Combo-test: Bridgestone Adventure Gamma A41 vs AT41 vs AX41

Bridgestone heeft een breed adventure gamma met vier verschillende banden die elk op een verschillend tijdstip op de markt verschenen. De Japanse bandenfabrikant vond het een goed idee om de voornaamste drie naast elkaar te testen. Een verzoek waaraan Onze Man zonder al te veel tegenzin aan voldeed.

Breed adventure gamma

Inderdaad, zowel de A41, AT41 als AX41 werden de voorbije jaren al uitvoerig getest. Op dit eigenste moment rijdt de MotorNieuws duurtest CRF1100L Africa Twin rond op de AX41 noppenbanden. Wat de bevindingen op korte termijn daarover zijn, lees je verder in dit artikel, wat we op langere termijn leerden, geven we hier alvast mee: op dit ogenblik heeft onze AX-achterband met 3680 km bijna zijn limiet bereikt. Wat ons doet besluiten dat het mogelijk is om met de AX41 een kleine 4.000 km af te leggen en dat is naar noppen-normen enorm.

Indrukwekkende cijfers

Maar we hadden het over de bevindingen die we konden noteren tijdens de test. Toegegeven, Bridgestone had naar goede gewoonte de zaken erg grondig aangepakt en maar liefst 25 motoren naar Portugal verscheept, goed voor 16 verschillende modellen. We voelden er in totaal 4 aan de tand. Dat lijkt misschien weinig, maar dat komt vooral doordat Bridgestone héél veel tijd per band voorzien had. En eens je een band aan het testen bent op een bepaald model, is wisselen van motor vaak lastig. Hoe dan ook: we reden 10 uur met de A41 (op een MV Enduro Veloce en een Ténéré 700, 5 uur met de AT41 (op de R 1300 GS) en 5 uur met de AX41 (op een andere Ténéré 700 versie). 20 uur in het zadel dus en dan heeft een mens wel begrepen hoe een band presteert. Voor we in detail treden, snel nog even een open deur intrappen:

De A41 is een wegband voor adventures. Je kan er zoals met elke wegband ook een onverharde weg mee inslaan.

De AT41 is dat in essentie ook, zijn avontuurlijker profiel geeft ‘m een verwaarloosbaar voordeel off-road, maar hij ziet er een pak cooler uit dan de A41.

De AX41 tenslotte, is een noppenband die ook op de weg goed scoort. Dat lijkt tegenstrijdig, maar het was uiteindelijk één van de grootste verrassingen van deze uitgebreide test in Portugal.

Uitzonderlijke locatie

Ooit al in de Serra da Estrella geweest? Wel, wij tot voor kort evenmin. Het is een natuurpark Portugal ten zuidoosten van Porto waar naar verluidt amper 5 procent van de toeristen naartoe trekt. Top, want het betekent dat de wegen er wel heel rustig bij liggen. Bovendien is het landschap in de Portugese bergen ronduit indrukwekkend. Op het hoogste punt, blijf je net onder de 2000 meter – 1993 om precies te zijn – maar dat is wel hoog genoeg om boven de boomgrens te komen. Er ligt daar naar verluidt trouwens een 7 meter hoge hoop stenen waardoor het hoogste punt van continentaal Portugal toch aan die 2 km grens reikt.

Ruwe rotsen en perfect asfalt zijn er de hoofdingrediënten van je rit. Iets lager liggen de bergen ook nog eens bezaaid met off-road paden allerlei. Van makkelijk te behappen tot iets waar de betere endurist zich te pletter amuseert. Nooit gedacht dat dit laatste deel zou uitmaken van de route voor een AX41 test, maar hé, je staat ervan te kijken wat een moderne adventure en een oude endurist samen aankunnen.

