Eerste test 2024 CFMOTO 450MT

De 2024 CFMOTO 450MT is een adventure die zich in een klasse bevindt waar nog niet al te veel volk is: allroad motoren onder de 500 cc. We konden de nieuwste CF testen op het Filipijnse eiland Palawan. Een boogscheut voor de Chinezen, de halve aardbol rond voor Onze Man. 

De blauwe kleurenvariant oogt ook op een tropisch strand het meest opvallend.

Meer en minder

Deze test was anders dan de anderen. Lezers van deze fijne site, weten dat we wel vaker in zonniger oorden motoren kunnen testen, maar een toch naar de Filipijnen ondernemen: dat was een primeur. En het was dan niet eens zomaar naar de Filipijnen. Na een goeie 20 uur vliegen, sta je in de hoofdstad Manila en van daaruit is het nog anderhalf uur in een propellervliegtuigje naar het eiland Palawan. Stel je daar vooral paradijselijke stranden en wuivende palmbomen bij voor. Maar er is meer.

Of minder eigenlijk. Het weggennet is euh…uitdagend. Slecht beton en versleten asfalt, gaten in het wegdek en meer putten dan op een doorsnee motorcross omloop. Mocht het niet zo warm geweest zijn, we hadden zowaar even gedacht dat de test in België verreden werd.

Voeg daar nog aan toe dat we meer dan de helft van de tijd op onverharde bergwegels door het lokale regenwoud scheurden en dat de temperatuur van 35 graden gekruid werd met een hoge luchtvochtigheid en het wordt begrijpelijk dat twee collega’s er al na minder dan een uur de brui aan moesten geven. Dit was een beproeving voor mens én machine.

Een waterbuffel en (links) een soort koe.
Slecht beton en versleten asfalt, gaten in het wegdek en meer putten dan op een doorsnee motorcross omloop. Mocht het niet zo warm geweest zijn, we hadden zowaar even gedacht dat de test in België verreden werd.
- -

Eerste inspectie

Een korte inspectie voor de start toonde enkele leuke details: de binnenwaarts inklapbare spiegels. Een gegeerde optie voor veel adventure rijders die ook vaak off road gaan, want op die manier kun je rechtop staand vrij bewegen zonder door je spiegels gehinderd te worden. Akkoord, een detail, maar wel eentje dat toont dat CFMOTO een adventure wil brengen waarmee je écht off road kunt.

Nog belangrijker: het ABS achteraan is uitschakelbaar met een simpele druk op een knop. En dat kan zelfs al rijdend.

Ook aangevinkt op onze checklist: de uitneembare rubbers van de voetsteunen, het instelbare windscherm en het TFT kleurenscherm.

Het optionele hoge voorspatbord geeft een nog avontuurlijker imago aan de motor.

My way or…

We startten de rit langs wat de gids ‘The highway’ noemde, maar dat blijkt op Palawan niet meer dan een slingerende tweevaks weg. De grip van de CST banden was niet om over naar huis te schrijven, maar dat lag misschien aan de hoeveelheid stof op de weg. Het is ondertussen al ruim acht maanden geleden dat het geregend heeft op het eiland. Dat moet ongeveer gelijk vallen met de laatste droge dag in België…

Dit is wat ze in Palawan "the highway" noemen. De CFMOTO 450MT stuurde er vlot overheen.

Volwassen

De eerste rijdende vaststelling dan: de zithouding is ruim bemeten. Ruimer dan je van een 450 zou verwachten en die vergrotende trap geldt ook voor het motorkarakter (sterker dan je van een 450 zou verwachten) en het gewicht (het zwaartepunt voelt vrij hoog aan).

Dat zorgt ervoor dat je zonder voorafgaande info, zou vermoeden dat je met een 500 of 600 op weg bent.

Deze paralleltwin doet ook al dienst in de SR sportmotor, maar hier is er een aangepaste mapping, die meer de nadruk legt op koppel in het middengebied en minder op piekvermogen. Dat laatste staat op 44 pk en zit dus perfect binnen de A2-normen.

Een hoge luchtvochtigheid en temperaturen tot 35 graden maakten de test net iets zwaarder dan de paradijseleke omgeving laat vermoeden.

Bruikbare kracht

Toch zijn het vooral de Nm’s en niet de pk’s die opvallen. Het blok is sterk onderin en in het middengebied met de meest bruikbare zone tussen 2.000 en 7.000 opm.

We kozen vaak voor de hoogst mogelijke versnelling, omdat de gasreactie vrij direct is. Door in een hogere versnelling te rijden, vang je dat op, maar het hangt ook van je rijstijl. Zeker weten dat er rijders zijn die de directe gasrespons geen probleem of zelfs passend zullen vinden.

