Driewerf hoera voor A2-rijders: Triumph presenteert A2-versie van Street Triple R!
Hopeloos verliefd geworden op de Street Triple R, maar nog (lang) niet klaar voor een vol motorrijbewijs? Treur niet, beste A2-rijder: Triumph heeft zonet een teruggeschroefde versie van die straatvechter in de markt gezet. Die is qua looks en uitrusting identiek aan de originele versie, maar het vermogen ervan is ingeperkt tot 70kW. Dankzij een restrictor-kit is hij dus geschikt voor A2-rijbewijshouders!
Deze A2-versie is op elk vlak identiek aan de huidige Street Triple 765 R. Enkel het vermogen van de 765cc-driecilinder werd verlaagd naar 70kW en in combinatie met een optionele restrictorkit die het vermogen beperkt tot 35kW voldoet hij aan de vereisten voor het A2-rijbewijs. Zodra de rijder z’n volwaardig A-rijbewijs heeft behaald, kan de kit heel eenvoudig door een Triumph-dealer verwijderd worden en beschikt de motor terug over z’n volledige 70kW.
Verbeterde ergonomie
Met zijn specifieke rijhouding, een motor die afgeleid is van de Moto2TM, gullwing swingarm en wendbare chassis is de Street Triple 765 R een aantrekkelijke machine voor jongere en nieuwe motorrijders. Een sportieve roadster, met een vertrouwenwekkend stuurgedrag. Daarnaast is er ook een optionele lager zadel beschikbaar dat de zithoogte met 28 millimeter verlaagt, van 826 mm naar 798 mm.
Uitmuntende specs
De Street Triple zit nokvol topcomponenten, zoals de Brembo M4.32 radiaal gemonteerde monobloc vierzuigerremklauwen aan de voorkant en een Brembo remklauw met enkelvoudige zuiger aan de achterkant. Verder beschikt hij over een Showa 41mm Upside Down voorvork en een monoshock achtervering van Showa met piggyback. De veelzijdige Continental ContiRoad banden bieden de nodige grip onder droge en natte omstandigheden.
Technologie voorop
Voor nieuwe en jonge motorrijders is er heel wat geavanceerde technologie voorhanden om steeds het beste uit de mogelijkheden van de Street Triple te halen. Hellingshoekgevoelig ABS en wheeliecontrole zijn standaard, en verbeteren op een subtiele manier de controle over de motor. De rijder krijgt ook vier rijmodi ter beschikking: Road, Rain, Sport en een persoonlijke Rider-stand die eenvoudig geselecteerd kunnen worden via het multifunctionele TFT-dashboard.
De standaard Up & Down Quickshifter is het ideale hulpmiddel voor op het circuit en voor sportieve ritten. Je hoeft de koppeling niet te beroeren voor op- of afschakelen, en de autoblipper zorgt voor een perfect gematcht toerental. Daarnaast verzekert de Slip & Assist Koppeling een licht en consistent gevoel in de hendel en voorkomt het een stuiterend achterwiel bij kwiek afschakelen.
Prijs en beschikbaarheid
De A2-rijpe Street Triple 765 R is beschikbaar in twee nieuwe kleurstellingen: het stoere Matt Baja Orange of een opvallend Pure White. De nieuwkomer staat vanaf september 2024 bij de dealers, en moet bij ons 10.795 euro kosten. Wil je ‘m helemaal naar je eigen hand zetten? Duik dan even in de officiële Triumph-configurator!
Technische gegevens Triumph Street Triple 765 R A2
MOTORBLOK |
|
Type |
Vloeistofgekoeld, 12 kleppen, DOHC, driecilinder in-lijn |
Inhoud |
765 cc |
Boring |
78 mm |
Slag |
53.4 mm |
Compressie |
13.25:1 |
Max Vermogen |
48 PK (35 kW) @ 8,000tpm Zonder A2-kit: 95 PK (70 kW) @ 10,100 tpm |
Max Koppel |
61.5 Nm @ 4,750 tpm Zonder A2–kit 70.5 Nm @ 8,750 tpm |
Benzinesysteem |
Elektronische multipoint-brandstofinjectie |
Uitlaat |
Roestvaststalen 3-in-1-uitlaatsysteem met een lage, roestvaststalen, enkelzijdige demper |
Eindaandrijving |
X-ringketting |
Koppeling |
Natte platenkoppeling met slip-assist |
Versnellingsbak |
6 versnellingen met Triumph Shift Assist |
CHASSIS |
|
Frame |
Twin-sparconstructie van aluminium buizen |
Swingarm |
Tweezijdige, gegoten aluminiumlegering |
Voorwiel |
Gegoten aluminiumlegering 5 spaken, 17 x 3,5 inch |
Achterwiel |
Gegoten aluminiumlegering 5 spaken, 17 x 5,5 inch |
Voorband |
120/70 ZR 17 |
Achterband |
180/55 ZR 17 |
Voorvering |
Omgekeerde 41-mm Showa-voorvork, Separate Function Fork – Big Piston vork (SFF-BPF), instelbare compressie, rebound en preload. 115mm veerweg |
Achtervering |
Showa piggyback reservoir monoshock, instelbare compressie, rebound en preload. 133.5mm veerweg |
Voorrem |
Dubbelle 310 mm zwevende schijven, Brembo M4.32 4-zuiger radiaal gemonteerde monobloc klauwen, OC-ABS |
Achterrem |
Enkele 220 mm schijf, Brembo remklauw met enkelvoudige zuiger, OC-ABS |
Instrumentenpaneel |
Multifunctioneel TFT-kleurenscherm |
AFMETINGEN EN GEWICHT |
|
Lengte |
2055 mm |
Breedte (Stuur) |
792 mm |
Hoogte (zonder spiegels) |
1047 mm |
Zadelhoogte |
826 mm |
Wielbasis |
1402 mm |
Vorksprong |
23.7° |
Naloop |
97.8 mm |
Rijklaar gewicht |
189 kg |
Tankinhoud |
15 liter |
ONDERHOUD |
|
Interval |
10.000 km of 12 maanden |