Eerste kennismaking met QJMotor

Een nieuw merk dat zich op de Europese markt waagt? Dat gebeurt niet om de haverklap. Nu ja, wat heet ‘nieuw’: het Chinese QJMotor timmert al sinds 1985 aan de weg, verkocht sindsdien ruwweg 30 miljoen motoren en produceert anno 2024 een miljoen tweewielers per jaar. Bij ons – in de Benelux – was het merk vooral in de schaduw aanwezig, als leverancier voor merken als Harley-Davidson, Peugeot, Kymco en Benelli. Maar nu wil QJ ook onder eigen vlag zieltjes winnen. Wij mochten alvast kennismaken met het indrukwekkend uitgebreide gamma. 

Eerste indrukken

Hoewel QJ Motor voor de meesten onder ons een nobele onbekende is, die vooral aan de andere kant van de Zijderoute furore heeft gemaakt, is z’n nieuwbakken importeur voor de Benelux dat allerminst: Motomondo. Het motorimperium voert sinds jaar en dag immers ook Royal Enfield, Mash, Moto Morini, Rieju en Hyosung in naar de Lage Landen. En nu komt daar dus een Chinese grootmacht bij aansluiten. Wij mochten gedurende één dag met (quasi) elke telg van de QJ-familie aan de rol. Zo kunnen we alvast enkele eerste indrukken met jullie delen,  voor uitgebreide tests moeten we de motoren wat langer in huis halen.

SRK 125 S

De SRK 125 S is een knappe verschijning, die duidelijk niet vies is van een hap geleende ‘Sugomi’-styling. De nieuwkomer bestormt de bühne met een krachtig, vloeistofgekoeld éénpittertje (14,9 pk / 12 Nm), een UPSD-vork, TFT-scherm, wave-schijfremmen met ABS, volledige ledverlichting, een USB-laadpunt en verstelbare hendels. Onze eerste kennismaking blijft beperkt tot anderhalve kilometer heen- en weerroetsjen langs de fotografen, dus erg veel kunnen we over deze telg niet kwijt. Behalve dat de afwerking prima is, de zadelhoogte goed behapbaar is voor kleinere rijders, ‘t schakelen correct verloopt, het blokje er van bij de minste (kabelbediende) gasopening duidelijk zin in heeft en de remkracht ruim volstaat (met een pluim voor de verstelbare hendels) om dit kereltje veilig tot een halt te brengen. De SRK 125 S biedt een mooi pakket voor het budget, dus zijn we benieuwd hoe deze telg het er in een rechtstreeks duel vanaf brengt ten opzichte van de Kawasaki Z125’s en Yamaha MT-125’s van deze wereld. 

Prijs: 3.599 euro

SRK 550

De SRK 550 vertoefde wat langer onder onze billen, en daar hadden we zo onze redenen voor. De strak gepenseelde, compact gebouwde middenklasser beviel ons namelijk instant omwille van twee factoren: z’n flitsende stuurgedrag en érg vinnige karakter. Daarvoor rekent de middenklasser enerzijds op een prima Marzocchi-ophanging, een laag rijklaargewicht (176 kg) en CST-rubbers (niet op een foutje te betrappen). Anderzijds is de achtkleps tweepitter goed voor maar liefst 61,2 pk bij 8.500 tpm en 55 Nm aan koppel bij 6.500 tpm. Indrukwekkende waarden voor een motor van dit kaliber – al hoeven A2-rijders niet te wanhopen. Er is immers ook een 35 kW-variant beschikbaar. De forse bak vermogen en koppel laat zich goed voelen en (ondanks de kabelbediening) mooi doseren, terwijl de SRK 550 prima in toom wordt gehouden door twee (!) 320mm remschijven met radiale Brembo’s vooraan. Kersjes op de taart: een gespierde uitlaatnoot, een knap TFT-schermpje en ledverlichting. 

Prijs: 6.199 euro 

SRK 800 RR

Ook de gekuipte sportievelingen krijgen de stempel ‘SRK’ op de bast. Zo ook de SRK 800 RR: QJ’s inzending die de motormarkt komt binnengerold met looks die van – vanop een afstandje – niet zouden misstaan in Ducati’s, BMW’s of Honda’s sportievere line-up. Van het strakke lijnenspel, over de verleidelijke lik rode verf, tot de winglets en de kort afgezaagde Akra-kloon: bij een passage van de SRK 800 RR zouden wij het hoofd al eens draaien. Het valt af te wachten in welke klasse deze telg zal meeboksen: uit z’n 778cc viercilinder-in-lijn puurt de RR immers ‘slechts’ 95 pk en 78 Nm (bij respectievelijk 10.000 en 8.500 tpm). Daardoor kan QJ ook een A2-versie in de markt zetten, maar valt de nieuwkomer wel naast het podium op vlak van prestaties – zeker ten opzichte van supersports als de nieuwe Kawasaki ZX-6R of Honda CBR600RR.

Ondanks z’n lichte prijskaartje krijgt de RR uitstekende Maxxis-rubbers om de wielen, een instelbare Marzocchi UPSD-vork en Brembo-ankers. We kunnen de SRK 800 RR slechts een paar kilometer rijden, waarbij een goed klinkend en soepel draaiend blok ons is bijgebleven, evenals een prima stuurgedrag en ruim voldoende bijtkracht in de ankers. Maar ook de hoekige gasrespons, die in beide rijmodi flink wat on/off vertoont. Een eigenschap die ‘m – vooral bij lage snelheden – toch enigszins lastig te rijden maakt. Wij zetten ‘m graag in de nabije toekomst even neus aan neus met voorgenoemde concurrenten. Bij voorkeur op een afgesloten omloop. 

