avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    09 mrt 2023, 19:23    0   

Met de 2023 Transalp 750 brengt Honda een icoon weer tot leven. Onze Man ging hem testen in Portugal en nog voor hij het regenwater uit zijn laarzen kon gieten, hadden we hem al aan de lijn om zijn eerste indrukken te vernemen.

Mist en regen tijdens het eerste deel van de test.

MotorNieuws: Er is al heel wat gespeculeerd over de Honda Transalp 750. Jij weet het ondertussen. Vertel op; hoe rijdt-ie?

Thierry Sarasyn: Veelzijdiger kon een test niet verlopen. De eerst 150 km regende als waren we op een herfstdag door Schotland aan het rijden, na de lunch werd het zowaar snikheet. Dat zorgde als het ware voor een dubbele test. Voor de lunch was het vooral de souplesse van het blok en het grasduinen door de verschillende rij-modi die aan bod kwamen. Na een middagmaal met vettigste Portugese braadworst die je je kunt voorstellen, ging het er op droge bergwegen uitermate sportief aan toe.

Op natte wegen konden we grasduinen tussen de verschillende rij-modi. Het gemak waarmee de Transalp zich laat rijden was één van de meest opvallende kenmerken.

MotorNieuws: En, hoe bracht de Honda Transalp 750 het ervan af?

Sarasyn: Twee keer geslaagd met onderscheiding. De kern van alles is dat nieuwe tweecilinderblok dat in de Hornet ook al zijn kwaliteiten bewees. Dat is hier niet anders. Er zit wel een extra map bij de rij-modi, zodat je ook ABS en tractiecontrole kunt uitschakelen. De regen gaf het blok de kans om te tonen dat je er niet alleen hard kunt mee rijden. Onderin en in het middengebied is het motorkarakter sterk maar soepel. Vanaf 2.500 opm. trekt de twin zich vlot op gang. De tractiecontrole werkt goed, maar het blok is zo doseerbaar dat je al heel hard het kieken moet uithangen om dat HSTC systeem in werking te zetten.

De tricolore versie is de meest opvallende. Ze verwijst naar de originele Transalp.

MotorNieuws: Is het nog altijd een typische Transalp?

Sarasyn: Nu je over de vergelijking met de vorige modellen begint, moet ik toch even een zijsprongetje maken en opmerken dat alles wat Trans en Pan is door Woke beweging recent in het algemeen taalgebruik gepompt werd. Honda was dus zijn tijd ver vooruit, toen ze in de jaren tachtig en negentig al met de Pan European en Transalp al het mooie weer maakten. Woke avant la lettre als het ware.

MotorNieuws: Dat moet zowat de vreemdste analyse van een test zijn die ik ooit hoorde. De vraag was of dit nog altijd een typische Transalp is…

Sarasyn: Maak je niet enorm, man. Ik wou net uitleggen dat dit niet alleen een pure Transalp is, maar misschien wel de ultieme Transalp. Hij blinkt nog altijd uit in veelzijdigheid, maar die polyvalentie is veel breder geworden. 5 rij-modi, uitschakelbare tractiecontrole en ABS achteraan, optionele quickshifter, 208 rijklare kilo’s en een gouden blok. Je kunt hier letterlijk alle kanten mee op. Missie geslaagd.

Na regen, enzovoort.

MotorNieuws: En off road?

Sarasyn: Het off road gedeelte werd door de zware regenval geschrapt. We zullen ‘m dus binnenkort eens in eigen land het onverhard moeten aan de tand voelen. Een stukje TET route moet deze Transalp perfect aankunnen. Of anders een secundaire weg in de Vlaamse Ardennen. Dat is nog zwaarder…

MotorNieuws: Strak plan. Wanneer mogen we dat verwachten?

Sarasyn: Als die Portugese worst van deze middag ooit verteerd geraakt, staat niets een stevige off road test nog in de weg. Honda plant levering eind april, begin mei.

Compact dashboard, met uitschakelbare ABS en Tractiecontrole.