avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    07 mrt 2022, 19:09    0   

“Go to Spain”, they said. “It will be sunny,” they said. Niet dus. Het was een dagje mist kou en stortregen in de ruime omgeving van Valencia en het water drupte nog uit de kleren van Onze Man Ter Plaatse toen we hem vroegen om zijn wedervaren met de 2022 Yamaha TMAX.

MotorNieuws: vertel op: hoe was het dagje maxi-scooteren in Spanje?

Thierry Sarasyn: Minder leuk dan verwacht. Gelukkig heb ik het dan alleen maar over het weer. De TMAX doet zijn naam eer aan. ’t Is de max. Meer zelfs: als er één tweewieler is waarmee we dit type weer wilden trotseren, dan was het inderdaad wel Yamaha’s 562 cc maxiscooter. Man, wat een kloteweer…

MotorNieuws: we vroegen je niet om het weerbericht, maar wel om een rij-indruk.

Sarasyn: Toch is het belangrijk om de weersomstandigheden te schetsen om een goede indruk van de TMAX te kunnen geven. Here we go. Zeikende regen van bij de start tot 30 seconden voor we weer aan het hotel waren. Mist in de bergen, glibberige wegen, slechte zichtbaarheid en berekoud. Op gelijk welke andere motor hadden we hier wellicht na een uur of twee de handdoek geworpen en waren we aan de open haard gebleven bij de bevallige dame van de koffiestop. Maar de TMAX deed het uitstekend. Haarfijn werkende tractiecontrole, vlotte vermogensafgifte, verbazende grip van de Bridgestone SC2 scooterbanden en een vlotte bediening van de elektronica. Dat laatste is erg belangrijk als je met één oog de mistbank en de bocht die erin verdwijnt probeert te ontwaren door een beregend vizier en met het andere snel even de zadelverwarming wilt aanpassen op het 7 inch TFT scherm.

MotorNieuws: Kijk eens aan! Een warme kont!

Sarasyn: Het verraadt meteen dat we met de Tech MAX op weg waren. Daar zit o.a. ook zadel- en handvatverwarming op, een elektronisch instelbaar windscherm, cruise control,… Een uitgebreid pakket dat de basisprijs met 2.000 euro verhoogt, maar als je alle delen afzonderlijk rekent, ben je meer kwijt. En dat moet ook de redenering zijn die heel wat klanten volgen, want er worden meer Tech Max’en dan TMax’en verkocht.

MotorNieuws: Is ie beter dan zijn voorganger?

Sarasyn: Absoluut. Maar dat is een vraag die al hetzelfde antwoord krijgt sinds de opvolger er kwam van de eerste versie. Tripje in memory-lane: ik reed al met de eerste TMAX in 2001 op de perslancering in Napels. Ik was onder de indruk en daarna volgde een hele massa fans. De TMax heeft de categorie van de maxi scooter geschapen en is nog altijd het referentiepunt. Gooi een zware scooter op de markt en hij zal altijd vergeleken worden met de Yamaha TMAX. Er ertegen afgewogen worden. Net zoals de nieuwe vergeleken wordt met zijn voorganger. Het goede nieuws is dat hij alles in huis heeft om ook in de komende jaren het referentiepunt te blijven.

MotorNieuws: Kort ter afronding: wat zijn de grootste troeven en minpunten?

Sarasyn: Het blok is sterk en soepel, de nieuwe lijnen zijn knap, de elektronica is volledig en intuïtief te bedienen en hij ziet er ronduit knap uit. De nieuwe, hogere stance werkt echt op dat vlak. En er zijn zoveel details die hem beter en moderner maken dan zijn voorganger, dat we daar beter op terugkomen in de uitgebreide test morgen. Kwestie van met dit vragenvuur effectief onder de vier minuten te blijven.

MotorNieuws: Lijkt eerder een excuus om in een warm bad te kruipen. Go!