Eerste kennismaking: Morbidelli T502X

In tegenstelling tot andere Chinese merken steekt Morbidelli niet onder stoelen of banken dat de productie in China gebeurt en het design uit Italië komt. Sterker nog, ze zijn fier dat gloednieuwe Chinese fabrieken op volle toeren beginnen draaien voor de productie van talrijke nieuwe modellen die in de loop der tijd uitgerold worden. We konden eerder al rijden met de T1002VX, en nu mochten we proeven van een andere trail uit het gamma: de T502X. In thuisland China!

Trailer

Vermits de rijtijd zeer beperkt was, ongeveer 15 minuten, is dit geen volwaardige eerste test. We kunnen echter wel een eerste indruk, een eerste gevoel met jullie delen. Later, als de Morbidelli T502X landt in ons land, zullen we hem bij de Benelux-importeur ophalen voor een échte eerste test. Voor nu was het rijden helaas gelimiteerd tot drie rondjes op het Chengdu Tianfu International Circuit achter een gids die helaas niet sneller mocht dan 120 km/u, en twee rondjes op een klein offroadparcours, wat geen drie minuten duurde. Oh ja, de motoren waren nog gloednieuw, met letterlijk zes km op de teller, en waren duidelijk nog niet ingereden.

Tracer 7?

We hadden wél voldoende tijd om de nieuwe 502X in detail te bekijken. Het eerste waar wij aan dachten: dit lijkt wel een kleine Yamaha Tracer 7, met zijn kenmerkende koplampen. Het design van de Morbidelli ziet er zeker niet verkeerd uit. De typisch lichtblauwe kleur springt eruit, hij ziet er modern uit en lijkt klaar te zijn voor avontuur. Het smoeltje smoelt goed, de DRL’s zijn strak, de spaakvelgen zijn knap, net als de uitlaat die sportief naar boven is gericht, en de 19/17-inch Pirelli adventure-banden maken hem stoer. Een knappe machine, jazeker.

Knap koppie, met invloed van de Yamaha Tracer 7.
Typische Chinees

In het zadel zijn er ook geen gekke dingen die opvallen. De zitpositie is zoals je het verwacht van een lichte adventure bike, met een mooie rechte rug, aangenaam geplooide benen en een breed stuur. Het 7-inch TFT-scherm is rechtopstaand, want zo hoort dat op een adventure, en biedt veel duidelijke info. Je kunt het gebruiken voor navigatie, met Morbidelli Connect, en zoals vrijwel elke moderne Chinese motor kunnen een bandenspanningsmeter én USB-C en USB-A niet ontbreken. Verder kun je kiezen uit twee rijmodi, Standard en Offroad, waar bij die laatste het ABS achteraan uitgeschakeld wordt.

Breed stuur, 7-inch verticaal TFT-scherm en verlichte knopjes.
Frustraties op circuit

We beginnen op het grote Chengdu Tianfu International Circuit, met FIA Grade 2 keuring. 3,265 km lang en hét perfecte testterrein voor deze adventure bike. Oh, wacht… De ervaring is er echter niet minder op, ware het niet dat het verboden is om voorbij te steken. Als je wat snelle rijders voor je hebt hangen, is dat allemaal niet erg, maar als er een Morbidelli-medewerker plots voor je verschijnt die aan maximaal 50 km/u rijdt en een duidelijk gebrek aan rijervaring heeft, is het verbod om in te halen behoorlijk frustrerend. Onze circuitgids durft het gelukkig wel na anderhalve (van de drie) rondjes en we kunnen onze minisessie verderzetten. Toch krijgen we alsnog geen kans om even door te rijden en te voelen wat deze Morbidelli kan.

