avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    19 feb 2020, 16:51    0   

Het zat er al enige tijd aan te komen en nu is het officieel. Zero Motorcycles lanceert de SR/S, het voorlopig hoogtepunt van elektrisch motorrijden volgens de Amerikaanse pioniers in het genre. De SR/S is gebouwd rond dezelfde basis van de vorig jaar gelanceerde SR/F, maar biedt door zijn aerodynamisch kuipwerk een grotere autonomie bij gebruik op de snelweg. En er is nog meer

De nieuwe Zero SR/S valt op door zijn kuipwerk, maar Zero ging in het bouwen van zijn elektrische sport tourer verder. Dankzij een andere stuurpositie en een gewijzigde plaats van de voetsteunen is ook de zithouding duidelijk anders dan op de sportieve naked die vorig jaar al leerden kennen, de SR/F. Het 190 Nm sterke blok komt nu op de snelweg 13 procent verder, vooral dankzij de verbeterde aerodynamica. De maximale autonomie (en dat is voor elektrische motorfietsen bij gebruik in stadsverkeer en op secundaire wegen) bedraagt 320 km. Op de snelweg moet je er ongeveer 140 km ver mee komen. Bij gemengd gebruik is een autonomie van meer dan 200 km realistisch. De topsnelheid van de Zero SR/F bedraagt 200 km per uur.

PERSBERICHT: Zero Motorcycles lanceert de geheel nieuwe SR/S, een verfijnde rij-ervaring met toonaangevende prestaties

SANTA CRUZ, Californië (19 februari 2020). Zero Motorcycles, het merk dat de voorbije 14 jaar de categorie van de elektrische motorfietsen heeft gedefinieerd, introduceert zijn nieuwste innoverende product: de SR/S. Gebaseerd op de SR/F – een motorfiets die heel wat prijzen in de wacht sleepte – biedt de SR/S een rank design met volledig kuipwerk en aangepaste ergonomische vormgeving voor meer comfort en gebruiksvriendelijkheid. Gebouwd rond Zero’s pakket met toonaangevend vermogen, controle en connectiviteit, staat de SR/S garant voor een unieke rij-ervaring die enkel ten volle kan begrepen worden met de hand aan het hendel.

VERHEVEN STIJL EN MEER COMFORT

De nieuwe look van de SR/S is geïnspireerd door vernieuwend aerospace design en dat laat zich zien in het ontwerp van het volledig nieuwe kuipwerk. Zoals steeds zijn de vormen van Zero Motorcycles gebaseerd op functionaliteit. Als de rijder wegduikt achter de ruit in de cockpit, verbetert de efficiëntie en actieradius van deze SR/S met 13% ten opzichte van de vaak gelauwerde SR/F.

Het volledige kuipwerk op de SR/S zorgt voor een premium uitstraling die overal de aandacht zal trekken. De kuip zit strak rond het trellisframe en omhult de rijder voor maximale aerodynamische efficiënte en een zo groot mogelijke actieradius.

Dankzij de hogere positie van het stuur en de lager geplaatste voetsteunen krijgt de rijder een rechtere en meer ontspannen zithouding. Het ergonomische comfort van de SR/S breidt zich zelfs uit naar de passagier, want ook die geniet van lager geplaatste voetsteunen en een breder zadel. Aangepaste instellingen van de ophanging bieden een nog groter gevoel van luxe aan het rijden.

MOEITELOOS VERMOGEN

De SR/S heeft moeiteloos vermogen en levert een ongelooflijk koppel van 190 Nm en 110 pk met een eenvoudige draai aan het hendel. De toonaangevende prestaties en efficiëntie van Zero’s nieuwe ZF75-10 motor en ZF14.4 lithium-ionaccu drijven de motorfiets aan.

De compacte aandrijflijn heeft een innovatieve luchtkoeling die de levensduur verlengt, routineonderhoud grotendeels overbodig maakt en de SR/S moeiteloos naar een topsnelheid van 200 km/u brengt. Een enkele lading levert een rijbereik tot 320 km.

Het innovatieve Rapid Charge-systeem werkt op het grote en groeiende netwerk van laadmodus-2 oplaadstations en biedt een platform voor maximaal drie onafhankelijke oplaadmodules. Dat zorgt voor een unieke aanpasbaarheid en de snelste oplaadcapaciteit in de line-up van Zero Motorcycles. Met alledrie de modules geïnstalleerd kan de SR/S binnen een uur van 0% tot 95% worden opgeladen.

