Binnen met een Bang: hier is de 2026 Kawasaki KLE500(SE)
Het heeft even geduurd, maar het lijkt het wachten waard geweest: met de nieuwe KLE500 opent Kawasaki zij aanval in het populaire Adventure segment. Voor 2026 presenteert het Japanse merk een nieuwe tweecilinder adventure die zowel op de weg als ernaast hoge ogen moet gooien.
Terugkeer van een legende
Na meer dan drie decennia keert de legendarisch KLE500 terug. Moderner en veelzijdiger en vooral om een hiaat op te vullen in het Kawa gamma. Kawasaki was tot op vandaag het enige zichzelf respecterende merk dat geen pure adventure in het gamma had. Akkoord, de Versys 1100 is een hoogpoter en je kunt er best wat mee aan, maar hij is niet primair gericht op gebruik op én naast de weg.
De KLE mag dan wel een all road zijn, het design van de nieuwe KLE500 is duidelijk geïnspireerd op rallymotoren: robuust, compact en functioneel. Een hoge topkuip met verstelbaar windscherm, slanke 16-liter brandstoftank en een heel vloeiende lijn geven Kawasaki’s adventure een herkenbaar maar heel eigen silhouet.
Life’s a rally
Kawasaki gebruik ‘Life’s a rally’ als slogan voor zijn nieuwste. Dat toont dat ze écht met die veelzijdigheid en off road mogelijkheden gewerkt hebben. Met een 21-inch voorwiel en 17-inch achterwiel is de KLE500 duidelijk klaar voor off-road, terwijl het tweedelige zadel en bodywork met MX invloeden van de KX-motorcross-modelen zorgen voor maximale bewegingsvrijheid. Voor nog meer bewegingsvrijheid kan dat zadel met een optionele ERGO-FIT duozit worden omgevormd tot één vlak geheel.
Blok
Onder het rally uiterlijk schuilt een ultramoderne 451 cc paralleltwin getuned voor optimaal koppel en souplesse. Dat blok kennen we o.a. uit de Ninja 500. Kawasaki geeft nog een exacte cijfers – of liever: helemààl geen cijfers – vrij over het vermogen. Maar een berekende gok zou ons bij ongeveer 45 pk en 43 Nm brengen, met een motorkarakter dat minder piekerig is dan op Kawa’s pure wegmodellen. Wat meer punch in het middengebied lijkt dan logisch. De 46/15 overbrenging combineert in elk geval langeafstandscomfort met gecontroleerde trekkracht in het terrein. Dankzij de Assist & Slipper clutch blijft de bediening van het koppelingshendel licht en wordt blokkeren van het achterwiel bij snel terugschakelen voorkomen.
Doordachte eenvoud
Het lichte stalen vakwerkframe is naar adventure normen geoptimaliseerd voor stijfheid en stevigheid. De vering bestaat uit een cartridge type USD-voorvork van KYB met 210mm veerweg en New Uni-Trak achtervering met 200mm veerweg. Door traploos instelbare veervoorspanning kan de vering perfect afgesteld worden op het gewicht en voorkeur van de rijder. Het remsysteem is gericht op precisie: vooraan een enkele 300 mm schijf met dubbelzuigerremklauw, achteraan een 230 mm schijf. ABS is volledig uit te schakelen via een schakelaar op het stuur. Daar zijn we blij mee; geen gehannes met menu’s of rij-modi, gewoon een druk op de knop. De eenvoudigste oplossingen zijn vaak de beste. En al zeker als het om uitschakelbaar ABS gaat. Mooi zo.
Ruim en royaal
De nieuwe KLE500 heeft een rechte zitpositie. Stuur, voetsteunen en zadel zijn ergonomisch op elkaar afgestemd voor maximale controle – zittend én staand. De rubberen pads in de voetsteunen kunnen zonder gereedschap worden verwijderd. Het verstelbare windscherm is drievoudig verstelbaar (standaard, +27 mm, +55 mm).
Dankzij de 16-liter tank en het eerder lage brandstofverbruik beschikt de KLE500 over een royale actieradius. Ook hier een gokje: dik 300 km. Het slanke tank-ontwerp bevordert bewegingsvrijheid en een gemakkelijke gewichtsverplaatsing bij off-road gebruik. Doorzichtige kuipdelen aan de zijkant van de topkuip bevorderen het zicht maar bieden ook extra windbescherming.
Twee versies
Er zijn twee uitvoeringen en zoals wel vaker het geval is bij Kawasaki, is de SE-versie de meest hoogstaande. Zowel de standaardversie met LCD-display als de SE-uitvoering met TFT-scherm beschikken over smartphoneconnectiviteit via Kawasaki’s Rideology app. Zo heb je voertuiginformatie, ritlogboeken en meldingen direct binnen handbereik.
De SE-versie voegt extra uitrusting toe waaronder het eerdergenoemde TFT-display, LED-knipperlichten, handkappen, een groter windscherm en een robuuste skidplate. Daarnaast is er een uitgebreid aanbod originele accessoires beschikbaar waaronder een topkoffer, zijkoffers, handvatverwarming, USB-C-aansluiting, LED-mistlampen, valbeugels, middenbok, radiatorbescherming, GPS-steun en verscheidene ERGO-FIT zadels. Een high-rise titanium Akrapovič demper met carbon hitteschild maakt het geheel compleet.
Prijs nog niet bekend
Ook over het aantal Euro’s die in ruil voor een KLE naar de Kawa-dealer mogen vloeien, weten we nog niet veel. Kawasaki staat bekend om zijn sterke prijspolitiek en dus laat het zich raden dat de prijs concurrentieel zal zijn. Anderzijds hebben de Japanners hun tijd genomen om deze motor tot in de perfectie af te werken en te testen. Vorig jaar zagen we al een plagend voorwiel op de EICMA, op het ogenblik waarop we de motor eigenlijk al écht verwachtten. Dat wil zeggen dat, ook op dit model, Kawawaki All-in is gegaan. En kwaliteit is nooit een koopje. Het verschil tussen de basisversie en de SE laat ook wel vermoeden dat die standaardmotor vooral een troef zal zijn in de prijzenslag, terwijl de SE daar letterlijk minder moet op afgerekend worden. Vraag ons hier geen gok.
De 2026 KLE500 (SE) is midden februari beschikbaar bij de officiële Kawasaki dealers in de volgende kleuren:
KLE500
- Metallic Carbon Gray/Ebony
KLE500 SE
- Metallic Bluish Green
- Pearl Storm Gray
- Pearl Blizzard White