Eerste test 2025 Kawasaki Z900: ontgroend

De 2025 Kawasaki Z900 krijgt een grondige update. Kawa doet dat niet met een paar wereldschokkende wijzigingen, maar wel met een resem doelgerichte aanpassingen die de Z900 zijn speelsheid laten behouden. Daarnaast maken de ingrepen hem volwassener en beter op een aantal vlakken.

De 2025 Kawasaki Z900 kreeg belangrijke updates.

Vooruitgang

Daar mag wat uitleg bij. Kijk, motoren evolueren sneller dan ooit. Dat is voor een groot deel te danken (of te wijten) aan elektronica. Wie daar de trein mist, staat niet alleen stil, maar gaat achteruit. De Kawasaki 900 heeft zich als prominent lid van de Z-familie een reputatie opgebouwd. Sportiviteit, fun en een stoer imago zijn de pijlers waarrond die reputatie zorgvuldig werd geconstrueerd. De core-waarden van de Z900 werken – de verkoopcijfers staven dat. Echter: jeugdige speelsheid en sportief potentieel mogen niet in de weg staan van vooruitgang.

Dit is een betaalbare naked met de uitrusting van een high end motorfiets.

High end

En dus heeft Kawasaki de Z900 een duidelijke meerwaarde meegegeven zonder de raken aan de kern van het succes. Een standaard quickshifter, beter en mooier zadel, motorkarakter met meer punch onderin en in het middengebied, betere lichten, gewijzigd uiterlijk, cruise control… de lijst is, net als een bovengemiddeld geslachtsdeel, lang en indrukwekkend. Wat meer is, het gaat hier niet over details. Wie bijvoorbeeld een optionele quickshifter of een elektronica pack met cruise controle moet kopen, zal dat beamen. Het bovenstaande lijkt dus bijna een optielijst voor een high-end motor. Echter, het is standaard. En ja, de Z900 ìs ook wel high-end, alleen laat zijn prijs anders vermoeden. En die combinatie maakt de nieuwe Kawasaki opmerkelijk.

Hoe dan ook, de Z900 is hoogwaardiger dan zijn voorganger en hij bewaart alle troeven. Volwassener met behoud van de jeugdige speelsheid Kijk, zo kun je een Kawasaki toch ontgroenen…

Ook uiterlijk verschilt de Z van zijn voorganger. Vooral de nieuwe snoet trekt aandacht.

Sugomi

Terug naar het design en meteen ook de uitstraling van de motor. De Japanners hebben het over het Sugomi en dat is een ruimer begrip. Het omvat zowel die uitstraling als de prestaties van Kawa’s naakte motor. Meest opvallend nieuw uiterlijk kenmerk is de kop. Compact, dreigend zelfs, maar toch minder agressief dan op de vorige en hij lijkt ook niet langer weggeplukt uit een aflevering van Transformers. Mooi, zeker als je er de platen uit geborsteld metaal naast ziet. Het geeft de Z900 een zeker je ne sais quoi. Iets wat tegelijk mysterieus en stijlvol is en aan de basis ligt van de geslaagde visuele make-over. Opdracht volbracht.

De standaard Nissin remmen laten je toe om hard maar gedoseerd remmend een bocht aan te snijden.

Hey Kawa

Echter – en dat horen we wel vaker – het gaat hier niet alleen om een mooi snoetje. Kawasaki heeft zijn huiswerk gemaakt en gekeken naar wat er beter kon, maar ook naar wat de eisen zijn voor een high end motor anno 2025. En dan komt je bij elektronica terecht. De connectie met de Rideology app ging een heel eind verder en laat naast turn-by-turn navigatie (binnenkort) ook steminstructies toe. Niet “Hey Siri”, maar “Hey Kawasaki” laat je toe om 18 verschillende commando’s door te geven. Dichtste benzinepomp, leuke koffiestop, whatever…

Gaat iedereen dat gebruiken? Wellicht nog minder dan Siri op de iPhone, maar het toont wel aan hoever Kawa ging in het upgraden van de Z. En van Z gesproken: het gekende Z-vormige achterlicht is niet meer. Het nu een golvende vorm en het doet wat een achterlicht moet doen: goed zichtbaar zijn. Dat was het vorige ook, dit is beter. En dat geldt voor de meeste aanpassingen.

