Diavel for Bentley (Mulliner): 500(+50) stuks hyperexclusiviteit op twee wielen
Na de samenwerking tussen Lamborghini en Ducati, heeft het merk uit Borgo Panigale de handen in elkaar geslagen met een ander hyperexclusief wagenmerk: Bentley. Samen presenteerden ze zopas een limited edition die op basis van de Diavel V4 wordt gebouwd en naar het evenbeeld van de Bentley Batur wordt gestyled: de Diavel for Bentley. In totaal zullen 550 stuks op de markt komen, waarvan de laatste 50 een addendum bij de naam krijgen én exclusief voor Bentley-klanten zijn voorbehouden.
Batur
Als je de nieuwe Diavel for Bentley van dichtbij bekijkt, snap je meteen waar het Centro Stile Ducati de mosterd ingelepeld kreeg: de Bentley Batur. Dat is de krachtigste productieauto die de autobouwer ooit heeft gemaakt, met een 740 pk sterke twin-turbo W12-motor. Dat blok treffen we uiteraard niet in de Ducati, al hoeft die met z’n 1.158cc V4 Granturismo – met 168 pk en 126 Nm- amper onder te doen.
Van de Batur namen de Italianen voornamelijk de horizontale lijnen over, terwijl de ‘Scarab Green’-kleurstelling uit het Bentley Mulliner-pallet wordt geplukt voor het kuipwerk. Maar daar houdt het niet op: je herkent vleugjes Batur in onder meer de gemede velgen, de luchtinlaten knipogen duchtig naar de tweekleurige grille van de wagen, het voorspatbord, de kuip en het bovenaanzicht van de tank doen denken aan de ribben op de motorkap, terwijl de monozit lijkt op de dubbellaagse extractor aan de achterzijde van de Batur.
Het gros van het kuipwerk is daarenboven gemaakt van hoogwaardig koolstofvezel – van de spatborden, over de koplampafdekking, motor-, uitlaat- en radiateurafdekkingen, radiateurkappen, zijpanelen tot het staartstuk. Het zadel is dan weer uitgevoerd in zwart alcantara, waarbij de onderliggende rode stof zichtbaar is en terugkeert in het gestikte Bentley-logo. En tot slot werd ook de dubbele uitlaat opnieuw ontworpen om te perfect te passen bij de nieuwe lijnen van de motor.
Overtreffende trap
Naast de 500 Diavel for Bentley exemplaren biedt Ducati ook een serie van slechts 50 exemplaren aan die enkel beschikbaar zijn voor Bentley-klanten: de Diavel for Bentley Mulliner. Deze versie kunnen de kopers door het Centro Stile laten uitdossen met aangepaste kleuren voor het zadel, de voorremklauwen en koolstofvezel onderdelen en velgen. Daarenboven kan het kuipwerk in dezelfde kleur als hun auto gedoopt worden.
Exclusiviteit troef
De Diavel for Bentley wordt geleverd met een certificaat van echtheid, een passagierszadel en een motorhoes. De naam van het model en het productienummer van de eenheid zijn gegraveerd op een plaatje in de carbon afdekkap aan de rechterkant van de motorfiets. Zowel het dashboard, standaard voorzien van turn-by-turn navigator en de LED-matrix van het achterlichtcluster tonen een speciale animatie bij het inschakelen van de sleutel, waardoor de Diavel voor Bentley nog exclusiever oogt. Als kers op de taart wordt elke Diavel for Bentley geleverd in een exclusieve, gepersonaliseerde houten kist.
Prijskaartje
Uit een navraag bij de nieuwe Benelux-persverantwoordelijke leren we dat de Ducati for Bentley bij ons 60.000 euro moet kosten (70.000 euro voor NL), terwijl je – als je fortuinlijk genoeg bent om een Bentley in de garage te hebben – nog eens 15.000 euro extra neertelt voor de Mulliner-versie. Dat lijkt een bom duiten – en is het ook – maar eerdere edities waren sneller de deur uit dan we ’t bijbehorend artikel konden schrijven, én verkochten nadien voor een pak pluseuro’s op de tweedehandsmarkt. Dus eh, niet twijfelen, doen!