Eerste test Kawasaki Ninja 500 SE: Knaldrang

Zoek het woord ‘knaldrang’ op bij Van Dale en het Groot Woordenboek der Nederlandse taal verklaart dit als: “mannelijk, geen meervoud. Jongerentaal. De intense behoefte om te feesten.”

Dat is – bijna – de exacte omschrijving voor het gevoel dat ons bekroop nadat we in het zadel sprongen van de 2024 Kawasaki Ninja 500 SE.

Alleen ging het tijdens deze test om een nog meer letterlijke interpretatie. De knaldrang die ons bekroop, was gewoon de intense behoefte om te euh… knallen. Zo sportief mogelijk over ’s lands wegen stuiven. Gelooft u het maar: de nieuwe Ninja 500 is geen motor om stapvoets voorbij terrasjes mee te paraderen.

Meer koppel

Invoerder Kawasaki Benelux voorziet de Lage Landen enkel van de SE-uitvoering van de Ninja 500 en dat wil zeggen dat er standaard een aantal leuke extra’s op zitten. Het sleutelloze KIPASS-contact en het TFT kleur dashboard bijvoorbeeld. Maar net zoals de standaardversie én de Z 500 heeft deze Ninja een blok dat ooit in de Ninja 300 en later in de 400 uitvoering zat. Nu is het een 451 cc, een blok dat een langere slag kreeg en vooral meer koppel – want die A2 grens is wat ze is.

De paralleltwin heeft ook een wat hoogtoeriger karakter. En dat past uitstekend bij het concept van de motor. Met zijn Ninja styling nodigt de nieuwe Kawa al uit tot sportief rijden nog voor je dat keyless contact geactiveerd hebt en rijdend wordt de knaldrang waarvan hierboven sprake, alleen maar groter.

Ninja gen

Kawasaki heeft nog nooit een Ninja gebouwd die geen sportieve inborst heeft, maar bij een A2 motorfiets zijn de verwachtingen vaak iets minder hoog dan bij een vierpitter met meer dan 100 pk. Terecht. Edoch, de Ninja 500 ontpopt zich echter als het levende bewijs dat de pk’s en sportiviteit niet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

We gingen er in de heuvels in het hinterland van Alicante best stevig tegenaan. Met 45 pk, loop je dan al eens tegen de limieten van de motor aan, maar het leuke daaraan is, dat je ook echt voelt dat je het onderste uit de kan haalt. Laten we eerlijk zijn, dat is met bijvoorbeeld een ZX-6R op de openbare weg al wat moeilijker.

Het gaat trouwens niet om cijfers of tijden; wel om een gevoel. En we voelden écht dat we keihard aan het rijden waren. De cijfers op het dashboard spraken dat – tot op zekere hoogte – tegen. En kijk dàt is wat de Ninja perfect doet: je een gevoel van tevredenheid én opwinding geven. En jawel, soms denk je dat je harder gaat dan af te lezen is op dat TFT scherm.

Licht en pittig

De Ninja 500 weegt rijklaar 172 kg – in de SE-uitvoering. Dat betekent dat Kawasaki niet eens de volle 47 A2 pk’s in het blok mocht stoppen. Want voor een A2 rijbewijs geldt niet alleen een maximaal vermogen, maar er is ook een gewicht-pk verhouding. Zo komt het dat de Ninja 500 ‘slechts’ 45 pk laat optekenen. Echter: de Nm’s zijn niet beperkt en in combinatie met dat lage gewicht betekent dit dat de aanwezige Nm’s en pk’s optimaal tot hun recht komen. En dat je met een ultra licht pakket op weg bent.

Dat voel je bij het accelereren, maar ook bij het sturen. De Ninja heeft een vrij laag geplaatst stuur, maar desondanks zit ie vrij comfortabel. Ook de knieën zitten in een niet al te scherpe hoek, zodat je vlot in het zadel kunt bewegen en occasioneel al eens de buitenboordstijl kunt hanteren zonder spontaan spierkrampen te krijgen.

