Eerste test 2025 Yamaha TMAX Tech MAX: De koning leeft!
Zelfs na 24 jaar is de lancering van een nieuwe TMAX altijd een gebeurtenis. We kunnen maar geen genoeg krijgen van deze maxiscooter, de absolute pionier in zijn soort. Dus op naar Zuid-Spanje voor een niet te missen rendez-vous met de nieuwe vintage TMAX.
Net als een goede wijn wordt de Yamaha TMAX beter naarmate hij ouder wordt. En deze versie uit 2025 is geen uitzondering. Toegegeven, er valt geen grote revolutie te noteren, maar elke keer worden een paar ogenschijnlijk kleine details verbeterd. En daarin schuilt de kracht van de onbetwiste koning van de maxiscooters. Dus laten we plaats maken voor de TMAX 2025.
Unipolaire depressie
Op het eerste gezicht is de TMAX een TMAX gebleven. De algemene lijnen zijn behouden gebleven en sommigen zouden ze zelfs als ouderwets kunnen omschrijven. Ik heb de dynamische voor- en achterkant van de TMAX altijd mooier gevonden, dan de zijaanzichten. Ik vind ze te lomp, zelfs met het boemerangeffect dat Yamaha claimt. Geen van de twee kleuren, Dark Magma en Ceramic Grey, spreekt me aan. En ik heb de indruk dat ik op het punt sta in een soort depressie te vallen die ik – later – zal omschrijven als een eenmalige unipolaire depressie, je zult begrijpen waarom. Er wordt ons verteld (sic.) “dat aan de voorkant de twee koplampen – waarin de positielichten zijn verwerkt – opnieuw zijn ontworpen om het model van 2025 een sportievere uitstraling en een kortere houding te geven”. Maar uiteindelijk lijkt niks meer op een nieuwe TMAX dan de oude TMAX.
Flexibiliteit
Technisch gezien is er ook niets revolutionairs te melden. De vloeistofgekoelde paralleltwin van 562 cc levert nog steeds 47,6 pk (35 kW) bij 7.000 t/min en een koppel van 55 Nm bij 5.250 t/min. Nieuwe inlaatkanalen zorgen voor een aangenamer geluid tijdens het accelereren. Yamaha heeft de T-rijmodus (Touring) iets aangepast, zodat het verschil met de S-modus (Sport) duidelijker merkbaar is. De gasrespons zou in de Touring-modus veel soepeler zijn dan voorheen. Daarnaast zijn de instellingen van de centrifugaalkoppeling herzien voor een soepelere, meer continue werking tijdens accelereren op vol gas. Tot slot zijn zowel uitlaat als het spruitstuk ge-TIG-last – net als bij de supersportmodellen van het merk – voor een vloeiendere doorvoer van gassen en dus een meer lineaire respons op acceleraties.
Primeur
Op het gebied van elektronica, en dit is een primeur voor een Yamaha-scooter, beschikt de TMAX over hellingshoekgevoelige ABS, aangestuurd door een 6-assige IMU. Last but not least heeft het 7-inch TFT-kleurenscherm op het instrumentenpaneel een nieuwe achtergrond gekregen met de naam Authentic Style, naast de thema’s Sporty en Intelligent. Yamaha wijst er ook op dat de connectiviteit voor het gebruik van de MyRide en Garmin Motorize-toepassingen is verbeterd. Als ik naar bed ga, vertel ik mezelf dat de volgende dag een lange dag zal worden, met bijna 200 kilometer op het programma.
Bijgelovig?
M’n gemoed wordt er niet beter op wanneer ik sleutel nummer 13 overhandigd krijg, maar een technicus leidt me snel af met de werking van de joystick op de linker stuurhelft. Die bedient alle functies die beschikbaar zijn op de TMAX, zoals het elektrisch verstelbare windscherm en de handvat- en zadelverwarming. Ja, ik vergat te vermelden dat deze functies – evenals cruisecontrole, instelbare achtervering, een bandenspanningscontrolesysteem, verlichte schakelaars en gefreesde wielen – zijn voorbehouden aan de Tech MAX-versie die we vandaag testen, net als de bovengenoemde kleuren. De TMAX Tech MAX bleek bij het vorige model populairder bij klanten dan de standaardversie: maar liefst 63 % ging immers overstag voor de Tech MAX.
Eerste contact
Ik vind vrij snel een uitstekende zithouding op de TMAX. De treeplanken zijn vrij ruim bemeten, dus er is voor elk wat wils. Op dit punt heb ik ruim de tijd om de achterkant van de TMAX voor me te bewonderen. De lichtsignatuur van de lampen is zowel sober als duidelijk zichtbaar. De kentekenplaathouder is voorzien van aerodynamische deflectoren, met een geweldig effect. Ik test meteen verschillende hoogtes van het windscherm. In de hoogste stand is het gemakkelijk om met het vizier open te rijden. In de T-rijstand is de maxiscooter al behoorlijk dynamisch en stuwt hij me gemakkelijk van de ene rotonde naar de andere. Het remmen gaat net zo goed en we verlaten geleidelijk het stadscentrum om wat hoogtemeters te maken.
Dichterbij een motor
Het tempo gaat met de gereden hoogtemeter – eh – omhoog en de sliert die we vormen wordt onverbiddelijk langer. Hoewel de TMAX een maxi-scooter is, alleen al vanwege de zitpositie, heeft hij alle kwaliteiten en rijeigenschappen van een motorfiets. Ik was vergeten hoe efficiënt hij is en hoe dynamisch en aantrekkelijk het rijgedrag is. En het plezier wordt nog intenser als je overschakelt naar de S-rijmodus. Goed beschut achter het iets verlaagde windscherm, nestel ik me in het wiel van mijn collega, die zich net zo op zijn gemak lijkt te voelen als ik en we gooien ons van bocht naar bocht.
Ruim 1.000 meter
Remmen op hellingshoek kan de TMAX nauwelijks van de wijs brengen. De Bridgestone Battlax Scooter SC2-banden geven enorm vertrouwen. De tweecilinder levert continu het beschikbare vermogen en koppel, waarbij de centrifugaalkoppeling uitstekende ondersteuning biedt. In dit bergachtige gebied ten oosten van La Nucia zijn sommige passen die we aandoen 1.000 meter hoog. En hoewel de zon schijnt, toont de thermometer op het dashboard slechts een paar graden boven nul aan. Gelukkig kan ik rekenen op de handvat- en zadelverwarming om me warm te houden.
Alweer terug
Er volgt een kort stuk snelweg om de touringcapaciteiten van de TMAX te testen, zo ook de cruisecontrole. Daarmee kun je de snelheid verhogen of verlagen in stappen van 1 km/u of zelfs 10 km/u, afhankelijk van de druk op de schakelaar. Na de lunch gaat het met hoge snelheid richting La Nucia. Uiteindelijk lijkt de tijd voorbij gevlogen en met een brede glimlach sluit ik deze test af.
Conclusie
Mijn vooroordelen van de vorige dag worden moeiteloos weggevaagd. De Yamaha TMAX, die van generatie op generatie volwassener is geworden, blijft een formidabele tweewieler die meer dan één scooter-criticaster zou kunnen verrassen. Helaas heeft deze efficiëntie een prijs. Terwijl de basisversie al 13.999 euro kost, tel je voor de TMAX Tech MAX 2.000 euro extra neer. Dat is een hoop geld. Toch zijn er sinds de lancering in 2001 al meer dan 330.000 TMAX’en verkocht in Europa.
Pluspunten
- Krachtige motor
- Solide chassis
- Afwerking.
Minpunten
- Grauwe kleuren
- Kostenplaatje