2+2 minuten vragenvuur na de test van de 2025 Triumph Speed Triple 1200 RS (UPDATE)

Het weer in zuidelijk Portugal is grilliger dan de intenties van de huidige POTUS. Dat mochten we enkele weken geleden al ontdekken tijdens de persintro van de Triumph Tiger 800 Sport. Helaas: andere intro, zelfde locatie, zelfde rotweer. Gelukkig had Triumph voor de perspresentatie van z’n nieuwe Speed Triple 1200 RS niet één, maar twee testdagen op de planning gemikt. Een dag op het circuit van Portimao, en eentje op de openbare weg. Een eerste indruk van het snelle werk krijg je vandaag al, op de resterende ‘2 minuten’ is het nog een dagje wachten geblazen. Over blazen gesproken: wij krijgen onze man aan de lijn terwijl hij met een haardroger de restanten van het onweer uit z’n lederen pak toetert…

Motornieuws: Het is je ook niet gegund, hé?

Jelle Verstaen: “Helaas, de Algarve blijft een wispelturige regio, op ‘t einde van de winter. We zijn onder een waterig zonnetje richting circuit gereden. Maar eenmaal daar aangekomen, plensde het met bakken uit de lucht. Om ‘t met een Bob Peetersje te zeggen: dan weet je dat het moeilijk wordt…”

 

MN: Zeker met zo’n knoert als de nieuwe Speed Triple tussen de benen.

Jelle: “Op papier alvast wel. De 2025-versie van Triumph’s dikste driecilinder perst er nu 183 pk uit en presteert ook een forse 128 Nm. Drie extra pony’s en drie newtonmeter extra koppel dus, maar ook een kilootje meer (199 kg). De looks werden ook voorzichtig bijgespijkerd, met een nieuw en lichter setje wielen, een lichtgewicht accu, een iets hoger geplaatst en breder stuur, en nieuwe kleurtjes. Maar ook een opvallend grote uitlaatdemper aan de rechterkant. Die is goed voor een vrijer ademend blok en het halen van de Euro5+-normen, maar visueel wel even slikken.”

“Minder opvallend in beeld, maar des te belangrijker voor deze update: de nieuwe Öhlins Smart EC 3.0-ophanging. Die elektronisch gestuurde spoelvering combineert de voordelen van een semi-actieve ophanging – inclusief presets voor Rain, Sport en Track – en manueel verstelbare demping (clicks, maar dan elektronisch) met het OBTi-systeem. Daarmee kan je bijvoorbeeld je demping instellen om specifiek gewichtstransfers beter op te vangen, anders te reageren bij acceleratie of remdruk,… Qua mogelijkheden ronduit indrukwekkend.”

MN: Mogelijkheden die je ook in de praktijk hebt kunnen voelen? 

Jelle: “Wel… niet echt. De Autódromo Internacional do Algarve, zeg maar circuit van Portimao, lag er vandaag echt doorweekt bij. Het water liep in stromen over het asfalt en zette hele delen van de baan echt blank. Dus gingen de voorziene slicks weer in het bandenrek en kregen de Speed Triples een setje Pirelli Diablo Rain om de wielen. Maar ook rijmodus en tractiecontrole mikten we in erg voorzichtige settings: respectievelijk Road en Rain. Ideaal voor het vertrouwen, maar écht pushen en voelen waar de nieuwe ophanging het verschil maakt zat er (nog) niet in. Morgen staat een dag op de openbare weg op de planning. En wordt er droger weer verwacht. Dus hoe paradoxaal dat ook klinkt, zal net die test mogelijks meer inzichten opleveren.”

MN: Wat onthoud je van de gemarineerde kilometers?