Sturen is dus helemaal zijn ding. Je hebt een goede controle over de motor en dat geeft vertrouwen in het bochtenwerk. Bij het aansnijden, bij het remmen en vooral ook om extra vroeg op het gas te gaan. Je hebt geen vermogensberg aan boord die het achterwiel snel een stap opzij doet zetten, maar je kunt anderzijds wel belachelijk vroeg op het gas. De rijstijl op de Ninja 500, richt zich meer op techniek, minder op vermogen. En omdat techniek van de rijder komt, is de voldoening groter. Net als die drang naar méér…

Een plek onder de zon

Daarop voortbordurend: er is wel degelijk een supersport Ninja, de ZX-6R en er staat ook een 400 Ninja in de Kawa line-up: de ZX-4RR. Echter: dat zijn beide vierpitters. De lichtste Ninja is dan weer een monocilinder 125 en de zwaarste is de ZX-10R vier-in-lijn WK-winnende hypersport. Deze 500 is dus de enige twin-Ninja. Hij heeft geen rechtstreekse verwant in de familie, tenzij je bij de naakte neven van de Z-reeks gaat kijken. Dit is de enige puur sportieve tweecilinder in het gamma. Deze Ninja heeft een nieuwe trellis frame, volwassen afmetingen, de verfijnde afwerking die we van het merk gewoon zijn, LED lichten en knipperlichten, bluetooth connectiviteit en vooral ook een styling die laat vermoeden dat hij duurder en zwaarder is. Daar kun je al eens mee onder de mensen komen…

Al het voorgaande versterkt het imago van de jonge Ninja en bevestigt nadrukkelijk dit een motor is die niet alleen het jeugdige volkje met een A2 kan bekoren. Afmetingen, prijs, prestaties en stuurkwaliteiten zijn troeven die ook houders van een ‘volwaardig’ motorrijbewijs kunnen aanspreken.

Volwaardig

De rijsensaties zijn net zo volwaardig als de uitstraling. En dan gaat het niet enkel om het rijden op die heerlijke Spaanse bergwegen. Maar ook op wegen zoals we ze hier kennen, doet de Ninja 500 het goed. Vlotte respons als je een auto wilt inhalen, een kuip die ruim genoeg bemeten is om in GP-stijl even achter de ruit weg te duiken op lange rechte stukken, maar vooral ook een gebruiksgemak die je van een moderne motorfiets mag verwachten. Ja, dat sleutelloze KIPASS contact is leuk (zolang je in gedachten het woord niet opsplitst), de Bluetooth connectiviteit met de Rideology app is een toegevoegde waarde en de SE-kleuren geven een hoogwaardige uitstraling. De Ninja 500 SE ziet er goed uit, is prima afgewerkt en uitgerust en biedt vooral rij-sensaties die je eerder van een motor met 150 cc méér zou verwachten. Hij geeft je eerst zin om te rijden en schenkt je daarna de voldoening van stevige sportieve prestaties. Meer moet dat niet zijn, zeker?

Foto’s: Kawasaki

Zin om net als Onze Man met Ninja 500 SE te rijden? Dat kan in de Kawasaki Promo Tour of overtuig jezelf van de kwaliteiten van de Z op het Belgian Bike Weekend op 13 en 14 april, alwaar deze motor en het merendeel van het Kawasaki-gamma kan getest worden.

 

Technische gegevens en prijs Kawasaki Ninja 500 SE

MOTOR

Type: Vloeistofgekoelde twee-in-lijn

Cilinderinhoud: 541 cc

Boring x slag: 70 x 58,6 mm

Compressieverh.: 11,3:1

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 45,4 pk (33,4 kW) @ 9000 tpm

Maximaal koppel: 42,6 Nm @ 5650 tpm

ELEKTRONICA

Motor: geen

Rijwielgedeelte: Tweekanaals ABS

RIJWIELGEDEELTE

Frame: stalen trellisframe

Vering voor: Showa UPSD

Stelmogelijkheden: niet instelbaar

Vering achter: Monoshock op Uni Track link

Stelmogelijkheden: veervoorspanning

Veerweg v/a: 120/130 mm

Rem voor: enkele 310 schijf met tweezuigerklauw

Rem achter: enkele 220 mm schijf met enkelzuigerklauw

Banden v/a: 110/70-17, 150/60-17 (tubeless)

AFMETINGEN

Rijklaargewicht: 172 kg

Tankinhoud: 14 l

Wielbasis: 1.375 mm

Zithoogte: 785 mm

Balhoofdhoek: 25,3°

Naloop: 92 mm

PRIJS

België: vanaf 7.199 euro

Nederland: 7.649 euro

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.