Meer grip dan je denkt

Met dank ook aan de AX41 die zich qua off road kwaliteiten op dezelfde hoogte stelt als de gevestigde waarden in de klasse. Maar de band verbaast vooral op de weg. We hadden het al in het snotje toen we op dag één met de A41 stevig gassend door de bergen raasden en Bridgestone slotrijder Mike ‘The Rider’ De Ridder op een Africa Twin met AX41 de groep vlot volgde. Een ook toen we zelf met de AX41 de slingerbanen opdraaiden, stonden we te kijken van de grip. Weinig noppenbanden waarmee je moeiteloos de voetsteunen van een adventure tegen de grond duwt, maar de AX41 heeft er totaal geen probleem mee. De grootste hinderpaal die je met de AX41 moet overwinnen, is gewoon geloven dat de band tot dit soort prestaties op de weg in staat is.

Toch A41?

Waarom dan nog kiezen voor een A41 of AT41, horen we u al vragen. Wel, omdat de grip nog daar toch een nog hoger niveau haalt en ook omdat het rolgeluid bij hogere snelheden minder is. De AX41 blijft stabiel tot snelheden waaraan je je rijbewijs verliest, maar stil zijn die noppenbanden dan niet meer. De kracht van de A41 en AT41 ligt erin dat ze bovenop de grip van een sportband, ook nog een groter comfort bieden. Met een speciale pluim voor de voorband die in beide gevallen de kwaliteit in huis heeft om je motor beter te laten sturen. En dat met een uitstekende feedback.

Moeilijk om het precies in woorden te vatten, maar zowel de MV Agusta Enduro Veloce als de BMW R 1300 GS stuurden scherper dan we ons herinnerden. Met kuddos dus voor die A41 voorband. Nochtans was de eerste R 1300 GS waar we ooit mee reden òòk met A41’s uitgerust, maar die in Portugal stuurde beter. En daar hadden ze bij Bridgestone een uitleg voor. Verrassend maar zeker het vermelden waard…

Dit moet je weten

Hier komt ie: af fabriek gemonteerde banden worden gemaakt naar de specifieke wensen van de constructeur. En komen niet overeen met de ‘replacement’ banden van hetzelfde type dat je achteraf koopt bij je dealer of de bandenboer. Een fabrikant kan bijvoorbeeld vragen dat een band lichter gemaakt wordt – bijvoorbeeld om het totaalgewicht van de motor lager te houden. Dan boet je misschien in op stabiliteit, of op rubberdikte en dus het aantal kilometers. Of er kan geopteerd worden voor grote stabiliteit bij hoge snelheden, wat dan weer het stuurgedrag kan beïnvloeden.

Een A41 die op een nieuwe GS ligt, kan dus afwijken van een vervangende band. Vervangende banden, scoren meestal goed op een heel breed spectrum. En wie geen specifieke wensen heeft voor een band, is bijna altijd beter af met de ‘replacement tyre’. Andere conclusie: wie een nieuwe motor koopt en niet tevreden is over een band die er op ligt, kan bij exact hetzelfde type vervangband wél content zijn. Iets om te onthouden.

Conclusie

Los daarvan hadden we enkele conclusies na drie dagen intensief testen.

De AX41 is een uitstekende off road band met verrassende kwaliteiten op de weg

De AT41 ziet er avontuurlijker uit dan de A41, maar heeft vergelijkbare kwaliteiten. Wie nu en dan de geasfalteerde wegen verlaat, opteert desalniettemin beter voor de AT omdat die een licht voordeel biedt op onverharde ondergrond.

De A41 is een wegband met verbazende grip, hoog comfort en stuurkwaliteiten waardoor je motor plots beter lijkt dan ie al was.

De drie banden bieden natuurlijk de voordelen van alle ‘replacement’ tyres zoals hierboven beschreven. Al kun je ook altijd kiezen voor de origineel door de fabrikant gemonteerde band. Een extra letter bij de typebenaming toont aan dat dit de band is met de specifieke kenmerken. De hogere prijs is vaak een tweede indicatie.

 

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.