Eerste test 2025 Kawasaki Z900: ontgroend
De 2025 Kawasaki Z900 krijgt een grondige update. Kawa doet dat niet met een paar wereldschokkende wijzigingen, maar wel met een resem doelgerichte aanpassingen die de Z900 zijn speelsheid laten behouden. Daarnaast maken de ingrepen hem volwassener en beter op een aantal vlakken.
Vooruitgang
Daar mag wat uitleg bij. Kijk, motoren evolueren sneller dan ooit. Dat is voor een groot deel te danken (of te wijten) aan elektronica. Wie daar de trein mist, staat niet alleen stil, maar gaat achteruit. De Kawasaki 900 heeft zich als prominent lid van de Z-familie een reputatie opgebouwd. Sportiviteit, fun en een stoer imago zijn de pijlers waarrond die reputatie zorgvuldig werd geconstrueerd. De core-waarden van de Z900 werken – de verkoopcijfers staven dat. Echter: jeugdige speelsheid en sportief potentieel mogen niet in de weg staan van vooruitgang.
High end
En dus heeft Kawasaki de Z900 een duidelijke meerwaarde meegegeven zonder de raken aan de kern van het succes. Een standaard quickshifter, beter en mooier zadel, motorkarakter met meer punch onderin en in het middengebied, betere lichten, gewijzigd uiterlijk, cruise control… de lijst is, net als een bovengemiddeld geslachtsdeel, lang en indrukwekkend. Wat meer is, het gaat hier niet over details. Wie bijvoorbeeld een optionele quickshifter of een elektronica pack met cruise controle moet kopen, zal dat beamen. Het bovenstaande lijkt dus bijna een optielijst voor een high-end motor. Echter, het is standaard. En ja, de Z900 ìs ook wel high-end, alleen laat zijn prijs anders vermoeden. En die combinatie maakt de nieuwe Kawasaki opmerkelijk.
Hoe dan ook, de Z900 is hoogwaardiger dan zijn voorganger en hij bewaart alle troeven. Volwassener met behoud van de jeugdige speelsheid Kijk, zo kun je een Kawasaki toch ontgroenen…
Sugomi
Terug naar het design en meteen ook de uitstraling van de motor. De Japanners hebben het over het Sugomi en dat is een ruimer begrip. Het omvat zowel die uitstraling als de prestaties van Kawa’s naakte motor. Meest opvallend nieuw uiterlijk kenmerk is de kop. Compact, dreigend zelfs, maar toch minder agressief dan op de vorige en hij lijkt ook niet langer weggeplukt uit een aflevering van Transformers. Mooi, zeker als je er de platen uit geborsteld metaal naast ziet. Het geeft de Z900 een zeker je ne sais quoi. Iets wat tegelijk mysterieus en stijlvol is en aan de basis ligt van de geslaagde visuele make-over. Opdracht volbracht.
Hey Kawa
Echter – en dat horen we wel vaker – het gaat hier niet alleen om een mooi snoetje. Kawasaki heeft zijn huiswerk gemaakt en gekeken naar wat er beter kon, maar ook naar wat de eisen zijn voor een high end motor anno 2025. En dan komt je bij elektronica terecht. De connectie met de Rideology app ging een heel eind verder en laat naast turn-by-turn navigatie (binnenkort) ook steminstructies toe. Niet “Hey Siri”, maar “Hey Kawasaki” laat je toe om 18 verschillende commando’s door te geven. Dichtste benzinepomp, leuke koffiestop, whatever…
Gaat iedereen dat gebruiken? Wellicht nog minder dan Siri op de iPhone, maar het toont wel aan hoever Kawa ging in het upgraden van de Z. En van Z gesproken: het gekende Z-vormige achterlicht is niet meer. Het nu een golvende vorm en het doet wat een achterlicht moet doen: goed zichtbaar zijn. Dat was het vorige ook, dit is beter. En dat geldt voor de meeste aanpassingen.
