Check deze waanzinnige BMW R 1300 GS van GP Products!
Voor alles een eerste keer. Dat moeten ze bij GP Products gedacht hebben toen ze hun zoektocht naar sportieve motoren voor één keer opzij schoven en zich vol overgave en zonder remmingen stortten op… een BMW R 1300 GS. Die moest naar het evenbeeld van de in alle opzichten indrukwekkende Land Rover Defender Urban Widetrack worden geboetseerd. Als dat al spannend klinkt, wacht dan tot je het resultaat te zien krijgt…
BMW x GP Products
Voor z’n Signature Series grijpt GP Products terug naar enorme voorraad topkwalitatieve onderdelen in eigen huis – van Akrapovic tot Rotobox. Al dient er uiteraard steeds een basisvoertuig te worden aangekocht. Voor die indrukwekkende builds was BMW tot op heden al meermaals hofleverancier: zo schudde GP Products eerder al een r NineT Custom Racer, een M1000R GT én de indrukwekkende M 1000 R SV uit z’n koker. En dan is er nu de R 1300 GS Urban Widetrack, die op de gelijknamige Land Rover Defender is geënt. BMW en GP Products, het is een huwelijk uit de duizend.
GS
Met de Beierse allroad snijdt GP Products dit keer een heel andere tak aan van z’n uitgebreide gamma: na een resem sportieve machines, is het tijd voor een portie onverhard. Maar vergis je niet: met de 145 pk en 149 Nm die de GS uit z’n 1.300cc boxerblok puurt, zou je de eerste niet zijn die een pak voor de broek krijgt van deze krachtpatser. Toch vond GP Products dat er iets ontbrak. En dat ‘iets’ mag u nogal breed interpreteren, want naar goede gewoonte werd de basis aan een uitgebreide vivisectie onderworpen. Elk onderdeel dat eraf kon, werd er ook daadwerkelijk afgeschroefd voor een grondige make-over. Te beginnen bij het kuipwerk, de remmen en de cilinderkoppen van de boxermotor. Die werden respectievelijk van hun zilvergrijze, wit/blauwe en zwarte plunje ontdaan en werden vervangen door een Phantom Gold-basislaag, in combinatie met in Gloss Black en in carbon uitgevoerde onderdelen.
Klaar voor elke uitdaging
Puig tekent present voor zowel het windscherm, de deflectoren en halftransparante handkappen, over de enduro-voetsteuntjes en de voorvoork- en motorprotectoren, tot de motoroliedop. Een pak extra bescherming, waardoor de R 1300 GS – net zoals z’n Defender-broertje – klaar is voor elke uitdaging. Een custom zadel in zwart alcantara zorgt voor de kers op de taart. Het knappe contrast met het gouden lakwerk wordt op zijn beurt gerealiseerd door de geweven koolstofvezels van Ilmberger Carbon. Die treffen we aan op de covers van zowel de luchtinlaten, het frame, de onderzijde van de tank en de injectoren, tot de windprotectoren toe. Afgezien van de sublieme toets die het carbon toevoegt aan je motor, is ook de TÜV-keuring van de Duitse producent een absolute troef. Stijl, in alle veiligheid.
Remus
Maar daar stopt de lading carbon niet: je treft het kostbare en vederlichte goedje namelijk ook aan op de volledige Shad-kofferset én op de magnifieke uitlaatdemper. De Remus 8 2.0 slip-ondemper is dan wel uitgevoerd in zwart RVS, maar de eindkap is wel degelijk carbon. Een ronduit indrukwekkende verschijning, die niet enkel een diepere bas uit de boxermotor jaagt. Maar ook een forse gewichtsvermindering verzekert (-0,94 kg) én een mooi surplus laat optekenen op de testbank. Als klap op de vuurpijl is deze set-up zelfs ECE-gekeurd. Een absolute must voor elke GS-eigenaar!