Het gekende Z-vormig achterlicht moest plaats ruimen voor een groter en beter zichtbaar exemplaar.

Hellingshoeken en wheelies

Zo heb je nu ook standaard cruise control én een quickshifter. Beide vlot te bedienen en vooral met een perfecte werking. Mooi zo. Een beter zadel, groter TFT dashboard en een combinatie van vier rij-modi met elektronische ondersteuning als ABS en tractiecontrole maken het plaatje compleet. Leuk extraatje op het dashboard: je kunt ook de interface aanpassen en de versie met de hellinghoekmeter kende op de bochtige wegen nogal wat bijval.

De uitschakelbare tractiecontrole laat je ook toe om te pas en te onpas een wheelietje te trekken, iets wat moeiteloos gebeurt als je in één van de laagste versnellingen even de koppeling erbij neemt en zelfs mogelijk is puur op vermogen.

Gevarieerde test

Al deze dingen samen resulteerden in een zeer geanimeerde testrit. Kawasaki is het enige merk dat je na de lunchstop gewoon een GPS meegeeft, waardoor je op je eigen ritme en via een voorgestelde route terug naar het hotel brengt. We interpreteerden de GPS-route nogal ruim en maakten een ommetje langs het sympathieke kustdorp El Campelo, een klein half uurtje ten noorden van Alicante. Niet omdat de wegen erheen extra aantrekkelijk waren, wel uit het principe dat als je in januari de kans krijgt om een koffie op een terrasje aan zee te drinken, je dat nooit mag laten liggen.

Het bood meteen ook de gelegenheid om de motor in real life omstandigheden te testen, want de voorgestelde route van Kawasaki was bijna te mooi om waar te zijn. Stel je een slingerend circuit van een km of 60 voor in de bergen van het Spaanse binnenland. Mét perfect asfalt en zo goed als geen verkeer. Dàt dus.

Logische keuze op dit soort wegen: de Sport Modus of de Rider modus in dezelfde setting van de Sport modus, maar met tractiecontrole uit. Kawasaki heeft zijn meest extreme modus perfect gedoseerd. Sommige sportieve rij-modi maken een motor nerveus of zo springerig als een epileptische kikker. Niet deze: de volle vermogensafgifte zorgt voor een hopen kracht onderin en in het middengebied en een blok dat opvallend lang blijft doorgaan vooraleer je moet opschakelen. Het gehuil dat daarbij geproduceerd wordt is opvallend diep en krachtig – wetende dat Euro5+ nogal wat extra beperkingen op uitstoot. Ook Road en Rain geven de motor exact het karakter dat je er mag van verwachten.

De conclusie is kort: de Z900 wist ons zowel in de drukke straten van El Campelo als op de hierboven omschreven droomwegen te bekoren. In de stad gewoon omdat hij wendbaar is, licht en een vlot karakter heeft. Op de bochtige wegen omdat hij sportief rijgedrag met gemak aankan. Meer zelfs, dit is ‘m op het lijf geschreven.

Niks mis met de heerlijke bergwegen in de buurt van Benidorm. Met de Z900 trouwens ook niet.

Makkelijk snel

Als je écht als een malloot laat in de ankers gaat, duikt de voorvork nadrukkelijk, maar bij normaal sportief rijden, is dat zelfs niet eens het geval. Beetje meer veervoorspanning maakte de motor iets beter bij extreem remmen, maar dan boet je weer in op comfort en de motor wordt wat nerveuzer. Omdat je ongeveer 99 procent van de tijd niet hard aan het remmen bent, vonden we de fabrieksinstelling toch de betere keuze.

Ook een pluim voor de standaard gemonteerde quickshifter. Het ding werkt gewoon perfect. En dan kom je tot een scenario waarbij je sportiever gaat rijden dan de meeste gebruikers ooit zullen doen én zelfs sportiever dan je zelf van plan was. Gewoon omdat de Z900 de speelsheid heeft die je tot dergelijk rijgedrag aanspoort en de kwaliteiten om het aan te kunnen. De juiste combinatie. Met een al bij al ontspannen zithouding en een zadel dat toelaat om waar nodig wat buitenboorstijl toe te passen, kost het ook allemaal opvallend weinig moeite. Makkelijk snel gaan, het is niet op al te veel motoren zo vanzelfsprekend.

