Brits, hyperexclusief, peperduur en onwaarschijnlijk knap: Langen Lightspeed LS12
Wie herinnert zich Langen Motorcycles nog? De Britse motorbouwer verraste enkele jaren geleden vriend en vijand nog met z’n Two-Stroke. Dat was een – nomen est omen – met de hand gebouwde, hyperexclusieve 250cc 2-takt V-twin roadster. Anno 2024 wil de motorbouwer moderniseren en doet dat met een knaller van formaat: de op elk vlak indrukwekkende Langen LightSpeed LS12.
Geen tweetakt
Voor u het ons vraagt: neen de LightSpeed LS12 krijgt geen knoert van een tweetaktmotor in het vooronder. De nieuwkomer pakt uit met een viertakt 72° Rotax V-twin- motor. Dat is een nieuwe versie van de Helicon die oorspronkelijk werd ontwikkeld voor de Buell 1125 en nog steeds wordt gebruikt in de Buell 1190SX. Uit de forse 1.190cc V-twin weten de Britten naar eigen zeggen 185 pk en 137 Nm te puren.
185 stuks
De initiële productie van de LightSpeed is vastgesteld op 185 stuks. Dat is een quasi-verdubbeling van de oplage van de Two-Stroke, maar het blijft een aantal dat exclusiviteit uitstraalt. Net zoals z’n tweetaktbroertje kunnen potentiële eigenaars hun kleuren, afwerkingsgraad en gemonteerde componenten helemaal zelf bepalen – zolang de portefeuille het trekt, uiteraard.
Beter dan Buell?
Wel, daar lijkt het toch sterk op. De vermogens- en koppelcijfers komen dan wel overeen met de prestaties van de Buell 1190SX, maar de LightSpeed weegt dik 5 kg minder. De LS12 klokt af op 185 kg, dankzij z’n volledig in carbon opgetrokken kuipwerk, de gesmede alu wielen en het dunwandige stalen buizenframe. Licht uitvallen doet de LightSpeed dan weer niet op vlak van componenten: de LS12 pakt uit met volledig instelbare Öhlins: 48 mm FGRT 301 UPSD-vork en dubbele 36 mm STX piggyback schokdempers achteraan. De Britse remspecialist Hel staat in voor de dubbele 320mm-schijven en de radiale vierzuigerremklauwen, evenals de enkele 265mm-schijf met tweezuigerremschijf aan de achterzijde.
Prijs en beschikbaarheid
Heel lang zullen geïnteresseerden niet op hun LightSpeed LS12 moeten wachten: die zou volgens de huidige verwachtingen in de herfst van 2025 al bij de klanten worden afgeleverd, voor de ronde prijs van 43.395 euro. Exclusief btw, waardoor de prijs oploopt tot minstens 52.500 euro. Slik. Aanvankelijk is de machine enkel beschikbaar in Groot-Brittannië. Maar er volgt sowieso een homologatie om ook te voldoen aan de Europese, Noord-Amerikaanse en Aziatische markt. Reserveren? Dat kan hier!