Bommetje voor de EICMA: KTM lanceert 990 Duke R!
Met z’n Duke-familie heeft KTM de afgelopen 30 jaar steevast de toon gezet qua prestaties, sportiviteit en gewaagde looks. Een trend die het met z’n nagelnieuwe nieuwe 990 Duke R met verve voortzet. De zogenaamde ‘The Punisher’ doet het anno 2025 met 130 pk, een wit-zwart-oranje livrei en en brutaliteit die veel concurrenten een flinke neus zet.
Opvallend
Opvallen, dat doet de Duke al sinds jaar en dag dankzij het lijnenspel van de tekentafel van KISKA. Uitgedost met een opvallend wit kleurtje – in combinatie met , matzwarte en witte accenten, en een glanzend oranje gepoedercoate frame – is de nieuwe 990 Duke R duidelijk geïnspireerd z’n voorgangers. Dan denken we vooral aan de tweede generatie, geproduceerd tussen 2011 en 2013.
Enorme TFT
Ook aan hoogtechnologische snufjes ontbreekt het de 990 Duke R niet: het nieuwe, horizontaal georiënteerde 8,88-inch TFT-touchscreen is voorzien van inductieve technologie en een split-screenmodus voor verbeterde leesbaarheid en geoptimaliseerde informatieweergave. Dat indrukwekkende schermpje bedien je middels een volledig nieuwe knoppenunit, waarmee je ook de connectiviteit, de rijmodi, het nieuw navigatiesysteem en de ABS-settings (inclusief het nieuwe SPORT ABS en SUPERMOTO+ ABS) kan bijsturen.
+ 7 pk
Vergeleken met de vorig jaar geïntroduceerde KTM 990 DUKE heeft de R-versie nu 947cc ter beschikking, waaruit hij 130 pk (+7 pk) en 103 Nm weet te puren. Het hogere vermogen komt voort uit verbeterde mapping die het volle potentieel van de LC8c-motor ontketent.
Meer hellingshoek
Op de weegschaal laat de 990 Duke R nog steeds 190 kg optekenen, zij het met een iets hoger zwaartepunt. Zowel de zithoogte als de grondspeling zijn immers met 15 mm verhoogd – het resultaat van een langere veerweg en een scherpere swingarmhoek. Door die ingrepen haal je op de nieuwkomer ongeveer 3 graden extra hellingshoek in bochten. Het frame en de swingarm zijn ook bijgewerkt bij het scharnierpunt achteraan, waardoor rijders meer mechanische grip ter beschikking krijgen voor intensief rijden.
34% stijver
De nieuwkomer krijgt voor 2025 volledig instelbare WP APEX-vering, met de nieuwe 48mm Open Cartridge-vork met 143 mm veerweg. Daarnaast is ook de WP APEX-schokdemper achteraan grondig bijgewerkt. Die beschikt over een veerweg van 140mm. De ophanging is 34% stijver en de geüpdatete instellingen zorgen voor een sportiever gevoel.
Remmen en banden
Brembo Stylema monobloc-remklauwen en een Brembo MCS-hoofdcilinder zijn gekoppeld aan grotere remschijven. Die meten 320 mm in vergelijking met 300 mm op de KTM 990 DUKE. Maar ook de lichtere componenten en een preciezere remreactie maken een verschil. Voor de grip op het asfalt rekent KTM op Michelin Power Cup 2-banden.
Prijs en beschikbaarheid
De 2025 KTM 990 Duke R is begin 2025 beschikbaar bij geautoriseerde KTM-dealers, voor een voorlopig onbekende prijs.