Eerste test: 2025 Kawasaki Z900 SE
Laten we deze test even beginnen met een flashback. Eentje van toen we eind januari in Spanje de 2025 Kawasaki Z900 gingen testen. De 2025 uitvoering van de Z900 had toen met glans de eerste test doorstaan én lof geoogst voor het hoogwaardige materiaal waarmee hij standaard uitgerust is. Toch bleef Onze Man op één vlak op zijn honger zitten. Komt ie:
(…) “En dan is er nog de overtreffende trap. De Z900 SE. Deze Special Edition heeft een volledig instelbare goudkleurige voorvork, een Öhlins achteraan met dezelfde stelmogelijkheden, radiaal gemonteerde Brembo’s vooraan, een USB C aansluiting en hoogwaardig(er) zadel. Een pakket dat op zich veel méér kost dan het prijsverschil van iets meer dan 2.000 euro die je voor deze editie neertelt. We konden nog niet met de Z900 SE rijden, maar hopen dat binnen de kortste keren in eigen land te kunnen doen. Zowel uiterlijk als qua prestaties overtreft de SE de standaardversie. Heel benieuwd hoe die gaat rijden.”
Nu dus
Wel, het is zover en die testrit is achter de rug. Toen we hoorden dat de Z900 SE in het Kawasaki perspark beland was, waren we er als de kippen bij om hem aan de tand te voelen. Niet op een circuit, maar evenmin in een drukke omgeving. Met de merkbare opwaardering op vlak van componenten aan boord, verdient deze motor het om even gepusht te worden. Open en droge wegen waren de perfecte testomstandigheden voor Onze Man én de eerste meters van een Z900 SE op Benelux bodem. Dat bij deze eerste wielomwentelingen in de Lage Landen af en toe een wheelietje kwam kijken, mag niet verbazen. Neil Armstrong sprong ook niet met beide voeten tegelijk op de maan.
Thuiskomen
Met de test van de nieuwe 2025 Z900 in Spanje nog vers in het geheugen, was de aanpassingsperiode op de SE-versie bijzonder kort. ’t Was een beetje thuiskomen. Ook al kreeg de standaarduitvoering zo goed als geen negatieve commentaren, toch voel je van bij het begin dat de high-end componenten een verschil maken. Er is goed en er is beter. Opvallend hierbij is dat je niet eens moet gaan pushen om de voordelen van de Öhlins S46 gasgevulde schokdemper te voelen. De oneffenheden in de Antwerpse wegen gaven daaromtrent een eerste indicatie. Je onderrug – die op een ander type zadel zit – krijgt meer gedempte schokken te verwerken en de stabiliteit is uitstekend.
1+1=3
Dat blijft zo, ook als je harder gaat pushen. We reden op verkeersluwe momenten door de Antwerpse haven, waar je wat snelle slingers hebt. De SE-versie toont daar een superieure stabiliteit. Die wordt nog meer gewaardeerd wanneer je de Brembo M 4.32 monobloc remklauwen activeert. De Z900 remt al goed, maar dit is duidelijk een ander niveau – zowel qua kracht als dosering. Waar de standaardversie enkel instelbaar is op uitgaande demping en voorspanning, is de UPSD op de SE volledig instelbaar en standaard sportiever afgesteld. Daardoor vertaalt extra remkracht zich niet in een dieper duiken van de vork. Die vork is progressief en werkt uitstekend in elke situatie. Comfort en sportiviteit gaan hier perfect samen. Dit is meteen een eerste indicatie dat de upgrades van de SE leiden tot een geheel dat groter is dan de som der delen. 1 + 1 is hier 3, dankzij de perfecte synergie tussen remmen en ophanging.
Stevige basis
Dit alles wordt gekoppeld aan opvallende troeven die de 2025 Z900 ook in zijn basisuitvoering meedraagt. Daarbij denken we aan de standaard cruise control én een quickshifter. Beide vlot te bedienen en vooral met een perfecte werking. Mooi zo. In vergelijking met het 2024-model maken een verbeterd zadel, groter TFT-dashboard en een combinatie van vier rijmodi met elektronische ondersteuning als ABS en tractiecontrole het standaardplaatje compleet. Leuk extraatje op het TFT-dashboard: je kunt ook de interface aanpassen. Eén keuzemogelijkheid daarbij is de versie met de hellingshoekmeter. Die kende nogal wat bijval. En al helemaal in de haven, waar de keerpunten voor vrachtwagens een mooie kans bieden om in geen tijd de schaamranden van de banden te rijden. Al moet je daar natuurlijk uitkijken voor smurrie en vet op de weg. Tractiecontrole helpt daar een handje.
