Dakar Rally 2024: alles wat u moet weten
Van vrijdag 5 januari tot en met vrijdag 19 januari vormt Saudi-Arabië opnieuw het strijdtoneel voor de meest legendarische der rally’s: de Dakar Rally 2024. Wij hebben voor u een overzicht samengesteld van alle nieuwigheden, de favorieten per merk en de meest indrukwekkende etappes.
Dertien etappes, 7.875 km
Net zoals vorig jaar zal Saoedi-Arabië het schouwtoneel vormen voor de Dakar Rally. De 2024-editie wordt op gang getrapt op de archeologische site van Al’-Ula met de proloog op 5 januari, en zal na 13 etappes een waanzinnig slot kennen op 19 januari in Shaybah. Onderweg wordt een dag halt gehouden in de hoofdstad Riyad. Net na de ontspanning volgt evenwel een inspanning van formaat: de langste etappe van de Dakar Rally 2024 strekt zich uit over maar liefst 873 kilometer tussen Riyad en Ad Dawadimi, waarvan maar liefst 483 competitieve kilometers en 390 km liaison. Alles opgeteld staan de rijders voor maar liefst 7.875 kilometer, waarvan 4.728 km aan specials.
Rookies, favorieten en de Belgen
Met 140 zijn ze, de dappere motorrijders die een gooi doen naar goud en eeuwige roem. Naar onze mening is het vooral uitkijken naar de prestaties van onderstaande deelnemers. Titelverdediger KTM zal in 2024 vooral moeten rekenen op Toby Price – de zilveren plak van vorig jaar – aangezien zowel goudhaantje Kevin Benavides als teamgenoot Matthias Walkner in de lappenmand liggen. Dan komt Honda toch een stuk forser voor de dag, met onder meer Ricky Brabec, Pablo Quintanilla, Jose Ignacio Cornejo, Adrien Van Beveren, Skyler Howes en Tosha Schareina. Voor GasGas komt tweevoudig winnaar Sam Sunderland aan de start, een flink opgewaardeerd prototype van het Chinese Kove wordt toevertrouwd aan Amerikaans toptalent Mason Klein en Luciano Benavides – broer van, inderdaad – krijgt de sleutels van Husqvarna in handen.
Ietwat in de schaduw van bovenstaande merken, maar zeker niet af te schrijven: Sherco met Lorenzo Santolino aan boord en het Indiase Hero Motorsports met onder meer Joan Barreda aan het stuur. Twee rookies doen vooraf het beste vermoeden: debutant Tobias Ebster (KTM) is het neefje van oud-winnaar Heinz Kinigardner, en Gioele Meoni (KTM) staat aan z’n eerste start als zoon van tweevoudig winnaar, en de tijdens de Dakar van 2005 overleden Fabrizio Meoni. Bovenstaande rijders hebben het geluk op fabriekssteun te kunnen rekenen, maar 27 anderen kiezen bewust voor een Dakar Rally zonder hulp van buitenaf door zich in te schrijven in The Original by Motul-categorie. Onder hen onder meer onze landgenoot Jérôme Martiny (Husqvarna), die aan z’n derde deelname toe is. Voorts komen nog drie Belgen aan de start in Al’Ula: Joris Van Dyck, Pierre Saeys en Gwen Backx.
Nieuwigheden: 48H Chrono en Mission 1000
Op 11 en 12 januari staat er een waanzinnige ‘48 H Chrono‘ op het programma: een joekel van een etappe die – nomen est omen – 48 uur in beslag neemt en over 819 km verreden wordt, waarvan 584 klassementsproef. Deze lusetappe begint en eindigt in Shubaytah, in het meest oostelijke punt van het land. Een bijzondere regel is dat je om 16u moet stoppen, waar je ook bent, om de volgende dag om 7u verder te rijden. Niet dat de rijders in het hol van pluto onder de sterrenhemel moeten slapen: de organisatie heeft maar liefst acht bivaks voorzien langs het parcours, waar je om 16u moet aankomen.
Als onderdeel van het Dakar Future programma is de Mission 1000 een perfect platform voor constructeurs om hun elektrische, hybride of waterstofvoertuigen tot hun limieten te testen op de pistes van Dakar. In die bijzondere categorie – waar deelnemers op basis van een puntenklassement en niet op hun snelheid worden gerangschikt – komen drie motoren (en zes rijders) aan de start. De Tacita Discanto, de ARctic Leopard E-XE880 Rally en de Eco Galicia.