Nieuw: 2025 KTM 1390 Super Adventure S EVO pakt uit met nieuwe technologie
Meer cilinderinhoud, een vernieuwd chassis, nieuwe generatie semiactieve vering, AMT-automatische versnellingsbak, nieuw TFT-dashboard, adaptieve cruisecontrol,… Bij KTM pakken ze serieus uit met de nieuwe 1390 Super Adventure S EVO. Een mondvol om uit te spreken en heel wat over te vertellen. We bekijken de interessantste nieuwtjes.
Chassis en semiactief veerwerk
Het chassis van de 1390 Super Adventure S EVO is vernieuwd, waardoor het rijgedrag en de stabiliteit zijn verbeterd. De voetsteunen zijn 8 mm lager en 10 mm breder geplaatst, waardoor het rijcomfort is verbeterd dankzij een ruimere kniehoek. Hij is uitgerust met de nieuwste generatie WP Semi-Active Technology. Vergeleken met de vorige generatie is die nauwkeuriger afgesteld met een consistent dempingsgedrag bij hogere frequenties. Dit is bereikt met behulp van nieuwe PWM (Pulse Width Modulation) sensoren en een nieuwe doorgaande vorkconstructie die het ontwerp van Open Cartridge en Closed Cartridge veerelementen combineert. Styling en ergonomie zijn ook vernieuwd voor 2025, met een nieuw ontwerp van de carrosserie en het zadel, geheel nieuwe LED-koplampen, een nieuw windscherm en een opbergvak.
Meer cc’s en Camshift
De KTM 1390 Super Adventure S EVO heeft een vergrote cilinderinhoud van 1.300 naar 1.350cc, goed voor 173 pk bij 9.500 tpm en 145 Nm bij 8.000 tpm. Dit is te danken aan de herwerkte motoronderdelen en de volledig nieuwe Camshift-technologie, die zorgt voor betere rijeigenschappen bij lage toerentallen, hogere piekprestaties, lage emissies en een lager brandstofverbruik. Bij hogere toerentallen verschuiven de inlaatnokken zijwaarts, waardoor de kleppen langer en hoger worden geopend om de cilinder met benzine te vullen en maximale prestaties te leveren. In het lagere toerentalbereik draaien de inlaatnokken de kleptiming en -lift terug, waardoor de rijeigenschappen worden geoptimaliseerd.
AMT-automaat
Dit alles is gekoppeld aan KTM’s nieuwe automatische handgeschakelde transmissie (AMT) – een primeur voor KTM en exclusief voor de 1390 Super Adventure S EVO. Met AMT kan de rijder kiezen tussen traditioneel handmatig schakelen met de voethendel of via de op het stuur gemonteerde peddels, of voor een volledig geautomatiseerde transmissie.
Nieuw 8-inch touchscreen
De 1390 Super Adventure S EVO is voorzien van KTM’s nieuwe V80 TFT-dashboard met staand aanraakscherm. Het 8-inch touchscreen is voorzien van inductieve technologie, waardoor het zelfs met dikke winterhandschoenen te bedienen is, terwijl een innovatieve coating tegen reflexen, vingerafdrukken en verblinding de algehele leesbaarheid verbetert.
Adaptieve cruisecontrol met Stop & Go
In het dashboard hebben rijders toegang tot alle nieuwe rijmodi en connectiviteitsfuncties, en KTM’s nieuwste Adaptive Cruise Control (ACC), dat remassistentie, botsingswaarschuwing en afstandswaarschuwing toevoegt aan het arsenaal. Het nieuwe ACC-systeem, in combinatie met AMT, beschikt over ACC Stop & Go. Wanneer dit systeem wordt geactiveerd, brengt het de motorfiets volledig tot stilstand als de voorligger tot stilstand komt. Zodra het voertuig beweegt, hervat de motorfiets automatisch zijn beweging. Al het bovenstaande is te danken aan een compactere 5e generatie voorradarsensor van Bosch, die standaard is gemonteerd op de KTM 1390 Super Adventure S EVO. Deze beschikt over geoptimaliseerde prestaties, verbeterde detectie van vrachtwagens, een hogere maximumsnelheid en bijgewerkte annuleringsdrempels, met Dynamic, Street en Group Ride functionaliteit.
De nieuwe 2025 KTM 1390 Super Adventure S EVO is begin 2025 verkrijgbaar bij KTM-dealers.