4 minuten vragenvuur na de test van de 2024 Kawasaki Z 500 en Ninja 500
De ‘Z’ en ‘Ninja’ benamingen zijn iconisch bij Kawasaki, maar toch is het voor het eerst dat er twee 500 versies van deze types gelanceerd worden. Nieuw van kop tot teen en Onze Man ging ze testen in de ruime omgeving van Alicante.
Mooi weertje daar in Alicante, dus de kans bestond dat de testrijder van dienst op een lokaal terrasje met een Tinto de Verano belandt. Voor het zover kwam, konden we hem de eerste indrukken over Kawasaki’s nieuwste duo ontfutselen.
MotorNieuws: Er lééft wel wat in de klasse tot 500 cc. Vertel op: hoe ging het met die twee nieuwe Kawasaki’s!
Thierry Sarasyn: Erg goed. De beide motoren zijn compleet nieuw. Nu het blok heeft wel roots in de 300 en 400 cc’s die Kawasaki al enige tijd in het gamma heeft en waarmee ze supersport wereldtitels verzamelden als ware het Panini prentjes. Nu, dat blok heeft een langere slag gekregen, waardoor er meer cc’s, maar vooral meer koppel uit stromen.
MotorNieuws: En waarom niet meer pk’s?
Sarasyn: Duuuhh… omdat het anders geen A2 motoren meer zouden zijn, hé. Ze zitten zelfs niet aan de volle toegelaten 35 kW.
MotorNieuws: En waarom niet?
Sarasyn: Om te voldoen aan de normen van de A2-rijbewijzen moet je ook een bepaald gewicht-pk verhouding hebben. De Z weegt amper 168 kg en mag daarom maar 33,4 pk hebben. De Ninja weegt 3 kg meer. Het blok heeft trouwens niet alleen hetzelfde vermogen van dat uit de recent geteste Eliminator 500, maar ook de mapping is niet zo erg verschillend. Daardoor zijn de Z en de Ninja iets hoogtoeriger, wat hun sportief potentieel ten goede komt.
MotorNieuws: Hoe omschrijf je het motorkarakter?
Sarasyn: Dat van dat koppel is écht waar, hé. Dit blok is zoveel volwassener dan je zou denken. In vierde kun je bijvoorbeeld vlot op gang komen vanaf 45 km per uur, maar je trekt wel door tot 120 als je dat wilt. Natuurlijk moet je actief schakelen op een A2 451 cc, maar door het hoge koppel – en het lage gewicht – moet je niet per sé in één juiste versnelling liggen. Afhankelijk van hoe je rijdt, heb je toch nog wat ruimte in de keuze van de versnelling. Eén ding primeert duidelijk op beide modellen: de fun factor.
MotorNieuws: Is de Ninja een Z met een kuip op?
Sarasyn: Neen, er zijn best wat verschillen. In die mate zelfs dat we voor beide modellen een afzonderlijk testverslag gaan maken. Je ziet die vanaf morgen verschijnen op motornieuws.be
MotorNieuws:: Any famous last words?
Sarasyn: Wel, ik zie niet alleen de gewicht-pk verhouding als een troef, maar ook een andere combinatie: die van prijs en kwaliteit. Met de Z 500 die begint aan 6549 euro, heb je echt veel waar voor je geld. Idem voor de Ninja 500, die kost 7.199 euro en daar heb je zo mogelijk nog meer. Ingewerkte knipperlichten in de kuip, TFT scherm, keyless contact… het zijn zaken die je bij zwaardere en duurdere motoren verwacht. Daarom zie ik dit duo niet louter als opstap A2’s maar ook motoren die bij houders van een vol rijbewijs een kans maken. Die fun factor, weet je nog?
MotorNieuws: We kijken al uit naar de volledige test!
Sarasyn: Geduld is een schone deugd, maar het zal niet al te lang duren eer je morgen het volledige Z verslag kunt lezen. Nu eerst nog een stukje rijden. Kawasaki gaf ons voor het laatste stuk van de test een motor met GPS op. Dus geen rit met een voorrijder, maar gewoon op je eigen tempo door de bergen. Het is hier nog 20°; ik denk dat ik nog eens stukje ga rijden.
MotorNieuws: Die motoren zijn je duidelijk bevallen…
Sarasyn: Naast de kwestie; ik heb gewoon een top terrasje gezien op de weg langs de kust, net voor Alicante…