Cyberbeveiliging voor motoren: wat betekent R155-richtlijn voor u?

Je zou het niet verwachten, maar je mobieltje, je robotstofzuiger en je nieuwe motor hebben best wat gemeen. Stuk voor stuk zijn ze namelijk via een datanetwerk verbonden… en dus ook een potentiële prooi voor hacking. Met z’n R155-richtlijn wil Europa de digitalisering ook in de automotive-branche beter beveiligen tegen ongewenste inmenging of cyberdiefstal.

Risico’s van connectiviteit

We horen u al luidop denken: ‘wat kunnen hackers nu aanvangen met mijn motordata?’ Wel, in eerste instantie kunnen uw gegevens geraadpleegd worden – van uw naam en adres, over telefoonnummer, leeftijd,… Maar denk ook aan de navigatiefunctie die tegenwoordig vaker wel dan niet geïmplementeerd is en kwaadwilligen niet enkel vertelt waar u zich op elk moment bevindt, maar ook exact wanneer u niet thuis bent. Maar ook uw motor zelf zou het slachtoffer van de hacking kunnen worden, waarbij software gewijzigd of gewist zou kunnen worden. Dat je de settings van pakweg ABS of TC kan wijzigen op uw mobieltje is mooi meegenomen, maar houdt ook een risico in.

Assymetrische versleuteling

Om net die cyberbeveiliging aan te scherpen, heeft Europa de R155-richtlijn gelanceerd, inclusief een pak protocollen. Die richtlijn is al een tijd van kracht in de automobielsector, maar binnenkort moeten ook alle motoren en (motor)scooters eraan voldoen. Elke ‘verbonden’ motorfiets zal moeten uitgerust worden met een datanetwerk dat beveiligd is met asymmetrische versleuteling. Dat werkt in principe zoals met thuisbankieren: de sleutel voor het versleutelen een andere is dan die voor het ontsleutelen. Wat in theorie moet leiden tot een erg moeilijk te kraken geheel.

Wanneer?

De implementatietermijnen voor de richtlijn zijn strikt: een start van de uitrol staat al medio 2027 gepland. Tegen eind 2029 moeten alle nieuw geproduceerde voertuigen – en dus ook motoren en (motor)scooters voldoen aan de richtlijn. Een pak kopzorgen voor fabrikanten dus, die plots een aanzienlijke investering (tijd en middelen) moeten maken om ervoor te zorgen dat hun machines toekomstrijp zijn.

Wat betekent dat voor u?

Wel, voornamelijk goed nieuws. Eerst en vooral dus de betere bescherming van uw gegevens. Maar de R155-richtlijn moet er ook voor zorgen dat gebruikers – zoals u en ik – veel sneller toegang krijgen tot systeemupdates, zoals (F)OTA- updates – (Firmware) Over-The-Air-updates, dus. Van zodra de fabrikant zo’n firmware-update voor uw motor uitbrengt, zou die in theorie via een draadloze verbinding geïnstalleerd kunnen worden.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.