Vier minuten vragenvuur na de Bridgestone Adventure Experience
Tijdens de Bridgestone Adventure Experience in Portugal, mocht Onze Man de drie verschillende Bridgestone adventure banden testen op een tiental verschillende motoren. Na een kleine 20 uur in het zadel propten we hem een microfoon onder de neus om zijn bevindingen te vernemen. Dit is wat hij mompelde:
MotorNieuws: Man je ziet er afgepeigerd uit. Was het een zware test?
Thierry Sarasyn: Ik dacht van jou net hetzelfde, en jij hebt duidelijk een rustige dag achter de rug. De mijne was inderdaad best pittig en de dagen voordien ook. We zijn op dinsdagmiddag aan de Bridgestone Adventure Experience begonnen met een opwarmertje van een uur of 5, dan op dag twee hebben we een tiental uur gereden en zopas als afsluiter nog eens vier uur. Dat alles om de verschillende adventure banden van Bridgestone te proberen op een waaier aan motoren. R 1300 GS, Africa Twin, Ténéré 700, 890 Adventure, F 900 GS, Enduro Veloce, Multistrada V4, V-Strom 800… Eén groot adventure pretpark zeg maar.
MotorNieuws: Mooi, maar geen van die banden is nieuw. Waarom zet Bridgestone dan deze test op?
Sarasyn: Wel, daar zie je het al verkeerd. Dit was meer dan een test. De Bridgestone Adventure Experience was een manier om de verschillen tussen de A41, AT41 en AX41 duidelijk te kunnen voelen. Ja, we hebben de banden al getest, met de AX en AT ben ik zelfs een keer tot de grens met Mauritanië mee gereden. Ik kén de banden wel, maar het is pas als je ze back to back gebruikt, dat je de verschillen écht voelt. En dat helpt dan weer om de juiste keuze te maken. Een keuze die een groeiend aantal motorrijders moet maken, want de adventure markt blijft groeien.
MotorNieuws: Helder. En wat is je conclusie?
Sarasyn: Dat de Serra de la Estrala één van de mooiste streken is waar ik ooit was. Maar belangrijker nog voor wie geïnteresseerd is in banden: de positionering binnen dat adventure aanbod van Bridgtestone is duidelijk. De A41 is een wegband. Net zoals met elke wegband kun je er ook beperkt off road mee rijden, maar het is en blijft een wegband. De AT-41 is dat ook, maar hij ziet er wat ruiger uit en heeft een tikkeltje meer off road potentieel. De AX41 daarentegen is fifty fify. Maar dat was de band die ons toch het meest verrast heeft. Want de grip op de weg is gewoon belachelijk goed voor een noppenband.
MotorNieuws: Ik herhaal: conclusie?
Sarasyn: Die is iets te uitgebreid om hier zo in één twee drie uit de doeken te doen, maar ik onthoud vooral dat grip geen reden mag zijn om de AX41 niet te kiezen. Wie natuurlijk nooit een korrel zand onder wielen krijgt – en vergis je niet, heel wat adventures worden gekocht om gewoon op de weg te rijden – kan beter voor de A41 of AT41 kiezen. Nu, ik vind dat een adventure kopen en er niet één keer off road mee gaan, een beetje is zoals bier zonder alcohol drinken. Of bij de hoeren gaan om te knuffelen: je mist een essentieel deel.
Maar goed, elk zijn ding. En die AT41 en A41 hebben de grip van een sportband. Onze voorrijder had er duidelijk zin in en we hebben op een bepaald moment zò hard gereden en we gingen dermate plat in de bochten dat we eerder aan de grens van ons eigen kunnen zaten dan aan die van de band. Dat zegt veel. Maar ik zeg nog meer in de ruime terugblik die je volgende week op deze fijne site kunt lezen. En voor wie van papier houdt: binnenkort bij de collega’s van Moto73. Met nog een leuk weetje datje over het verschil tussen de banden die de fabrikanten monteren en de banden die je als vervanging zelf koopt.
MotorNieuws: We kijken er al naar uit!
Foto’s: Jonathan Godin en Arnau Puig voor Bridgestone