Overtreffende trap

En dan is er nog de overtreffende trap: de Z900 SE. De Special Edition heeft een volledig instelbare goudkleurige voorvork, een Öhlins achteraan met dezelfde stelmogelijkheden, radiaal gemonteerde Brembo’s vooraan, een USB C aansluiting en hoogwaardig(er) zadel. Een pakket dat op zich veel méér kost dan het prijsverschil van iets meer dan 2.000 euro die je voor deze editie neertelt. We konden nog niet met de Z900 SE rijden, maar hopen dat binnen de kortste keren in eigen land te kunnen doen. Zowel uiterlijk als qua prestaties overtreft de SE de standaardversie. Heel benieuwd hoe die gaat rijden.

Voor wie vooral uiterlijk iets extra wil, is er de Performance Edition met de Euro5+ Akrapovič, uitlaatschildje, tankpad, zadelcover, instrumentencover en een minischermpje. Meer details over deze Performance Edition en de Z900 accessoires, vind je op de website van Kawasaki.  Goed om weten: de Performance Edition bestaat ook voor de SE uitvoering. En er is ook nog 85 kW versie waarmee de BIV tot een minimum beperkt wordt. Alsook een A2 uitvoering. Bent u nog mee?

De SE-versie biedt een sportieve meerwaarde en ziet er nog opvallender uit; o.a. door de Öhlins achterschokbreker en de goudkleurige buitentubes van de volledig instelbare Showa voorvork.

Zin

In het verleden is er wel vaker gegoocheld met de Z-typenaam. ‘Slimme Z’ was een beoordeling die wel vaker opdook in reviews hier in de Lage Landen. Na de testrit, wat zeg ik, zelfs tijdens de testrit, schoot me een andere Z-gerelateerde gedachte door het hoofd. De Z staat anno 2025 wat mij betref voor ‘Zin om te rijden’. Want dàt is wat de 2025 Kawasaki Z900 je geeft. Zin om met je motor op pad te gaan. Hij is quasi foutloos, heeft een giga fun-factor en presteert goed. Bovendien zijn er de extra’s als die al even foutloze quickshifter, de gemakkelijke bediening van de modi…Dat alles geeft je gewoon de goesting om in het zadel te springen. Als je als merk dat voor elkaar krijgt, heb je iets gebouwd dat alles omvat waar een motor moet voor staan.

Bij deze dus.

Foto’s: Ula Serra en Felix Romero

Sugomi links. En rechts.

Pluspunten

Fun-factor

Motorkarakter

Uitrusting/elektronica

Wendbaarheid

Minpunten

Heu…

Technische gegevens en prijzen 2025 Kawasaki Z900

MOTOR

Type: Vloeistofgekoelde vier-in-lijn

Cilinderinhoud: 948 cc

Boring x slag: 73,4 x 56 mm

Compressieverh.: 11.81

Koppeling: Natte meerplaatskoppeling

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 124 pk (91 kW) @ 9500 tpm

Maximaal koppel: 97,4 Nm @ 7200 tpm

ELEKTRONICA

Motor: uitschakelbare Tractiecontrole, 4 rij-modi, cruisecontrol, quickshifter

Rijwielgedeelte: ABS voor en achter

RIJWIELGEDEELTE

Frame: stalen trellisframe

Vering voor: 41 mm Kayaba UPSD voorvork

Stelmogelijkheden: Voorspanning en uitgaande demping

Vering achter: Monoschok op horizontal back link

Stelmogelijkheden: Voorspanning en uitgaande demping

Veerweg v/a: 120/116 mm (120/140)

Rem voor: 300 mm dubbele schijf met radiaal gemonteerde vierzuigerklauw

Rem achter: enkele 250 mm schijf met enkelzuigerklauw

Banden v/a: 120/70-17, 180/55-17

AFMETINGEN

Rijklaar gewicht: 213 kg

Tankinhoud: 17 l

Wielbasis: 1450 mm

Zithoogte: 830 mm

Balhoofdhoek: nb

Naloop: nb

PRIJS

België: vanaf 9.999 euro

Nederland: 11.199 euro

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.