Speels karakter
Hoe dan ook, alles boven de 50° mag met een Z900 SE als indrukwekkend bestempeld worden op de openbare weg. Die uitschakelbare tractiecontrole laat je ook toe om te pas en te onpas een wheelietje te trekken, iets wat moeiteloos gebeurt als je in één van de laagste versnellingen even de koppeling erbij neemt. Dit is één van de weinige motoren die ook met minder verfijnde techniek wheelies toelaat – lees: het is zelfs mogelijk puur op vermogen.
Sport
Logisch dat we in deze test kozen voor de Sportmodus en ook even de Rider-modus activeerden. Die was in ons geval bijna identiek aan Sport, maar zonder tractiecontrole – die wheelies, weet je nog… Kawasaki heeft zijn meest extreme modus perfect gedoseerd, wat perfect past bij het potentieel van de Z900 SE. Sommige sportieve modi maken een motor nerveus of springerig als een vlo op steroïden. Niet deze: de volle vermogensafgifte zorgt voor veel kracht onderin en in het middengebied, en een blok dat opvallend lang doortrekt voor je moet opschakelen. Het gehuil dat daarbij geproduceerd wordt is opvallend diep en krachtig – ondanks de beperkingen van Euro5+. Road en Rain geven de motor het karakter dat je mag verwachten. Opvallend: de SE-versie weegt 1 kg meer dan de standaard. Enkel wie ‘hoogsensitief’ naar nieuwe hoogtes tilt, voelt dat verschil.
Doen?
Dit leidt tot de onvermijdelijke vraag of de extra componenten van de 2025 Kawasaki Z900 SE de meerwaarde van iets meer dan 2.000 euro verantwoorden. Je zou die vraag eigenlijk alleen mogen stellen aan kopers die de twee ruggen ook daadwerkelijk liggen hebben. Onze bevinding na deze test: wie dit geld kan spenderen, moet geen seconde twijfelen. De Z900 SE ziet er mooier uit dan zijn basis-broer en rijdt ook beter. Opvallend is dat dit niet enkel geldt wanneer je de motor pusht, maar ook bij rustig rijden. En dat is een belangrijk argument voor wie denkt dat sportieve meerwaarde alleen voelbaar is bij snel rijden. Het gaat verder dan dat. En het ziet er nog goed uit ook. Het oog wil wat, en voor motorrijders is wat het oog wil vaak net zo belangrijk als wat de motor doet. Bij de Z900 SE zit je op beide vlakken beter. Een no-brainer als je ons vraagt.
Foto’s: Manu De Soomer, motorsportspics.com
Pluspunten
- Fun
- Motorkarakter
- High End componenten
- Wendbaarheid
- SE meerwaarde bij alle snelheden
Minpunten
- Koken kost geld.
Technische gegevens en prijzen 2025 Kawasaki Z900 SE
MOTOR
Type: Vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Cilinderinhoud: 948 cc
Boring x slag: 73,4 x 56 mm
Compressieverh.: 11.81
Koppeling: Natte meerplaatskoppeling
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 124 pk (91 kW) @ 9500 tpm
Maximaal koppel: 97,4 Nm @ 7200 tpm
ELEKTRONICA
Motor: uitschakelbare Tractiecontrole, 4 rij-modi, cruisecontrol, quickshifter
Rijwielgedeelte: ABS voor en achter
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen trellisframe
Vering voor: 41 mm Showa UPSD voorvork
Stelmogelijkheden: Voorspanning, in- en uitgaande demping
Vering achter: Öhlins S46 gasgeladen Monoschok op horizontal back link
Stelmogelijkheden: Voorspanning, in- en uitgaande demping
Veerweg v/a: 120/140 mm
Rem voor: 300 mm dubbele Brembo schijf met radiaal gemonteerde 3.42 monobloc vierzuigerklauwen
Rem achter: enkele 250 mm schijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a: 120/70-17, 180/55-17
AFMETINGEN
Rijklaar gewicht: 213 kg (194 kg droog)
Tankinhoud: 17 l
Wielbasis: 1450 mm
Zithoogte: 830 mm
Balhoofdhoek: nb
Naloop: nb
PRIJS
België: vanaf 12.349 euro
Nederland: 13.449 euro