avatar Gijs GilisGijs Gilis    22 mrt 2021, 18:55    0   

Onze Man in Toscane reed vandaag met de 2021 Yamaha Tracer en Tracer GT. De twee-eiige tweeling werd grondig vernieuwd en dus waren we heel benieuwd naar de prestaties. Nog voor Onze Man zijn motorlaarzen had uitgeschopt, hadden we hem al aan de lijn!

MotorNieuws: Vertel op, hoe was het daar in Toscane?

Thierry Sarasyn: Koud jong! Een graad of 3 toen we vertrokken. En waaien! Na de middag steeg het kwik wel tot een graad of 15.

MotorNieuws: Hadden we het weerbericht gewild, waren we zeker op internet gaan kijken. Hoe was het met de Tracer 9?

Sarasyn: Wel, nu je het vraagt: de Tracer voelt nog steeds heel bekend aan, maar het CP3 driecilinderblok is wel nieuw. 890 cc cilinderinhoud nu en met 119 pk. Niet zozeer die top, maar de manier waarop het vermogen wordt vrijgegeven, is helemaal top. Dit ding rijdt zo heerlijk en gemakkelijk. Helemaal wat je van een sport tourer mag verwachten.

MotorNieuws: En buiten dat nieuwe blok? Alles bij het oude gebleven?

Sarasyn: Allesbehalve. De elektronica is fel opgewaardeerd en valt zeer eenvoudig te bedienen. En voor een prijsverschil van 2000 euro, krijg je op de GT best wel veel extra. Zoals daar zijn: de nieuwe elektronische gestuurde KYB ophanging, een perfecte werkende up and down quickshifter, bochtenverlichting, verwarmde handvatten, zijkoffers… Het zorgt ervoor dat de motoren wel gelijkend zijn, maar toch ook verschillend. We waren bepaald onder de indruk van de semi-actieve ophanging op de GT. Je kiest een sport of comfort instelling en voor het overige past de ophanging zich aan de gekozen rij-modus aan. Toen we in de fotobocht van de standaard Tracer 9 op de GT sprongen, was het verschil duidelijk voelbaar. Anderzijds vonden we tijdens de eerste 150 km op de standaard Tracer 9 dat de ophanging het ook uitstekend deed.

MotorNieuws: Zwakke punten?

Sarasyn: Eerst nog wat troeven. Ook al staan de Tracers wat hoger op hun poten, ze belichamen perfect het sport-touring principe. En ze blinken uit op elk van die onderdelen. Bij Yamaha willen ze af van het compliment dat de Tracer 9 een goede prijs-kwaliteit verhouding biedt, want dat zou willen zeggen dat je toch een zeker compromis op de kwaliteit hebt. En dat zou inderdaad een foute insteek zijn. Laten we het er dus bij houden dat je wel heel veel waar voor je geld krijgt. Een motor met heel wat gaven en nauwelijks gebreken.

MotorNieuws: Nauwelijks…?

Sarasyn: Wel… het nieuwe dashboard is zeer compleet en het helpt ook om de elektronica goed aan te sturen. Alleen: het had iets hoger mogen staan. Nu moet je te nadrukkelijk naar beneden kijken om het af te lezen.

MotorNieuws: Als het dat maar is…

Sarasyn: Ja, inderdaad, een minieme smet op een schitterend blazoen. Je went er ook wel aan, op het einde van de dag vonden we het al niet meer storend. Misschien is dat ook wel omdat we aan een euh…stevig tempo door de heuvels jakkerden. Niet veel tijd om op het dashboard te kijken. Maar, wél uitstekend om het sportieve potentieel nog eens te onderstrepen. Ik ken weinig motoren waarmee we hier sneller zouden geweest zijn dan met de nieuwe Tracer 9 en 9 GT. En dat in alle comfort. Sport Touring op zijn best. Met nog een voetnoot voor de nieuwe Bridgestone T32 die we op deze motor voor het eerst testten: geen idee hoe het met de slijtage van de nieuwste sport touring band zal zitten, maar de grip en de stuurkwaliteiten zijn absoluut top. Een pure sportband had het niet beter gedaan hier.

MotorNieuws: En nu?

Sarasyn: De uitgebreide test voor Motor Magazine schrijven en iets drinken op het terras van de hotel. Ook dat laatste is te lang geleden.

MotorNieuws: Santé!

Lees hier het Vragenvuur na de test van de Yamaha MT-09

Meer weten over de 2021 Yamaha Tracer 9 GT? Klik hier!

Prijzen voor België:

TRACER 9          €11.799,00

TRACER 9 GT      €13.799,00

Prijzen voor Nederland:

TRACER 9           €12.799,00

TRACER 9 GT      €15.299,00

Geef een reactie