Bijzonder normaal

Wat voelden we dan wel? De 486cc-paralleltwin levert 47 pk en dat maakt hem bijzonder… normaal. Het blokje loopt mooi en levert zijn kracht, maar spannend is het niet. We moesten onze mechanische sympathie even aan de kant schuiven, want anders konden we helemaal niets voelen. Ook de versnellingsbak schakelt zoals je kunt verwachten van dit type motor: licht en trefzeker, ondanks de maagdelijke kilometerstand. De remmen waren duidelijk nog niet ingeremd, want er was nauwelijks stopkracht. Dat maakte het bij momenten best gevaarlijk, al helemaal op gloednieuw rubber. Over het stuurgedrag kunnen we nog minder feedback geven. Dat voelde, rekening houdende met al het vorige, normaal en licht. Inderdaad, zoals je van dit type motor mag verwachten.

486cc-paralleltwin, 47 pk, 45 Nm. Doet wat die moet doen. Zonder meer.
Uitdagend offroadparcours

Verhuizen naar het offroadparcours, dan maar. Dat ziet er best leuk uit, opgedeeld in verschillende secties: een strook dikke stenen, diepe sporen, een banking, boomstammen, schuingeplaatste boomstammen, modder en op het einde een sprong. Zoals je al hebt kunnen lezen, was de rijtijd hier beperkt tot twee rondjes. Je moet geen expert zijn om te weten dat je op zo’n korte tijd nog niet eens opgewarmd bent.

Smaakt naar meer

Wat kunnen we met jullie delen? De 210 kg zware T502X komt hier goed uit de voeten. Hij voelt trefzeker aan, stuurt makkelijk en het motorblok levert soepele kracht. Ook de rechtopstaande rijpositie is aangenaam en natuurlijk. Bij een lichte slipper op de schuine boomstammen konden we eenvoudig corrigeren zonder neer te gaan in de Chinese modder. Over de dikke stenen deed de vering goed haar best om zoveel mogelijk te filteren. Met succes. De Morbidelli voelde niet verkeerd aan op dit offroadparcours en smaakt absoluut naar meer.

J. Juan-remmen, Pirelli Scorpion Rally STR-banden en spaakvelgen. Laat het avontuur maar komen!
Conclusie

Deze ‘test’ van de Morbidelli T502X is als uitgenodigd worden voor een film in de bioscoop, om enkel maar naar de trailer te kijken. Toch houden we zeker geen slecht gevoel over aan de motor zelf. Hij ziet er knap uit, zit comfortabel, is voorzien van moderne tech, is gunstig geprijsd en verraste offroad met zijn makkelijke beheersbaarheid. Zo snel de T502X in de Benelux arriveert, snellen we naar de importeur voor een fatsoenlijke test. Deze trailer heeft ons in ieder geval voldoende warm gemaakt om de hele film binnenkort uit te kijken.

Foto’s: Morbidelli

Technische gegevens

 

MOTOR

Type: vloeistofgekoelde twee-in-lijn

Cilinderinhoud: 486cc

Boring x slag: 68 x 67 mm

Compressieverh.: 10,7:1

Koppeling: natte multiplaat, A&S

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

 

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 47 pk @ 8.500 tpm

Maximaal koppel: 45 Nm @ 6.750 tpm

 

ELEKTRONICA

Motor: rijmodi

Rijwielgedeelte: uitschakelbaar ABS

 

RIJWIELGEDEELTE

Frame: stalen diamantframe

Vering voor: 43mm UPSD

Stelmogelijkheden: veervoorspanning

Vering achter: monoshock

Stelmogelijkheden: veervoorspanning

Veerweg v/a: 180/169 mm

Rem voor: dubbele 300mm schijf met tweezuigerklauw

Rem achter: enkele 240mm schijf met éénzuigerklauw

Banden v/a: 110/80-R19, 150/70-R17

 

AFMETINGEN

Rijklaargewicht: 210 kg

Tankinhoud: 18 l

Wielbasis: 1.458 mm

Zithoogte: 830 mm

Balhoofdhoek: n.b.

Naloop: n.b.

 

PRIJS

België: € 6.599

Kledij Gijs

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.