Inschrijvingen nieuwe motoren sluiten 2023 positief af
De kommer en kwel op de tweedehandsmarkt zouden het ons even doen vergeten, maar de inschrijvingen van nieuwe motoren hebben – ondanks een hobbelig parcours – er best een goed jaar op zitten. Het felle regenweer en de nakende voordelen in het nakende jaar zorgden nog voor een dip in november en december, maar de nieuwe inschrijvingen sloten 2023 af op een surplus van 2,7 %. Dat schrijft mobiliteitsfederatie Traxio in z’n meest recente studie.
Ups en downs
De nieuwe motorfietsen volgen dit jaar een nogal hobbelig parcours met ups den downs, een beetje zoals het weer dit jaar. Na de ‘down’ van november volgde een nieuwe dip in december. Er werden vorige maand 617 nieuwe motoren ingeschreven, een daling van -31,3% ten opzichte van december vorig jaar. Dit is voornamelijk te wijten aan eigenaars die de inschrijving van hun nieuwe motorfiets uitstellen tot januari 2024 wegens commerciële acties zoals een verlengde garantieperiode.
Toch heeft de markt van de nieuwe motorfietsen zich in het regenachtige 2023 goed herpakt met een stijging van +2,7% waardoor er over het volledige jaar 25.359 nieuwe exemplaren werden ingeschreven. Dat goede resultaat is voor een beperkt deel toe te schrijven aan de levering van eerder bestelde motoren die (pas) in 2023 werden geleverd.
Decemberduik
In december daalde het aantal inschrijvingen aanzienlijk ten opzichte van een jaar eerder: -31,3%, ofwel 281 eenheden minder dan december 2022. Het aanhoudend slechte weer zit daar voor een groot deel tussen, want de regen en stormen hielden de klanten thuis. Het was dan ook vrij rustig in de showrooms, al kwamen sommige merken in december al op de proppen met hun commerciële acties, waardoor er toch nog redelijk wat bestelbons konden worden getekend.
Groei in Vlaanderen en Wallonië, daling in Brussel
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen groeit met +5,0% en blijft de grootste regio met 57,6% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 35,4% (+5,7%) voor zijn rekening en Brussel daalt met -1,2%. Op provincieniveau kleurt dus enkel Brussel lichtrood.
Verlies voor lichte motoren, groei bij de grote jongens
Gecumuleerd over de volledige 12 maanden zien we de alweer de bevestiging van een tendens bij de nieuwe motoren : de kleinste klasse tot 500c verliest het meest, zowel in december als op jaarbasis. De klassen vanaf 501cc groeien wel op jaarbasis. De sterkste groeier is anderzijds de klasse 751-1.000cc dank zij enkele interessante nieuwe modellen die recent op de markt zijn gekomen. Het GS-effect?
Positieve cumul
Het natte weer van het afgelopen voorjaar en zomer, en ook van de extreem natte herfst, hebben zeker minder verkoop betekend dan wat potentieel mogelijk was. Ook blijft er nog een wispelturige beperkte beschikbaarheid in de markt. Toch blijft het gecumuleerde resultaat van de nieuwmarkt (+2,7%) al bij al nog bevredigend. Vooral Kawasaki, Honda en Yamaha doen het merkelijk goed terwijl BMW en KTM nog redelijk goed groeien en ook Suzuki stilaan terug in the picture komt.