Duurtest reistest: met de Honda CRF1100L Africa Twin naar de Bardenas Reales
‘True Adventure’ is sinds jaar en dag het motto van Honda’s CRF1100L Africa Twin. En laat dat nu net de insteek zijn die we met de trip met onze duurtestmotor als doel hadden: écht avontuur. Een mix van (snel)wegen, bergpaden en pistes in de illustere Bardenas Reales vormden de basis voor een trip die nog lang in het geheugen gegrift zal blijven. En de Africa Twin? Die liet het zich allemaal welgevallen.
Badlands
Het leuke aan motorrijden is dat je zelden een reisbestemming nodig hebt – het eigenlijke reizen begint vanaf je de voordeur achter je dichtslaat. En toch hadden we dit keer een gebied in gedachten dat we absoluut wilden aandoen: de Bardenas Reales. Die ‘Bardenas’, zoals we het gebied liefkozend zullen noemen, vormen een uitzonderlijk stuk halfwoestijn, gelegen in de Spaanse provincie Navarra. Deze Badlands, zoals dat in de VS heet, zijn zo groot als een halve provincie in ons Belgenlandje. Ze combineren magistrale vergezichten met uitzonderlijke rotsformaties en goed berijdbare offroadpistes.
Koning van veelzijdigheid
We hadden onze duurtestmotor voor deze trip niet beter kunnen kiezen. De Africa Twin kreeg voor 2024 een op ‘t eerste gezicht subtiele, maar eigenlijk een best grondige make-over. In tegenstelling tot de Adventure Sports neef, kreeg de Africa Twin nauwelijks uiterlijke aanpassingen. Onder dat uiterlijk is het anno 2024 fijner vertoeven dan ooit tevoren. De 1.084cc SOHC paralleltwin krijgt extra koppel aan boord zonder aan vermogen in te boeten. Zo hebben de beide Africa Twins maar liefst 112 Nm (+ 7 Nm) ter beschikking. Daarvoor paste Honda onder meer de krukas, zuiger, drijfstangen, én het in- en uitlaattraject aan. Tot slot werden ook de kleptiming aangepast en de compressie verhoogd, waardoor het piekvermogen van 102 pk (bij 7.500 tpm) onverminderd ter beschikking blijft.
Onze duurtest kreeg ook nog de optioneel verkrijgbare SC Projects einddemper aangemeten. Klinkt wat voller dan de standaarddemper. En ziet er bijzonder goed uit.
Aanloop
Aangezien we voor ons avontuur slechts enkele dagen in Spanje zouden vertoeven, besloten we om de eerste 130 kilometer uit San Sebastian over snelwegen af te haspelen. Al kan je de Autopista de Navarra bezwaarlijk vergelijken met de snelwegen in onze contreien. Zelfs vanop deze tweevaksweg krijg je nagenoeg overal schitterende vergezichten te zien. Maar goed, motorrijden wordt pas echt leuk als het betere bochtenwerk zich aandient. Daarvoor kiezen we vanaf het reservoir van Yesa – een stuwmeer dat ontstaan is door de afdamming van de Rio Aragon – voor kleine kronkelwegen tot aan de Bardenas Reales. Een circuit op de openbare weg tegen een azuurblauwe achtergrond. De Africa Twin mag dan wel off road capaciteiten hebben, toch ligt ook dit werk hem erg goed; zelfs met de Bridgestone AX41 off road banden. Je vleit ‘m met het grootste gemak van z’n ene op z’n andere oor en zonder al te veel hulp van de remmen gaat het aan een rotvaart door het verbijsterende decor.
Het asfalt op de A-1601 die ons in een lus rond het meer slingert, is uitstekend en de standaard gemonteerde Showa EERA verteert elke oneffenheid met de glimlach. En wij dus ook. Met de overgang naar de A-127 verbreedt (en verbetert) de weg aanzienlijk, en ook het panorama is om van te smullen. Achter het bescheiden windschermpje, klap ik het vizier open en neem ik het landschap in geuren en kleuren in me op. Ik wil hier nu al niet meer weg – en dan moet het klapstuk nog komen!
