25.000 tweedehandsmotoren minder ingeschreven in 2023

We dreigen in herhaling te vallen, maar 2023 was – omwille van de gekende reden – allerminst een goed jaar voor de tweedehands motormarkt in België. In december doken de cijfers bijna zeventig procent onder de cijfers van een jaar eerder, cumulatief loopt het verlies ten opzichte van een jaar eerder op tot 30,5%. Een terugval met quasi 25.000 occasies ten opzichte van 2022. Dat zegt mobiliteitsfederatie Traxio.

Historisch dieptepunt

De tweedehandsmarkt is in december historisch zwaar onderuit gegaan: er werden vorige maand immers -69,2% minder occasie moto’s ingeschreven dan vorig jaar waardoor het maandvolume is gedaald van 7.235 tot 2.228 eenheden. Belangrijk qua kadering daarbij is wel dat vorig jaar in december een pak meer tweedehandse motorfietsen werden ingeschreven dan normaal omdat heel wat motorrijders nog snel een occasie hebben geïmmatriculeerd vooraleer de motorkeuring van kracht werd.

Gecumuleerd over het volledige jaar loopt het verlies op tot net geen 25.000 motoren oftewel een verlies van -30,5%. Kwestie van dat cijfer ook even te kaderen: het verlies aan inschrijvingen van tweedehands motoren bedraagt dus ongeveer evenveel motoren als het totale aantal inschrijvingen van nieuwe motorfietsen… De Belgische motorrijder die zijn motor van de hand doet, blijft nog steeds zijn toevlucht zoeken tot verkoop in het buitenland of aan buitenlandse opkopers om op die manier te ontsnappen aan de verplichte keuring voor occasiemotoren. Daardoor dreigt een forse afname van het Belgische motorenpark op termijn, evenals zorgwekkende gevolgen voor zowel motordealers als onderdelenleveranciers.

Analyse

De invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmotoren blijft een negatieve impact hebben op de inschrijvingen, omdat heel wat motoren worden uitgevoerd naar het buitenland en dus van de markt verdwijnen. De weerslag zien we ook duidelijk in december: -69,2%, of amper 2.228 exemplaren. Over het volledige jaar lopen we al aan tegen een achterstand van net geen 25.000 stuks. Hieronder de verdere details.

Alle gewesten en provincies krijgen zware klappen 

Vlaanderen is ook over het volledige jaar 2023 de grootste tweedehandsmarkt (60%) maar verloor toch -26,8% . De daling zet zich in Vlaanderen in elke klasse door en nu zelfs ook bij de lichtste klasse tot 125cc. Wallonië verliest nog meer (-34,4%) : daar verliezen alle klassen van vanaf 126cc ongeveer één derde. In Brussel een gelijkaardig scenario als in Vlaanderen, en nu boeten ook de lichtere klassen daar steeds meer in.

Ook op provinciaal vlak kleuren de statistieken bloedrood. In Wallonië zien we in alle provincies dalingen tussen -33% en -40%, aan Vlaamse kant overal tussen -27 en -29%, behalve in Antwerpen waar het rode cijfer beperkt blijft tot net geen -24%.

De lichtste klasse verliest nu ook

Opvallend is dat de lichtste klasse steeds slechter scoort – belangrijk want bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc ruwweeen derde van de markt. Ook de zware jongens (+1.001cc) blijven met cijfer van 22,6% (21,5% gecumuleerd) nog groot. Door de motorkeuring verliezen alle klassen van meer dan 125cc in december niet minder dan tussen de 70% en 80% ten opzichte van vorig jaar. Ongezien, maar niet geheel onverwacht, gezien de toeloop op inschrijvingen eind vorig jaar – om de nakende, verplichte keuring te omzeilen.

Alleen Indian en Aprilia kleuren groen (in 1 klasse)

In de gecumuleerde Top10 staan enkel verliezers, met dieprode cijfers die variëren van ongeveer -21% tot -43%. De negatieve cijfers gelden overigens voor alle Top-10 klasseringen in de verschillende cilinderklassen. Er vallen slechts twee uitzonderingen te noteren: Indian scoort een +10% in de +1.001-cc klasse en Aprilia een +2,7% in de klasse van 501-750cc.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.