Operatie KTM: MV Agusta op eigen houtje verder?
MV Agusta zou niet meer voorkomen in de vertroebelde toekomstplannen van KTM – dat berichten verschillende motormedia. Amper negen maanden na het droomhuwelijk tussen beide merken, zouden beide merken elk hun weg opgaan in het licht van de financiële problemen rond de Oostenrijkse grootmacht.
Twee jaar geleden koesterden KTM en de Pierer Mobility AG nog grote ambities voor een strategisch partnerschap met MV Agusta. In eerste instantie zou dit betrekking hebben op de ondersteuning van de Italiaanse constructeur op het gebied van distributie en logistiek, maar het merk werd afgelopen voorjaar uiteindelijk in z’n geheel overgenomen van de familie Sardarov.
Ambities bijstellen
Maar terwijl de Oostenrijkse gigant zijn verkoopprognoses voor het boekjaar 2024 regelmatig naar beneden bijstelde, bleek de situatie complexer dan verwacht, waardoor de groep eind november begon met een herstructurering. Hoewel de Pierer-groep geprobeerd heeft klanten gerust te stellen, door te beloven dat de verkoop niet getroffen zou worden, leidde de situatie onvermijdelijk tot verschillende geruchten en roddels. Die varieerden van het terugtrekken van het merk uit racecompetities tot de komst van potentiële kopers.
Geen prioriteit
Eén ding staat echter vast: de investering in MV is duidelijk niet langer een prioriteit. Begin deze week vond er een vergadering plaats tussen vertegenwoordigers van KTM en lokale vakbonden bij de Confindustria Varese. KTM beschouwt MV niet meer als ‘een strategisch actief’ en is in gesprek om de gehele productie terug te halen naar Varese. Door het huidige contract duurt het ongeveer 90 dagen om het plan uit te voeren. Het doel is om de productie tegen eind maart naar Italië terug te brengen. Tot die tijd zal MV Agusta moeten leunen op de 2.000 motoren die op voorraad zijn in Oostenrijk, voordat de productie in Italië een doorstart maakt, met als doel het hele jaar door 3.000 motoren te produceren.
Uitgaven verminderen
Bovendien moet MV Agusta de uitgaven verminderen. Als er financiële problemen zouden ontstaan, kijkt het merk in eerste instantie naar de salarissen van de kaderleden. Er komt een solidariteitsplan van 80%, vergezeld van een programma voor een vrijwillige vertrekregelingen. Zij het zonder echte tegenprestaties te bieden, wegens onvoldoende middelen.
De Pierer-groep en MV Agusta hebben zich tot op heden nog niet officieel over het onderwerp uitgesproken.