Deus Ex Machina neemt de Yamaha XT500 onder handen

De liefde voor de iconische Yamaha XT500 zit diep in de motorgemeenschap, vraag dat maar aan onze baas. Ook de eigenaar van dit specifieke model, Fred North, is helemaal gek van de ééncilinder-Yamaha. Fred dacht na over hoe hij het ultieme XT500-eerbetoon kon maken en vroeg zich af hoe de 500 eruit zou zien als hij vandaag de dag zou worden uitgebracht? Hoe zou hij presteren? Van daaruit begon de XT 500 ‘North Star’ vorm te krijgen.

WR450F-vorken

De eerste taak was om het chassis zo te krijgen dat het lijkt alsof het net uit de showroom komt. Er werd een set gloednieuwe WR450F-vorken gekocht voor de voorkant en een lichtmetalen swingarm van een KLX250 voor de achterkant. De vorken werden voorzien van een DLC-coating, geanodiseerd, ingekort, opnieuw afgeveerd en van schokdempers voorzien, waarna ze aan het frame werden bevestigd met een set op maat gemaakte CNC-klemmen. Tracker fatbars werden aan de klemmen bevestigd. De achterbrug werd machinaal bewerkt en op maat gemaakt voor de nieuwe custom YSS hi/lo piggyback schokdempers van de XT en de kettinguitlijning.

WR450F-remmen

De naven en Buchanan-velgen werden geanodiseerd zodat ze bij de originele XT500-kleuren pasten. Trommels waren prima in 1981, maar volstaan gewoon niet meer veertig jaar later. Hydraulische voor- en achterremconversies van dezelfde WR450F werden geïnstalleerd. Met betrouwbare prestaties in het achterhoofd kreeg de motor onder andere een hogecompressiezuiger gekoppeld aan een gebalanceerde krukas, oversized kleppen met heavy duty klepveren, high flow oliepomp en oliekoeler. De airbox is behouden, maar ademt makkelijker door een K&N filter en een gegroefd airboxdeksel. Een Keihin FCR 39 carburateur maakt gebruik van de extra lucht en een aangepaste headerpijp gekoppeld aan een SC project demper laat de lucht weer ontsnappen. Een elektrische startkit mocht niet ontbreken.

Nieuwe, agressievere look

Om niet te ver af te wijken van de originele styling van de XT werd de originele body behouden. Het achterspatbord werd verplaatst voor een agressievere look. Een aangepaste zadelbasis, bekleed met alcantara en geperforeerd zwart vinyl, werd gebouwd rond de nieuwe kont met het profiel taps toelopend naar achteren. Het voorspatbord werd ingekort en een JVB koplampkap werd aangepast om op de voorkant van de 500 te passen. Voorts werd de North Star getrakteerd op een hele catalogus onderdelen van de bovenste plank: snelheidsmeter, koplamp, knipperlichten en contactslot. De motor kreeg een nieuw likje verf en de benzinetank een poetsbeurt. Spatborden, zijkappen, het frame en diverse kleine onderdelen werden allemaal in het zwart gespoten.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.