Deus Ex Machina neemt de Yamaha XT500 onder handen
De liefde voor de iconische Yamaha XT500 zit diep in de motorgemeenschap, vraag dat maar aan onze baas. Ook de eigenaar van dit specifieke model, Fred North, is helemaal gek van de ééncilinder-Yamaha. Fred dacht na over hoe hij het ultieme XT500-eerbetoon kon maken en vroeg zich af hoe de 500 eruit zou zien als hij vandaag de dag zou worden uitgebracht? Hoe zou hij presteren? Van daaruit begon de XT 500 ‘North Star’ vorm te krijgen.
WR450F-vorken
De eerste taak was om het chassis zo te krijgen dat het lijkt alsof het net uit de showroom komt. Er werd een set gloednieuwe WR450F-vorken gekocht voor de voorkant en een lichtmetalen swingarm van een KLX250 voor de achterkant. De vorken werden voorzien van een DLC-coating, geanodiseerd, ingekort, opnieuw afgeveerd en van schokdempers voorzien, waarna ze aan het frame werden bevestigd met een set op maat gemaakte CNC-klemmen. Tracker fatbars werden aan de klemmen bevestigd. De achterbrug werd machinaal bewerkt en op maat gemaakt voor de nieuwe custom YSS hi/lo piggyback schokdempers van de XT en de kettinguitlijning.
WR450F-remmen
De naven en Buchanan-velgen werden geanodiseerd zodat ze bij de originele XT500-kleuren pasten. Trommels waren prima in 1981, maar volstaan gewoon niet meer veertig jaar later. Hydraulische voor- en achterremconversies van dezelfde WR450F werden geïnstalleerd. Met betrouwbare prestaties in het achterhoofd kreeg de motor onder andere een hogecompressiezuiger gekoppeld aan een gebalanceerde krukas, oversized kleppen met heavy duty klepveren, high flow oliepomp en oliekoeler. De airbox is behouden, maar ademt makkelijker door een K&N filter en een gegroefd airboxdeksel. Een Keihin FCR 39 carburateur maakt gebruik van de extra lucht en een aangepaste headerpijp gekoppeld aan een SC project demper laat de lucht weer ontsnappen. Een elektrische startkit mocht niet ontbreken.
Nieuwe, agressievere look
Om niet te ver af te wijken van de originele styling van de XT werd de originele body behouden. Het achterspatbord werd verplaatst voor een agressievere look. Een aangepaste zadelbasis, bekleed met alcantara en geperforeerd zwart vinyl, werd gebouwd rond de nieuwe kont met het profiel taps toelopend naar achteren. Het voorspatbord werd ingekort en een JVB koplampkap werd aangepast om op de voorkant van de 500 te passen. Voorts werd de North Star getrakteerd op een hele catalogus onderdelen van de bovenste plank: snelheidsmeter, koplamp, knipperlichten en contactslot. De motor kreeg een nieuw likje verf en de benzinetank een poetsbeurt. Spatborden, zijkappen, het frame en diverse kleine onderdelen werden allemaal in het zwart gespoten.