Prijs: 9.299 euro

SRT 700 X Touring

Avontuurlijk tuffen? Dat gaat bij QJMotor onder de noemer SRT. Waarbij we zowel een volledig nieuwe motor leren kennen, als een oude bekende ontmoeten… Die luistert bij QJ naar de naam SRT 700 X Touring, en is in wezen… een Benelli TRK 702 X. Maar dan met een pak extra’s aan boord. Zo komt de SRT standaard met handvat- en zadelverwarming, een volledige alu kofferset (top- en zijkoffers) en verlichte knoppen. Maar ook met een TFT-scherm, radiale Brembo’s en Metzeler Tourances om de spaakwielen. Een motor die met z’n 240 kg rijklaargewicht nog steeds behoorlijk zwaar aanvoelt (en is) voor een middenklasse hoogpoter. Voorts heeft hij last van een wat nukkige injectie en een pak vibraties in stuur en voetsteunen, maar hij biedt wel veel waar voor je geld. En vooral: al bovengenoemde biedt voor éxact dezelfde prijs als die van z’n buitenechtelijke Benelli-broertje. Dat wordt voor één van beide partijen een lastige strijd, gokken wij. 

Prijs: 8.299 euro

SRT 800 SX Touring

Of ga je voor de overtreffende trap SRT 800 SX Touring? Ook deze versie is uitgerust met zadel- en handvatverwarming, een volledige alu kofferset, en een vergelijkbare set-up qua banden, wielen, ophanging. Het gewicht kan met 263 rijklaarkilo’s allerminst als licht opgevat worden. Daar tegenover staat een motorblok dat duidelijk een generatie recenter en soepeler is dan de krachtbron uit de 700. Met 92,5 pk en 77 Nm heb je ook een surplus van bijna 20 pk en 10 Nm ten opzichte van de kleine broer om die 23 surpluskilo’s door het landschap te stuwen. Het blok voelt een pak voller aan, vanaf lage toeren tot bovenin. Er valt ook op deze telg wat on/off te noteren, en de eerste kilometers is het wat zoeken naar feedback aan de voorzijde. Maar eenmaal je doorhebt hoe eenvoudig deze motor zich laat sturen, is het genieten geblazen. Snelheidsdrempels, oneffen wegdek of een strakke tegenwind? Geen probleem voor deze SRT 800 SX. Die overtuigt met een comfortabele zit(houding), een zachtaardige ophanging en gedegen windbescherming.

Prijs: 10.199 euro

SRV 125

Net zoals we met de SRK 125 slechts enkele passages voor de lens hebben beleefd, konden we met custombroertje SRV 125 maar even aan de slag. De kleinste SRV is een best leuk ontworpen cruisertje met een 14,9 pk en 12,1 Nm sterke mono in het vooronder. Eentje die verder uitblinkt in eenvoud: een rond LCD-tellertje past ‘m prima, het contactslot op de flank kennen we van bij Honda’s CMX-familie. En de met ABS uitgeruste schijfremmen kwijten zich prima van hun taak. Geen motor waarvoor ze in de rij zullen aanschuiven, gokken wij. Maar leuk voor A1-rijders die minder hebben met het moderne lijnenspel van veel concurrenten.

Prijs: 3.599 euro

SRV 600 V

Het beste hebben we evenwel voor het laatst gehouden. De SRV 600 V is een geweldig fijne cruiser, die eigenlijk geen concurrentie heeft op de motormarkt. Voor u komt aandraven met een Kawasaki Vulcan S of Honda CMX500 Rebel: we doelen hoofdzakelijk op de motorconfiguratie. Onder het – heel duidelijk bij Harley-Davidson afgekeken (hendels, knoppen, koplamp, ballonbanden, uitlaatdempers…) – uiterlijk, ligt immers een vloeistofgekoelde, 561cc grote V4! Een pareltje van een blok, dat een geweldige soundtrack ten berde brengt, maar van de hele QJ-line-up duidelijk het zuiverste samenspel tussen gashendel en gasklephuizen presteert. Dankzij z’n 68 pk/54 Nm (bij respectievelijk 10.500 en 8.000 tpm) vinnig is van onderin tot bij de (gemeten) top van ruwweg 190 km/u.

Het ronde TFT-dashboard is het meest verfijnde van het lot (en het best leesbaar), de zithouding is comfortabel onderuit geschommeld met forward controls, en het rijwielgedeelte valt moeilijk uit balans te brengen. Neen, de enorme radiator is niet bepaald mooi, maar dat vergeef je ‘m snel gezien z’n andere troeven. Tractiecontrole is standaard en er is ook een versie voor A2-rijders. Wat mij betreft de absolute verrassing van de dag – en dat voor een prikje.

Prijs: 7.599 euro

Beschikbaarheid

Tot slot: de SRV 125, SRK 125 S en beide allroads worden vanaf midden juni bij de dealers geleverd. Vanaf de tweede helft van juli 2024 gaan de SRK 550, SRK 800 RR en SRV 600 V in de verkoop. Voor testritten kan u terecht bij de QJMotor-dealers.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.