Het uniek ontworpen stalen frame en de concentrische achterbrug optimaliseren het koppel aan het achterwiel, waardoor de motorfiets alle mogelijkheden van de nieuwe aandrijflijn kan benutten.

MOEITELOZE BEHEERSING

De SR/S zorgt ervoor dat de rijder ongeacht de omstandigheden de beheersing over de motorfiets houdt dankzij het nieuwe Cypher III-besturingssysteem van Zero Motorcycles en het Advanced Motorcycle Stability Control-systeem (MSC) van Bosch. Cypher III fungeert als de centrale hub en integreert alle systemen op de motorfiets voor een superieure rijervaring. Van Bosch’ MSC tot de next-generation app en het dashboard, alles is naadloos met elkaar verbonden voor eenvoudige en intuïtieve bediening.

De SR/S maakt gebruik van het MSC-systeem van Bosch, dat bekend staat om zijn dynamische acceleratie en verbeterde stabiliteit, ongeacht het wegdek of de omstandigheden. In combinatie met Cypher lIl worden alle mogelijkheden van het MSC-systeem ontketend, wat resulteert in de beste ABS in zijn klasse bij rechtuitrijden, de remaansturing in de bochten, de tractiecontrole en de koppelregeling.

Dankzij het arsenaal aan rijmodi van de SR/S kan de rijder de prestaties van de motorfiets aanpassen via de intuïtieve next-generation app en dash-interface. De SR/S navigeert over de weg ongeacht de omstandigheden dankzij vier voorgeprogrammeerde rijmodi (Street, Sport, Eco en Rain) en maximaal tien programmeerbare aangepaste modi. Daarbovenop is hij uitgerust met radiaal gemonteerde remklauwen vooraan, waardoor het net zo gemakkelijk is om de snelheid te controleren als ze op te bouwen.

MOEITELOOS VERBONDEN

De SR/S is een erg ‘slimme’ motorfiets dankzij het Cypher III-besturingssysteem. Het is ook een van de de eerste commercieel verkrijgbare geconnecteerde motoren op de markt. Connectiviteit geeft de rijder de mogelijkheid om de motorfiets in vier hoofdgebieden te monitoren: Status van de motorfiets & waarschuwingen, opladen, het delen van ritgegevens, systeemupgrades en updates.

  1. Status van de motorfiets & waarschuwingen: De SR/S waarschuwt de rijder voor de status van de motorfiets, onderbrekingen bij het opladen, kantelen en onverwachte bewegingen van de motorfiets. Bovendien kunnen rijders met de functie “Zoek mijn motor” te allen tijde de motor in de gaten houden.
  2. Opladen: De SR/S brengt het gemak van het opladen naar een nieuw niveau met de mogelijkheid om op afstand laadparameters in te stellen, waaronder acculaadconditie (SoC), oplaadschema’s en oplaadtracking. Met deze meldingen kunnen rijders alle aspecten van het opladen controleren en de laadstatus controleren, zelfs wanneer ze niet bij de motorfiets zijn.
  3. Ritgegevens delen: Rijders kunnen uitgebreide gegevens over hun rit verzamelen, herbeleven en delen via de app. Als eerste in de branche registreert de motorfiets de locatie van de motorfiets, de snelheid, de hellingshoek, het vermogen, het koppel, de acculaadconditie (SoC) en de gebruikte/geregenereerde energie. Rijders kunnen elke rit opnieuw afspelen en er ook voor kiezen om extra content te uploaden om hun volledige ervaring op te nemen en te delen. Rijders hebben ook de mogelijkheid om gegevens anoniem te houden.
  4. Systeemupgrades en updates: nieuwe updates en diagnostische mogelijkheden stellen de rijder in staat om op afstand de nieuwste versie van het Cypher III-besturingssysteem te downloaden om optimale prestaties te garanderen en functieverbeteringen te gebruiken.

Alle voordelen van connectiviteit worden de eerste twee jaar gratis aangeboden bij de aanschaf van een nieuwe SR/S.

Premium modellen omvatten 6kW Rapid Charger, fly-screen, verwarmde handgrepen en aluminium stuuruiteinden aan een startprijs van 24.140 euro. Het standaardmodel met 3kW Rapid Charger begint bij 21.900 euro.

Beide modellen zijn verkrijgbaar in de kleuren Skyline Silver en Cerluian Blue en zijn binnenkort beschikbaar bij de offciële Zero Motorcycles Dealers.

Geef een reactie