Brengt Moto Guzzi binnenkort z'n California terug?

Moto Guzzi timmert sinds enkele jaren stevig aan een nieuw gamma. Zo pakte het vorig jaar nog uit met de  V100 Mandello, die in 2024 het gezelschap kreeg van de volledig vernieuwde Stelvio. Maar dat is niet de enige naam die Moto Guzzi uit z’n rijke historie wil opdiepen, blijkt nu: ook de naam California is zopas opnieuw geregistreerd (voor de Amerikaanse markt)…

California

De naam California doet bij menig motorrijder nog wel een belletje rinkelen. Het model maakte z’n opwachting in 1971 (op de 850 GT California) en stond sindsdien synoniem voor de cruisertak van Guzzi’s gamma. Gezien die insteek – en de naam – hoeft het geen wonder te heten dat het model het populairst bleek in Noord-Amerika, en daar nog steeds door ordediensten wordt ingezet. Over de afgelopen halve eeuw werd de California zes keer grondig herwerkt – waarbij de meest recente versie een 1.380cc BigBlock in het vooronder kreeg. Jullie herinneren zich vast nog de Audace of MGX-21, toch? Die verdwenen uiteindelijk in 2020 uit de catalogus.

Duidelijke intentie

Het is bon ton voor bedrijven om legendarische typenamen warm te houden of speculatieve aanvragen in te dienen voor merken die ze mogelijk in de toekomst zullen gebruiken. Zo bezit Moto Guzzi’s moederbedrijf Piaggio bijvoorbeeld al de merknaam Moto Guzzi California in Europa tot ver in de jaren 2030. Maar de nieuwe aanvraag is gericht op de Verenigde Staten, waar het niet zo eenvoudig is om merken te deponeren in de hoop dat ze in de toekomst van pas zullen komen. De nieuwe aanvraag lijkt dan ook een duidelijke intentie te hebben om de merknaam daadwerkelijk te gebruiken.

Naar onze mening zijn er twee mogelijke pistes om een nieuwe California in de markt te zetten: of je gaat vol de strijd aan met de steeds zwaarder geblokte cruisers op de markt – zowel BMW, Indian als Harley evolueren steeds verder in de richting van de twee liter motorinhoud – en ontwikkelt een volledig nieuwe krachtbron. Óf je verbindt de naam aan een bestaand platform: de vloeistofgekoelde

Twee denkpistes

Om te concurreren met machines zoals BMW’s R 18, Harley-Davidson en Indian, zou Moto Guzzi mogelijk een geheel nieuw blok moeten ontwikkelen die specifiek gericht is op de California. Een andere mogelijkheid is dat het bedrijf ervoor kiest om het nieuwste blok – de 1.042cc vloeistofgekoelde DOHC die Moto Guzzi tegenwoordig zowel in z’n V100 Mandello als in de Stelvio lepelt – te gebruiken voor de California. Dat zou ook in de lijn liggen van wat het merk bij de lancering van die V100 had beloofd: meerdere modellen, in verschillende stijlen, over een periode van een vijftal jaar. Een op de V100 gebaseerde California lijkt in die zin een logische volgende stap.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.