Benelli 902S maakt jacht op de Ducati Monster
Benelli heeft op de Beijing Motor Show z’n nagelnieuwe 902S onthuld. Die opvolger van de 752S pakt uit met een parallelltwin met 105 pk, en houdt ook de looks – die onverbloemd knipogen naar de Ducati Monster – overeind.
Gedeelde genen
Zowel puur uiterlijk als op technisch vlak, lijkt het gros van de genen gedeeld met de 752S. Van het Trellisframe, over de Marzocchi-ophanging, tot de Brembo’s die in de remschijven voor- en achteraan bijten. Het rijklaargewicht zou evenwel lichter zijn dan zijn ietwat zwaarlijvige, kleine broertje. Terwijl die laatste 226 rijklaarkilo’s op de weegschaal projecteert, zou de nieuwkomer al aftikken op 220 kg. Nu ja, al…
In het spoor van de Monster
Om die 220 kg in het spoor van de veel lichtere Ducati Monster te houden, heeft de 902s wel een krachtig blok ter beschikking. Uit de 904cc grote paralleltwin weet de nieuwkomer immers 105 pk te puren. Dat is nog steeds 6 pk minder dan z’n grootste uitdager, maar wel een flink pak meer dan de 752S, die het met 76 pk moest zien te rooien. Volgens de eerste info is de 902S uiitgerust met verschillende rijmodi, instelbare tractiecontrole en diverse ABS-modi. Voorafgaan aan de Beijing Motor Show lekten al wat gegevens uit. Zo was al voor de onthulling duidelijk dat de 902S z’n 17-duimswielen en wielbasis (1.460 mm) zou delen met de 752S. Gezien de overeenkomstige looks en opbouw, valt te verwachten dat ook de zadelhoogte identiek is en dus aftikt op 810mm.
Of de 902S ook naar Europa komt, weten we momenteel niet, en het bijbehorende prijskaartje is dus ook giswerk. Vanaf we meer weten, hoort u dat meteen!