Wat er ook van is, het feit dat je in een hogere versnelling kunt rijden, onderstreept de kracht van het blok. Een steile off road helling op tuffen aan 30 km per uur in derde versnelling? Het lukte perfect.

De 450MT is een adventure die ook het betere off road werk aankan.

On en off road

We reden ongeveer de helft van de totale test afstand off road en in de praktijk betekent dit dat je driekwart van de tijd op onverhard doorbrengt. Palawan heeft stukken tropisch regenwoud en bergen die vlot boven de 1000 meter uitkomen. Hoe zwaar het ook is om bij deze temperaturen off road te rijden, het blijft een indrukwekkende ervaring.

De ophanging is zowel voor- als achteraan qua voorspanning en ingaande demping instelbaar. De standaard instelling voldeed voor wat we maar als het betere TET-werk zullen omschrijven. De ophanging scoort net zo goed op de weg. De voorrem is doseerbaar maar niet bijzonder krachtig. Achteraan is het verhaal eerder omgekeerd. De achterrem is bijzonder krachtig en met het ABS uit, volstaat een fluwelen druk om het wiel te blokkeren.

Het had al acht maanden niet geregend in dit regenwoud. Stof werd ons deel.

Van alle markten  thuis

Tijdens het weggedeelte leerden we de 450MT van een andere kant kennen: hier verandert de motor van een capabele off road naar een comfortabele en veelzijdige motor, met een gemakkelijk regelbaar windscherm, een goed afleesbaar TFT dashboard en goede stuureigenschappen. Stellen dat de MT stuurt als een vers geslepen mes, zou het equivalent zijn van te stellen dat Joe Biden een vlotte spreker is. Maar de twin laat zich hoe dan ook gemakkelijk de bocht induwen. In ongeveer één bocht op tien van de ‘snelweg’ van Palawan, ligt er wel iets op de weg. Gaande van grind en kiezels tot de occasionele dode slang. Het was goed vast te stellen dat je zelfs onder hellingshoek de motor vlot van lijn kunt veranderen. Zo’n slang is immers vaak niet zo dood als ze lijkt…

Het frame is relatief stijf. Dat is een geruststellende conclusie, wetende dat het voorste deel afneembaar is om gemakkelijker aan het blok te kunnen werken.

In ongeveer één bocht op tien van de ‘snelweg’ van Palawan, ligt er wel iets op de weg.
- -

Geslaagd

De CFMOTO – ja, de naam wordt volledig in hoofdletters geschreven – heeft ons in positieve zin verrast. Omdat deze 450MT een zeer homogene motor is, met een aantal verrassende troeven. Het is een motor die dankzij de combinatie van een scherpe prijs, goede prestaties en een degelijke afwerking een breed publiek kan bereiken. Met een garantie van vijf jaar, gaan we er van uit dat er over de kwaliteit van de motor geen vragen zullen zijn. Wie even hogerop kijkt, zal lezen dat het tijdens de test, voor een paar rijders even te veel werd. Geen van de motoren heeft het laten afweten.

Technische kenmerken en prijs CFMOTO 450MT

MOTOR

Type: Vloeistofgekoelde paralleltwin

Cilinderinhoud: 449,5 cc

Boring x slag: 72 x 55,2 mm

Compressieverh.: 11,5:1

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 44,4 pk (32,5 kW) @ 8500 tpm

Maximaal koppel: 42,6 Nm @ 6250 tpm

ELEKTRONICA

Motor: Tractiecontrole

Rijwielgedeelte: ABS, achteraan uitschakelbaar

RIJWIELGEDEELTE

Frame: stalen buizenframe

Vering voor: 41 mm UPSD

Stelmogelijkheden: voorspanning, ingaande demping

Vering achter: Monoshock

Stelmogelijkheden: veervoorspanning, ingaande demping

Veerweg v/a: 120/130 mm

Rem voor: 320 schijf met vierzuigerklauw

Rem achter: enkele 240 mm schijf met enkelzuigerklauw

Banden v/a: 90/90-21, 140/70-18

AFMETINGEN

Drooggewicht: 175 kg

Tankinhoud: 17,5 l

Wielbasis: 1505 mm

Zithoogte: 820/800 mm

Balhoofdhoek: 26°

Naloop: 105 mm

PRIJS

België: vanaf 6.999 euro

Nederland: 7.799 euro

Pluspunten

  • Motorkarakter
  • Veelzijdigheid
  • Prijs

Minpunten

  • Kracht voorrem

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.