Hellingshoeken en wheelies
Zo heb je nu ook standaard cruise control én een quickshifter. Beide vlot te bedienen en vooral met een perfecte werking. Mooi zo. Een beter zadel, groter TFT dashboard en een combinatie van vier rij-modi met elektronische ondersteuning als ABS en tractiecontrole maken het plaatje compleet. Leuk extraatje op het dashboard: je kunt ook de interface aanpassen en de versie met de hellinghoekmeter kende op de bochtige wegen nogal wat bijval.
De uitschakelbare tractiecontrole laat je ook toe om te pas en te onpas een wheelietje te trekken, iets wat moeiteloos gebeurt als je in één van de laagste versnellingen even de koppeling erbij neemt en zelfs mogelijk is puur op vermogen.
Gevarieerde test
Al deze dingen samen resulteerden in een zeer geanimeerde testrit. Kawasaki is het enige merk dat je na de lunchstop gewoon een GPS meegeeft, waardoor je op je eigen ritme en via een voorgestelde route terug naar het hotel brengt. We interpreteerden de GPS-route nogal ruim en maakten een ommetje langs het sympathieke kustdorp El Campelo, een klein half uurtje ten noorden van Alicante. Niet omdat de wegen erheen extra aantrekkelijk waren, wel uit het principe dat als je in januari de kans krijgt om een koffie op een terrasje aan zee te drinken, je dat nooit mag laten liggen.
Het bood meteen ook de gelegenheid om de motor in real life omstandigheden te testen, want de voorgestelde route van Kawasaki was bijna te mooi om waar te zijn. Stel je een slingerend circuit van een km of 60 voor in de bergen van het Spaanse binnenland. Mét perfect asfalt en zo goed als geen verkeer. Dàt dus.
Logische keuze op dit soort wegen: de Sport Modus of de Rider modus in dezelfde setting van de Sport modus, maar met tractiecontrole uit. Kawasaki heeft zijn meest extreme modus perfect gedoseerd. Sommige sportieve rij-modi maken een motor nerveus of zo springerig als een epileptische kikker. Niet deze: de volle vermogensafgifte zorgt voor een hopen kracht onderin en in het middengebied en een blok dat opvallend lang blijft doorgaan vooraleer je moet opschakelen. Het gehuil dat daarbij geproduceerd wordt is opvallend diep en krachtig – wetende dat Euro5+ nogal wat extra beperkingen op uitstoot. Ook Road en Rain geven de motor exact het karakter dat je er mag van verwachten.
De conclusie is kort: de Z900 wist ons zowel in de drukke straten van El Campelo als op de hierboven omschreven droomwegen te bekoren. In de stad gewoon omdat hij wendbaar is, licht en een vlot karakter heeft. Op de bochtige wegen omdat hij sportief rijgedrag met gemak aankan. Meer zelfs, dit is ‘m op het lijf geschreven.
Makkelijk snel
Als je écht als een malloot laat in de ankers gaat, duikt de voorvork nadrukkelijk, maar bij normaal sportief rijden, is dat zelfs niet eens het geval. Beetje meer veervoorspanning maakte de motor iets beter bij extreem remmen, maar dan boet je weer in op comfort en de motor wordt wat nerveuzer. Omdat je ongeveer 99 procent van de tijd niet hard aan het remmen bent, vonden we de fabrieksinstelling toch de betere keuze.
Ook een pluim voor de standaard gemonteerde quickshifter. Het ding werkt gewoon perfect. En dan kom je tot een scenario waarbij je sportiever gaat rijden dan de meeste gebruikers ooit zullen doen én zelfs sportiever dan je zelf van plan was. Gewoon omdat de Z900 de speelsheid heeft die je tot dergelijk rijgedrag aanspoort en de kwaliteiten om het aan te kunnen. De juiste combinatie. Met een al bij al ontspannen zithouding en een zadel dat toelaat om waar nodig wat buitenboorstijl toe te passen, kost het ook allemaal opvallend weinig moeite. Makkelijk snel gaan, het is niet op al te veel motoren zo vanzelfsprekend.
