2025 in met een knal: daar is de nieuwe KTM 1390 Super Adventure R!
Nee, de sterren staan niet gunstig voor het Oostenrijkse karaktermerk KTM. Maar dat weerhoudt de Oranjen er niet van om loeihard te blijven knallen – je bent ‘Ready to Race’, of je bent het niet. De nieuwste worp van de geplaagde motorbouwer? Een beest van een allroad: de voor 2025 volledig nieuwe 1390 Super Adventure R.
Nieuw voor 2025
Voor 2025 krijgt de KTM 1390 Super Adventure R volledig nieuw kuipwerk, aangepaste ledverlichting, een korter en meer op offroad gericht windscherm en een pak extra opbergruimte. De stijfheid van het frame van de 1390 Super Adventure R uit 2025 is geoptimaliseerd, waardoor de rijeigenschappen en de stabiliteit offroad er in theorie een stuk op vooruit zijn gegaan. De nieuwe valbeugels – die standaard gemonteerd zijn op de Super Adventure R – zijn een stuk stijver gemaakt om betere bescherming te bieden, middels een extra draagarm richting de motorsteun.
Meer traditionele ophanging
In tegenstelling tot de KTM 1390 Super Adventure S en S EVO krijgt de KTM 1390 Super Adventure R geen semi-actieve ophanging aangemeten, maar een meer traditionele vering. Die zou beter geschikt zijn voor het zwaardere offroadwerk, dankzij een 48 mm WP XPLOR split cartridge voorvork en WP’s XPLOR Progressive Damping System (PDS) schokdemper die de taken aan de achterzijde voor z’n rekening neemt.
Meer cc’s, meer pk’s én meer koppel
De jacht naar méér is de kerels uit Mattighofen allerminst vreemd. Zo ook voor z’n nieuwe opper-allroad. Zo zwelt de cilinderinhoud aan van 1.300 tot 1.350cc en produceert het blok nu maar liefst 173 pk bij 9.500 tpm en 145 Nm bij 8.000 tpm. Een surplus van 13 pk en 7 Nm ten opzichte van de afzwaaiende 1290. Die extraatjes heeft KTM verwezenlijkt middels de nieuwe Camshift-technologie. Die biedt variabele kleptiming door z’n twee afzonderlijk nokprofielen: bij hogere toerentallen verschuiven de inlaatnokken zijwaarts, waardoor de kleppen langer en hoger worden geopend voor meer gasstroom in de cilinderkop, wat de prestaties drastisch verhoogt, terwijl de inlaatnokken bij lagere toerentallen een kortere kleptiming en -lift hebben. Daardoor krijg je een soepelere respons onderin en betere rijeigenschappen als je krappe paden verkent.
Vernieuwde elektronica
De nieuwkomer krijgt daarenboven het grondig opgewaardeerde elektronicapakket van z’n broertjes aangemeten. Inclusief het geheel nieuwe, 8” verticaal gemonteerd dashboard. Het 8” touchscreen is voorzien van touchbediening, waardoor het gemakkelijk te bedienen is – zelfs met dikke winter- of offroadhandschoenen aan. Het scherm is ook voorzien van een innovatieve antireflex-, antivingerprint- en antireflexcoating die de algehele leesbaarheid verbetert en rijders toegang geeft tot nieuwe rijmodi, ingebouwde navigatie en connectiviteitsfuncties.
Prijzen en beschikbaarheid
Gezien de penibele financiële situatie waarin het merk verkeert, hoeft het niet te verwonderen dat de details qua levering vrij karig blijven. Meer dan ‘de 1390 Super Adventure R zal in 2025 in Oostenrijk van de band rollen’ krijgen we voorlopig niet te lezen. Ook de prijzen laten (voorlopig) nog even op zich wachten.