Spelen maar
Vanuit Castillicar verandert de omgeving per gereden meter: van een relatief groene tint en struikgewas voor zover het oog reikt, wordt alles wat voorbij flitst plots hard en okergeel. Woestijn in zicht! Mochten we uitsluitend op de openbare weg gereden hebben, dan hadden we voor deze trip ook de Adventure Sports versie overwogen. Maar met een kleine 50 km off road voor deboeg in de Bardenas Reales, zijn we nog gelukkiger dan we al waren met de Africa Twin. De extra veerweg, het grotere voorwiel en bijbehorende grondspeling zorgen voor een fiks hogere opstap op de CRF1100L Africa Twin. Gezien het offroadgedeelte dat op ons wacht, is dat een noodzakelijk kwaad dat we er graag bijnemen. We zappen de modus middels onze linker duim (of via het touchscreen TFT-scherm) naar de Off Road-modus voor een aangepaste gasrespons, en schakelen zowel de tractiecontrole als het ABS uit. Spelen maar!
Uitdagend
Naast het opgewaardeerde blok, is ook de herziene ophanging daarbij een niet te onderschatten factor. Voor 2024 krijgt de Africa Twin immers een forse 230 mm veerweg vooraan en 220 mm achteraan ter beschikking. Goed voor een grondspeling van maar liefst 250 mm. De monoshock laat zich qua demping helemaal naar uw wensen instellen. Dat die setup klaar is om ook ruwer terrein de baas te kunnen, wordt al snel duidelijk. We knallen de Bardenas binnen over gravelwegen die middels wat positivisme ‘uitdagend’ genoemd kunnen worden. Ons gevoel én de Africa Twin willen graag wat harder gaan, maar de maximum snelheid is hier 40 km per uur. En we rijden net iets minder dan het dubbele. Wetende dat er hier nu en dan controles zijn, besluiten we ons geluk niet verder op de proef te stellen. 70 km per uur is best ok. De occasionele wandelaar of fietser die we kruisen, stelt het duidelijk ook op prijs dat we hier niet als een halve zool komen voorbij gestoven.
Majestueus
We rijden rechtopstaand langs de beroemde rotsformaties Castildetierra en Pisquerra, de majestueuze gevolgen van een erosieproces dat deze locatie miljoenen jaren heeft ondergaan – waar ook het wegdek nogal wat gevolgen van draagt. Maar de ophanging geeft geen krimp. Elke kuil of bult wordt uitgevlakt, en zelfs bij een onverwacht diepe greppel klappen we niet tegen de limieten aan. Het goed georchestreerde samenspel tussen het (indien gewenst) vlijmscherp reagerende gas en de koppeling, de perfect uitgekiende ophanging én de indrukwekkende Bridgestone Battlax Adventurecross AX41’s om de wielen zorgen voor een dag gestuif op het scherp van de snee. Alsof het niks is.
Genieten
Ook het resultaat van de motorische updates laat zich al snel voelen, tijdens de eerste kilometers in de halfwoestijn. Het motorblok voelt een stuk gretiger onderin, en waarbij je bij de geringste gasopening al de extra Newtonmeters richting achterwiel voelt pompen. Op zowel de secundaire wegen als de stroken onverhard leren we dat surplus aan koppel meteen appreciëren. Dit is genieten. Het zorgt voor kracht bij de vleet, van net voorbij de 2.000 omwentelingen tot voorbij de 5.000 tpm. Die duidelijk bredere powerband laat beide versies van de Africa Twins ook toe om hun veelzijdigheid te bewijzen – zalig om te kunnen vaststellen hoeveel de motor écht in zijn mars heeft. Van de snedigere acceleratie, over de nog beter gekalibreerde ophanging en elektronica tot de erg pittig bijtende ankers.
Onversneden rijplezier
En dàt is wat rijplezier echt is: weten dat wat er ook onder je wielen doorschuift, je motor het allemaal aankan en dat je enige zorg zal zijn volop te genieten van de trip. En genoten hebben we. Niet enkel van de erg diverse routes. Want terwijl het decor een lust was voor het oog bleek het Baskenland ook een hotspot voor uitstekende restaurants – smaakpapillen in vervoering. Net zo memorabel was de verblijfplaats in de Bardenas Reales. Het hotel Aire de Bardenas biedt de optie om ofwel in kubussen of in een soort maanlanderkoepels te overnachten.
In beide gevallen geniet je vanuit je kamer van de pracht die de woestijn te bieden heeft. Mét bijhorende sterrenhemel. Tip van het huis: vraag naar een kamer aan de voorzijde, want daar word je ‘s ochtends op een indrukwekkende zonsondergang getrakteerd. Want het mag gerust over méér gaan dan alleen maar motorrijden. Het gaat om het verkennen van nieuwe oorden, opdoen van nieuwe smaken, genieten van alles wat een land of streek te bieden heeft. Rest je enkel nog de perfecte ‘compagnon de route’ te kiezen; die hebben wij in de CRF1100L Africa Twin gevonden.
Foto’s: Francesc Montero