Overtreffende trap
En dan is er nog de overtreffende trap: de Z900 SE. De Special Edition heeft een volledig instelbare goudkleurige voorvork, een Öhlins achteraan met dezelfde stelmogelijkheden, radiaal gemonteerde Brembo’s vooraan, een USB C aansluiting en hoogwaardig(er) zadel. Een pakket dat op zich veel méér kost dan het prijsverschil van iets meer dan 2.000 euro die je voor deze editie neertelt. We konden nog niet met de Z900 SE rijden, maar hopen dat binnen de kortste keren in eigen land te kunnen doen. Zowel uiterlijk als qua prestaties overtreft de SE de standaardversie. Heel benieuwd hoe die gaat rijden.
Voor wie vooral uiterlijk iets extra wil, is er de Performance Edition met de Euro5+ Akrapovič, uitlaatschildje, tankpad, zadelcover, instrumentencover en een minischermpje. Meer details over deze Performance Edition en de Z900 accessoires, vind je op de website van Kawasaki. Goed om weten: de Performance Edition bestaat ook voor de SE uitvoering. En er is ook nog 85 kW versie waarmee de BIV tot een minimum beperkt wordt. Alsook een A2 uitvoering. Bent u nog mee?

Zin
In het verleden is er wel vaker gegoocheld met de Z-typenaam. ‘Slimme Z’ was een beoordeling die wel vaker opdook in reviews hier in de Lage Landen. Na de testrit, wat zeg ik, zelfs tijdens de testrit, schoot me een andere Z-gerelateerde gedachte door het hoofd. De Z staat anno 2025 wat mij betref voor ‘Zin om te rijden’. Want dàt is wat de 2025 Kawasaki Z900 je geeft. Zin om met je motor op pad te gaan. Hij is quasi foutloos, heeft een giga fun-factor en presteert goed. Bovendien zijn er de extra’s als die al even foutloze quickshifter, de gemakkelijke bediening van de modi…Dat alles geeft je gewoon de goesting om in het zadel te springen. Als je als merk dat voor elkaar krijgt, heb je iets gebouwd dat alles omvat waar een motor moet voor staan.
Bij deze dus.
Foto’s: Ula Serra en Felix Romero
Pluspunten
Fun-factor
Motorkarakter
Uitrusting/elektronica
Wendbaarheid
Minpunten
Heu…
Technische gegevens en prijzen 2025 Kawasaki Z900
MOTOR
Type: Vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Cilinderinhoud: 948 cc
Boring x slag: 73,4 x 56 mm
Compressieverh.: 11.81
Koppeling: Natte meerplaatskoppeling
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 124 pk (91 kW) @ 9500 tpm
Maximaal koppel: 97,4 Nm @ 7200 tpm
ELEKTRONICA
Motor: uitschakelbare Tractiecontrole, 4 rij-modi, cruisecontrol, quickshifter
Rijwielgedeelte: ABS voor en achter
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen trellisframe
Vering voor: 41 mm Kayaba UPSD voorvork
Stelmogelijkheden: Voorspanning en uitgaande demping
Vering achter: Monoschok op horizontal back link
Stelmogelijkheden: Voorspanning en uitgaande demping
Veerweg v/a: 120/116 mm (120/140)
Rem voor: 300 mm dubbele schijf met radiaal gemonteerde vierzuigerklauw
Rem achter: enkele 250 mm schijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a: 120/70-17, 180/55-17
AFMETINGEN
Rijklaar gewicht: 213 kg
Tankinhoud: 17 l
Wielbasis: 1450 mm
Zithoogte: 830 mm
Balhoofdhoek: nb
Naloop: nb
PRIJS
België: vanaf 9.999 euro
Nederland: 11.199 euro