Brengt Moto Guzzi binnenkort z'n California terug?
Moto Guzzi timmert sinds enkele jaren stevig aan een nieuw gamma. Zo pakte het vorig jaar nog uit met de V100 Mandello, die in 2024 het gezelschap kreeg van de volledig vernieuwde Stelvio. Maar dat is niet de enige naam die Moto Guzzi uit z’n rijke historie wil opdiepen, blijkt nu: ook de naam California is zopas opnieuw geregistreerd (voor de Amerikaanse markt)…
California
De naam California doet bij menig motorrijder nog wel een belletje rinkelen. Het model maakte z’n opwachting in 1971 (op de 850 GT California) en stond sindsdien synoniem voor de cruisertak van Guzzi’s gamma. Gezien die insteek – en de naam – hoeft het geen wonder te heten dat het model het populairst bleek in Noord-Amerika, en daar nog steeds door ordediensten wordt ingezet. Over de afgelopen halve eeuw werd de California zes keer grondig herwerkt – waarbij de meest recente versie een 1.380cc BigBlock in het vooronder kreeg. Jullie herinneren zich vast nog de Audace of MGX-21, toch? Die verdwenen uiteindelijk in 2020 uit de catalogus.
Duidelijke intentie
Het is bon ton voor bedrijven om legendarische typenamen warm te houden of speculatieve aanvragen in te dienen voor merken die ze mogelijk in de toekomst zullen gebruiken. Zo bezit Moto Guzzi’s moederbedrijf Piaggio bijvoorbeeld al de merknaam Moto Guzzi California in Europa tot ver in de jaren 2030. Maar de nieuwe aanvraag is gericht op de Verenigde Staten, waar het niet zo eenvoudig is om merken te deponeren in de hoop dat ze in de toekomst van pas zullen komen. De nieuwe aanvraag lijkt dan ook een duidelijke intentie te hebben om de merknaam daadwerkelijk te gebruiken.
Naar onze mening zijn er twee mogelijke pistes om een nieuwe California in de markt te zetten: of je gaat vol de strijd aan met de steeds zwaarder geblokte cruisers op de markt – zowel BMW, Indian als Harley evolueren steeds verder in de richting van de twee liter motorinhoud – en ontwikkelt een volledig nieuwe krachtbron. Óf je verbindt de naam aan een bestaand platform: de vloeistofgekoelde
Twee denkpistes
Om te concurreren met machines zoals BMW’s R 18, Harley-Davidson en Indian, zou Moto Guzzi mogelijk een geheel nieuw blok moeten ontwikkelen die specifiek gericht is op de California. Een andere mogelijkheid is dat het bedrijf ervoor kiest om het nieuwste blok – de 1.042cc vloeistofgekoelde DOHC die Moto Guzzi tegenwoordig zowel in z’n V100 Mandello als in de Stelvio lepelt – te gebruiken voor de California. Dat zou ook in de lijn liggen van wat het merk bij de lancering van die V100 had beloofd: meerdere modellen, in verschillende stijlen, over een periode van een vijftal jaar. Een op de V100 gebaseerde California lijkt in die zin een logische volgende stap.