avatar Mattijs De LeeMattijs De Lee    07 dec 2020, 17:00    0   

Onze Man in Tenerife heeft zopas de eerste testrit met de 2021 Triumph Trident 660 achter de rug. Nog voor hij de hotelbar indook, belden we hem op om zijn eerste indrukken van Triumphs veelbesproken nieuwkomer te horen. Dat moest dus snel gaan.

MotorNieuws: Voor de dag ermee: hoe was het vandaag?

Thierry Sarasyn: Goed geslapen, heerlijk ontbijt genomen en nu klaar om de poolbar in te duiken. En nog een leuke rit met de motor gedaan ook!

MotorNieuws: Dat laatste is natuurijk waarom we bellen. De rest was voorspelbaar. Hoe ging het met de Trident 660?

Sarasyn: Hij heeft me op een aantal vlakken verrast. Kijk, we hebben deze test niet gereden met een prijs in het achterhoofd. Gewoon gekeken hoe de motor presteert, hoe hij voelt. De eerste belangrijke vaststelling is dat je er comfortabel op zit. Dit voelt heel volwassen aan. En hij rijdt gewoon goed. Dat 660 drieclinderblok was al altijd top. Het is dermate veranderd dat je hier gerust van een nieuw blok mag spreken. Maar dat karakter, daar is niks aan veranderd. 81 pk in een motor van 189 kg is bovendien genoeg om serieuze fun mee te hebben. Je hebt toch redelijk wat koppel aan boord en een belangrijk deel daarvan zit onderin en in het midden. Tussen 3.000 en 9.000 tpm heb je meer dan 50 Nm ter beschikking, 90 procent van het maximum koppel. Perfect om vlot of sportief te rijden. Je moet niet als een gek schakelen om overal makkelijk door te komen.

MotorNieuws: Gaat ie ook hard?

Sarasyn: Best wel. Kijk, de wegen lenen zich hier ook perfect tot wat harder rijden. En er is hier geen kat he. Of beter gezegd, een kat is zowat het enige dat je nu en dan langs de weg ziet. Terwijl je op Tenerife vroeger wel eens in een file van huurwagens met bejaarde toeristen terecht kwam, is het eiland nu een stuk kalmer. Het was dus heerlijk sturen op golvende en bochtige wegen. En dat is natuurlijk gefundenes fressen voor de Trident 660. Helemaal in zijn sas hier. Wij ook trouwens.

MotorNieuws: Ik herhaal de vraag: gaat ie hard?

Sarasyn: Ik herhaal het antwoord: best wel. Dit is geen motor om je topsnelheid mee te meten. Mijn wilde gok: hij gaat over de 200 km per uur. We reden hier nooit harder dan 180 en dan ga je hem al gebruiken waarvoor ‘ie niet gemaakt is. Dit is een motor die het moet hebben van zijn bochtengedrag, zijn wendbaarheid en de fun factor. Op al die vlakken heeft hij zich kunnen bewijzen.

MotorNieuws: Minpunten?

Sarasyn: Bwwaaaahhh…. Neen, als je hem niet gaat vergelijken met high end versies die een stuk meer kosten. Alles kan beter, maar binnen het concept waarin Triumph voor deze Trident 660 gewerkt heeft, hebben ze verdomd goed werk geleverd. De motor heeft bovendien een aantal kenmerken die je niet verwacht van een laag geprijsde naked. Rij-modi, uitschakelbare tractiecontrole, TFT scherm… Dat is gewoon knap. Je leest er meer over in de test die morgen verschijnt. Daarvoor moeten we nog even wachten tot de fotografen klaar zijn met de beelden.

MotorNieuws: Dat wordt wachten in de bar bij het zwembad?

Sarasyn: You’re damn right boy!

Geef een reactie