheid te verbeteren. Zo pakken beide nieuwkomers uit met een Bosch-motormanagementsysteem met ride-by-wire, wat zorgt voor een lineaire, intuïtieve gasrespons met voorspelbare vermogensafgifte voor optimaal rijgedrag, veiligheid en controle.
De tractiecontrole kan op beide modellen met een simpele por op de knop worden in- of uitgeschakeld, terwijl tweekanaals Bosch ABS zorgt voor veilig remmen onder alle omstandigheden, voor extra veiligheid en gemoedsrust. Op de Scrambler 400 X kan het ABS ook worden uitgeschakeld voor offroadrijden.
Het nieuwe, strakke en eigentijdse dashboard is voorzien van een grote analoge snelheidsmeter en een geïntegreerd LCD-display met een digitale toerenteller, resterende brandstofverbruik en een goed zichtbare versnellingsindicator.
Al deze functies zijn toegankelijk via een intuïtieve en gebruiksvriendelijke scrollknop op het stuur, en het display is vooraf geconfigureerd om de status van optionele gemonteerde verwarmde handgrepen weer te geven, indien aanwezig. Dankzij een handig geplaatste USB-C-oplaadbus kunnen op het stuur gemonteerde apparaten, zoals smartphones en navigatiesystemen, onderweg worden opgeladen.
Dit ingenieuze systeem vermindert de kracht die nodig is om het koppelingshendel te bedienen, om vermoeidheid te verminderen, terwijl het het vertrouwen en de gemoedsrust van de berijder verbetert door te voorkomen dat het achterwiel blokkeert tijdens het terugschakelen.
De krachtige koplamp oogt goed en heeft een kenmerkend dagrijlicht met Triumph ledsignatuur, terwijl het achterlicht ook is voorzien van een moderne lichtsignatuur en Triumph-logo. Subtiele en moderne richtingaanwijzers maken het pakket af.
De Speed 400 en de Scrambler 400 X zijn beiden standaard voorzien van een stuurslot en een gecodeerde startonderbreker. De in de contactsleutel geïntegreerde transponderchip zorgt ervoor dat alleen de eigenaar de motorfiets kan starten.
Beide modellen worden volgende maand in India gelanceerd en zullen tegen het einde van het jaar in alle andere markten te koop zijn – ook op de prijs is het nog even wachten geblazen.
De Speed 400 zal verkrijgbaar zijn in two-tone lak, in de kleuren Carnival Red, Caspian Blue en Phantom Black, elk met een gigantisch Triumph-logo op de bast. De Scrambler 400 X wordt op zijn beurt aangeboden in drie kleurenschema’s (mat kakigroen en wit, rood-met-zwart, of zwart-met-zilver), elk met Triumph’s kenmerkende logo op de diagonale tankstreep en badges.