Damon Motorcycles in vieze papieren
2024 en 2025 zijn voorlopig geen boerenjaren geweest voor elektrische motormerken. Na CAKE, Fuell en Energica lijkt nu ook Damon Motorcycles een vogel voor de kat. De van oorsprong Canadese producent van indrukwekkende elektrische motoren had nochtans ruim 1.000 machines in pre-order verkocht. Maar of daar ooit eentje van bij de koper geraakt, is steeds minder waarschijnlijk…
Zwaar weer
Damon Motorcycles, dat tot voor kort beschouwd werd als een van de meest veelbelovende elektrische motormerken ter wereld, verkeert in zwaar weer. Ondanks de indrukwekkende specs – 200 pk, 200 Nm, een actieradius van 300 km en een top van 320 km/u – en ruim 1.000 pre-orders voor de HyperSport, heeft het merk nog geen enkel model aan de kopers geleverd. En daar zijn meerdere redenen voor.
Optelsom
Steeds hardnekkigere geruchten over (zware) financiële problemen, het vertrek van enkele leidinggevenden – onder wie oprichter Dominique Kwong en CTO Derek Dorresteyn, en een forse golf van ontslagen voeden het vermoeden dat Damon Motorcycles het volgende slachtoffer wordt bij de elektrische motorproducenten. Daarenboven bleek een verhuis van het Canadese Vancouver naar Californië in de VS niet enkel complex, maar ook verschrikkelijk duur. En de beloofde technische snufjes zouden tijdens tests niet functioneel of zelfs volledig afwezig te zijn… Geen fraai plaatje, dat zagen ook investeerders en potentiële kopers. Of die laatsten hun HyperSport of HyperFighter ooit in de garage krijgen, of hun voorschot van respectievelijk 100 of 250 dollar nog terugzien, is voorlopig onduidelijk.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.