Jelle: “Vooral hoe snel de nervositeit plaatsruimde voor vertrouwen. Want ondanks z’n monsterlijke potentieel, is de Speed Triple 1200 RS in wezen een opvallend eenvoudig te rijden motor. Hinckleys handelsmerk. De souplesse van het blok, met de aanvankelijke gasaanname en de mooi lineaire opbouw is lovenswaardig. Het exponentieel oplopend toerental en dito machtsontplooiing vanaf ruwweg 5.500 tpm evenzo. Even dik 265 km/u aantikken op het rechte stuk, en vervolgens op kousenvoeten de bochten aansnijden. Daarbij vielen de Pirelli’s gelukkig amper op een foutje te betrappen en de quickshifter vervulde z’n taak in alle sereniteit. Het elektronicapakket kwam subtiel tussenbeide en de Brembo Stylema’s en MCS-setup zorgden voor gedoseerd remmen op een verraderlijk wegdek. Een zucht van opluchting en goedkeurend gebrom erbovenop.”

MN: En morgen dus de weg op? 

Jelle: “Jazeker! Er staat nog een gevarieerde rit van dik 100 kilometer op het programma. Waarbij we ongetwijfeld meer kunnen focussen op de elektronica en de gloednieuwe ophanging van de 2025 Triumph Speed Triple 1200 RS. Daarover morgen meer – een update volgt meteen na de rit op deze fijne webstek. Maar dat is voor later, eerst nog enkele uurtjes met de haardroger in de weer…”

MN: Ach, time flies when you’re having föhn! 

Jelle: *klik*

Update: dag 2

MN: belofte maakt schuld, Verstaen! Vertel op, wat ben je op de tweede testdag nog te weten gekomen?
Jelle: “Zo is het helemaal. ’t Was vanochtend met een klein hartje de gordijnen opentrekken, en vervolgens merken dat ’t alsnog kletsnat lag. Vannacht was een nieuwe buienzone over de Algarve getrokken – en als we ’t donkere wolkendek zo even bekeken, hadden we ’t laatste er nog niet van gezien… ”

MN: Dus euh, géén droge testkilometers?
Jelle: 
“We zijn ook vandaag in de regen vertrokken, op nagenoeg nieuwe Pirelli Supercorsa SP’s – allerminst een goede combinatie, dat weet iedereen die de sportieve sloffen al mocht testrijden. Daarenboven lag het wegdek bezaaid met wat de regen uit de bergen richting asfalt had gespoeld: zand, steenbrokken, slijk… Lichtpunt aan de einder was de aanzwellende wind én een waterig zonnetje. Na een eerste uurtje glibberen en glijden, tekenden de eerste droge zones zich af, en kon het échte testwerk dan toch beginnen.”

 

MN: Je stelt ons geduld op de proef…
Jelle: (lacht) “Excuses, chef. We konden vandaag eindelijk aan de slag met de nieuwe Öhlins Smart EC 3.0. En we zijn onder de indruk. Zowel van het gebruiksgemak als de goed voelbare verschillen als je parameters aanpast. Waar de ophanging vanochtend nog in de preset ‘Comfort’ ging, konden we al snel switchen richting de sportievere rijmodi. In plaats van je clicks met een schroevendraaier bij te stellen, doe je dat gewoon met het joystickje op je linker stuurhelft en je TFT-dashboard. Doodeenvoudig, en meteen duidelijk waar je precies mee mort. Van een stijvere setup onder zowel remmen als acceleratie, tot meer ondersteuning op hellingshoek – je past ’t in enkele seconden volledig aan. En belangrijker: je voelt het verschil ook meteen in de praktijk. Zo kan ook een leek op vlak van ophanging volop experimenteren en een perfecte afstelling vinden.”

MN: Over leken gesproken – jij bent op vlak van wheelies ook nogal groen achter de oren, toch?
Jelle: 
(Zucht) “Wrijf het er nog maar eens in, ja. Al is er wel licht aan ’t eind van de tunnel, als het van Triumph afhangt. De vernieuwde, onafhankelijk opererende Front Wheel Lift Control is geweldig. Je schakelt naar z’n één, kiest de mate van interventie, en kan – zonder je koppelingshendel te beroeren – het gas in één ruk open sleuren. Waarna de 2025 Triumph Speed Triple 1200 RS een wheelie ‘op maat’ aflevert. Klinkt eenvoudig, maar de elektronica erachter is ronduit indrukwekkend. Al vergt het wel een pak vertrouwen om het een eerste keer daadwerkelijk uit te voeren. Daarover meer in m’n testverslag.”

MN: We zijn benieuwd!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.