Vaak testen we motoren in ideale omstandigheden. Je kan gerust stellen dat dit voor één van onze eerste beproevingen van dit jaar eventjes anders was. Wij kregen – en grepen – de kans om de gloednieuwe Seiemmezzo SCR van Moto Morini te onderwerpen aan intensief dagdagelijks gebruik in het winterse weer van de laatste weken.
Als we de specificatielijst bekijken, zien we dat Moto Morini’s nieuwste creatie is opgebouwd uit kwalitatieve componenten. Dat konden we ook voelen zodra we een been over deze scrambler heen gooiden. De goed ogende motorfiets stuurt strak en de instelbare Kabaya-vering voor en achter, zit daar duidelijk voor veel tussen. De ontwerper van deze Italo-Chinees verdient ook een pluim. Ze zijn er bij Morini in geslaagd om een motor op de markt te brengen die duidelijk het Italiaanse DNA in zich draagt. De elegante lijnen van de benzinetank, het lederen gestikte zadel, de ronde ledkoplamp en nog heel wat andere componenten zijn daar het tastbare bewijs van. De afwerking is top.
Toegegeven, we zijn meer fan van de SCR dan van de STR. Het stijlgehalte van de scrambler ligt naar onze bescheiden mening iets hoger. Bovendien is de scrambler ook een pak veelzijdiger, hij is namelijk niet direct uit zijn comfortzone als je eens de verharde wegen verlaat. Voor het echte offroadwerk zijn er andere mogelijkheden in dezelfde stal – zoals bijvoorbeeld de X-Cape. Dat neemt niet weg dat deze motor een grindpad of boswegel wel weet te appreciëren. De positionering van het stuur en de voetsteunen in combinatie met de uitsnijdingen in de tank maken dat je gemakkelijk rechtopstaand kan rijden. Niet onbelangrijk als we het asfalt eventjes achter ons willen laten.
Zowel de SCR als de STR zijn uitgerust met een Brembo remsysteem. Die dubbele schrijfrem vooraan kwam in het regenachtige weer zeker van pas. De remmen laten je toe zowel zacht, precies als progressief te remmen op het natte wegdek als keihard bij onverwachte situaties. Deze ankers behoren tot de sterke punten van de Seiemmezzo. Op het vlak van banden, kozen ze bij Moto Morini voor de Pirelli MT60RS. Dit mag dan wel een band zijn met een vrij grof en agressief profiel, hij plakt verrassend goed aan de weg. Wij hebben de limiet van deze band niet bereikt, zelfs niet bij erg lage temperaturen. Harder proberen was in deze weersomstandigheden trouwens niet aan de orde.
De afwezigheid van een kuip of voldoende groot windscherm maken dat je op de autostrade grotendeels bent blootgesteld aan de weerelementen. Het kleine windschermpje van de SCR past volledig bij de scrambler-look, maar functioneel is het niet bepaald. Gelukkig overstijgt het belang van aangepaste motorkledij dat van een meer geschikte motor. We reden enkele honderden kilometers op autostrades en secundaire wegen en het viel op dat de voordelen voor degenen met een beter uitgeruste motor toch eerder beperkt waren. Motorrijden bij temperaturen die de vriesgrens benaderen, is voor iedereen een beetje op de tanden bijten. Handvatverwarming behoort anderzijds (nog) niet tot het optiepakket van de SCR, maar dat was in dit weer geen overbodige luxe geweest.
De 650cc paralleltwin is nogal sportief gemapt en dat nodigt uit om de toerenteller richting de rode zone te jagen. Onderin is het koppel eerder bescheiden, maar vanaf 6.000 tpm begint de fun. Het koppelrijke gebied loopt nog volledig door tot 10.000 tpm, wat mede zorgt voor die sportieve ervaring. Ondanks de weersomstandigheden, konden we vaststellen dat we op geen enkel moment moesten twijfelen over de snelheid en hellingsgraad waarmee we de bochten aanvielen. De rechte rijpositie, de Pirelli’s en het goed doseerbare vermogen hebben hier alles mee te maken.
Als we ons lijstje nog eens aflopen, luidt de conclusie dat de Seiemmezzo SCR een waardig alternatief is voor de reeds bestaande middenklasse scramblers. Dat is ook nodig want het prijsverschil met de Yamaha XSR 700, de belangrijkste concurrent, is niet zo groot. Moto Morini is erin geslaagd een motor met een eigen identiteit te brengen, die zowel qua fungehalte als qua bouwkwaliteit niet moet onderdoen voor de Japanse tegenstanders. Als dit het begin is voor de nieuwe lichting Morini’s, zijn wij benieuwd naar wat de toekomst nog zal brengen.
Foto’s en tekst: Jules Hermie
Technische gegevens | MotoMorini Seiemmezzo SCR |
MOTOR | |
Type | vloeistofgekoelde twee-in-lijn, DOHC |
Cilinderinhoud | 649 cc |
Boring x slag | 83 x 60 mm |
Kleppen/cilinder | 4 |
Compressieverh. | 11,3:1 |
Carburatie | Bosch elektronische injectie |
Koppeling | natte multiplaat |
Transmissie | zesbak |
Eindoverbrenging | ketting |
PRESTATIES | |
Maximaal vermogen | 61 pk (44,5 kW) @ 8.250 tpm |
Maximaal koppel | 54 Nm @ 7.000 tpm |
ELEKTRONICA | |
Motor | / |
Rijwielgedeelte | ABS, ledverlichting, tft |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Stalen trellisframe, alu swingarm |
Vering voor | 43mm Kayaba UPSD-vork |
Stelmogelijkheden | Volledig instelbaar (in- en uitgaande demping, veervoorspanning) |
Vering achter | Kayaba monoshock |
Stelmogelijkheden | Veervoorspanning, uitgaande demping |
Veerweg v/a | 120 mm / 120 mm |
Rem voor | Dubbele 298 mm remschijven, axiaal gemonteerde Brembo tweezuigerremklauwen |
Rem achter | Enkele 255 mm remschijf, Brembo tweezuigerremklauw |
Banden v/a | 120/70-18, 160/60-17 Pirelli MT60RS |
MATEN & GEWICHTEN | |
Wielbasis | 1.425 |
Balhoofdhoek | n.b. |
Naloop | n.b. |
Zithoogte | 810 mm |
Gewicht (droog) | 200 kg |
Tankinhoud | 16 liter |
PRIJS & INFO | |
Prijs Nederland | 8.599 euro |
Prijs België | 7.599 euro |