avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    07 jan 2022, 12:19    0   

Motornieuws publiceerde deze week nog de cijfers of de motorverkoop in België. Maar er zijn nog enkele landen waar al eens een motor verkocht wordt. En de wereldmarkt verschilt nogal van de onze. Dit is een overzicht van de best verkopende motormerken ter wereld in 2021. Daar zitten nogal wat verrassende namen tussen.

Best Selling Motorcycles Brands Ranking in the World 2021 rapporteert een verlies van marktaandeel door traditioneel wereldleider Honda, maar Big Red blijft wel afgetekend het grootste motormerk ter wereld. Verrassing zijn de Chinese EV- fabrikanten, met Yadea op de tweede plaats en Niu, het snelst groeiende merk wereldwijd (+72%), op de 10e plaats.

Niu produceert meer dan motoren. Meer zelfs, de motoren die het merk bouwt, zijn hier (nog) onbekend.

Nog steeds ongeveer 30 procent voor de leider

Veruit wereldwijd marktleider is Honda. Dat is natuurlijk geen verrassing. Het is bijna algemeen bekend dat de Japanse fabrikant de sector domineert met een marktaandeel van 30%. Maar het aandeel daalt: 2021 wordt afgesloten op 29,9% terwijl dat in 2019 nog 33,7% was en in 2016 zelfs 35,5%. In de eerste elf maanden van 2021 bedroeg de wereldwijde verkoop van Honda 13,8 miljoen. Twee belangrijke redenen achter het verlies van het Honda-marktaandeel zijn niet direct gelinkt aan een mindere populariteit bij de motoren die we hier kennen. Maar wel:

De groei van Indiase fabrikanten in de periode 2015-2019

De hausse van Chinese fabrikanten van elektrische scooters.

Honda blijft de grootste motorenfabrikant ter wereld.

Aziatische markt en de rol van EV’s

De tweede plaats in de wereldwijde rangschikking is echt een verrassing. Deze wordt ingenomen door het Chinese Yadea, een fabrikant, leider in de R&D en productie van elektrische voertuigen. Dankzij de explosieve Chinese vraag naar EV’s, aangewakkerd door stimuleringsmaatregelen van de overheid, groeide Yadea snel tot 5,8 miljoen verkochte e-scooters tot december. Uiteraard zijn e-bikes niet meegerekend, die overigens een vergelijkbaar aandeel hebben in de totale verkoop van Yadea.

Op de derde plaats staat het Indiase Hero Motor met 4,5 miljoen. Dat is -9,6% minder dan in 2020, wat veroorzaakt wordt door de crisis op de Indiase markt.

Op de vierde plaats staat Yamaha met 3,5 miljoen.

Geen riksja’s

Op ruime afstand staat Bajaj Auto op de vijfde plaats met 2,3 miljoen. Die positie staat onder druk van de Indiase rivaal TVS Motor. Die staat met 2,25 miljoen op de zesde plaats. De verkopen van Bajaj Auto in dit artikel liggen ver onder de totale Bajaj-verkoop, omdat de …riksja niet is meegerekend.

Op de zevende plaats staat de grootste Chinese fabrikant van ‘traditionele’ motorfietsen en scooters, Haojue, met 1,2 miljoen. Daarbij moet aangetekend worden dat in de Top 10 alleen voertuigen zijn meegenomen die onder de eigen merknaam worden verkocht. Haojue bouwde voor Suzuki duizenden motorfietsen voor de Europese markt.

Op de achtste plaats staat het snel herstellende Suzuki met 1,2 miljoen verkopen.

Op de negende plaats staat, voor het eerst en boven alle verwachtingen, het Mexicaanse Italika met 0,9 miljoen verkopen.

Op de tiende plaats staat Niu Tech, de tweede specialist in EV’s uit China, met 0,9 miljoen verkopen. (Voor geheel 2021 schoot de verkooplijn door de 1 miljoen. Met een groei van 72% is Niu het snelst groeiende merk onder de 25 grootste fabrikanten ter wereld.

Kijkend naar de prestaties per fabrikant, is het duidelijk dat de trend sterk verschilt en afhankelijk is van vele factoren. We noemen er twee: sommige landen zijn meer getroffen door de coronacrisis dan andere en de beschikbaarheid van EV’s in de line-up heeft effect op de verkoopcijfers.

Geef een antwoord