Eerste test CFMoto 800MT-X: Omslagpunt

Naast de 800MT Sport en Explore brengt CFMoto een derde variant uit op hetzelfde platform. Deze heet 800MT-X en al vanaf de eerste blik is het duidelijk dat die duidelijk meer gericht is op offroadgebruik: een 21-inch voorwiel, vlak ééndelig zadel, langere veerwegen, offroadbanden, een snavelspatbord,… Wij vlogen naar de Portugese Algarve om uit te testen hoe CFMoto’s nieuwste het ervan afbrengt op een uitdagend, gevarieerd en intens terrein, zowel op de weg als op onverharde paden.

Stoere kleurkeuze

Door zijn kleurkeuze valt de 800MT-X meteen op. Lichtblauw met roze accenten klinkt op papier allesbehalve stoer, maar werkt in het echt wonderwel. De MT-X ziet er goed uit, is knap afgewerkt en voelt al bij stilstand zeer degelijk aan. Draai de sleutel om en het 7 inch TFT-scherm komt met een lichte vertraging, maar wel vloeiend tot leven. Heldere kleuren, grote cijfers, logische lay-out. De knoppenwinkel ziet er fragiel uit, maar is erg sterk. Ook hier voldoende grote knoppen, die het scherm snel laten wisselen van menu’s. Enkel de richtingaanwijzer zit een beetje verscholen, waardoor die niet altijd even makkelijk te vinden is met je duim. Iets waar we heel de dag nog moeite mee hadden.

Handigheidjes

Handiger is het langs twee kanten instelbare windscherm, met eenvoudige draaiknoppen. Een simpel, snel en dus prima systeem. Ook interessant is een USB-A én USB-C aansluiting, netjes weggewerkt onder het dashboard. Dit zou iedere motor moeten hebben. Of de sleutel die ook kan dienen om de vering, zowel voor- als achteraan, in te stellen. Dit hebben we eerder al gezien op andere motoren, dus je hebt geen schroevendraaier meer nodig. Of wat dacht je van een bandenspanningsmeter? Altijd interessant. CFMoto gaat zelfs nog een stapje verder en voegt er ook een temperatuurmeter aan toe. Buiten circuitgebruik, waar je met de 800MT-X uiteraard niet komt, zien we daar het nut niet van in. Maar goed, het geeft wel interessante info.

Nieuwe motor = nieuwe motor

We bevinden ons in Portimao, vanwaar de testrit vertrekt. Er staat een stevige 100 km offroad op het programma, afgewisseld met 40 km op de weg. Lang moet je hier niet rijden alvorens je van het asfalt gaat, dus lang duurt het ook niet voor de eerste modderstrepen op de gloednieuwe CFMoto’s verschijnen. En dat mag je letterlijk nemen, want de ODO-meter geeft 113 km aan. Een lage kilometerstand voel je vooral in de versnellingsbak, maar daar lijkt de 800MT-X geen last van te hebben. Hij schakelt soepel en trefzeker, en ook de quickshifter presteert prima. Zowel op als af manoeuvreert die zich van tandwiel op tandwiel alsof die al duizenden kilometers niets anders gedaan heeft.

Lage benzinetank, krachtige tweecilinder, goede quickshifter.
Glibberen op kleigrond

We wisselen van de ‘Standard’-rijmodus eenvoudig en snel naar de ‘Offroad’-modus. Daarvoor moet je de M-knop drie seconden ingedrukt houden, en je tractiecontrole en ABS achteraan worden automatisch mee uitgeschakeld. Hoewel het een droge dag is, ligt het er glibberig bij op de offroadpaden. De roodbruine kleigrond is bijzonder zacht en laat nauwelijks water door, waarop er veel plassen staan die variëren in grootte van ‘drinkbak voor kleine gewervelde dieren’ tot ‘hier zou zomaar eens een vissenpopulatie gekweekt kunnen worden’. Gelukkig surft de CFMoto er plezierig door en over, zonder moeite dankzij zijn 21-inch voorband en offroadbanden. Op de doordrenkte stukken grond is het wel opletten geblazen. Met zijn 214 kg rijklaargewicht is het een zware loebas om te hanteren. Je hebt wel de laaghangende wangen van de benzinetank die het gewicht dicht bij de grond houden, maar als de MT-X eenmaal over zijn kantelpunt is, moet je maken dat je eraf springt. Gelukkig, en dankzij onze stelten van benen, hebben we dat scenario kunnen vermijden. Maar soms scheelde het niet veel…

Grootlicht

We trekken verder door de bergen en beginnen ons steeds comfortabeler te voelen op de CFMoto. Rechtopstaand is het lang uit te houden en op makkelijkere stukken tussendoor kun je even uitrusten op het comfortabele zadel, dat gelukkig niet te hard is zoals het nogal eens durft zijn op dit type motoren. Bij het rechtstaand rijden merken we wel dat ons grootlicht steeds aan is gegaan, net zoals dat van vele andere rijders. Het knopje van het grootlicht steekt dan ook net wat te fel uit, waardoor je linkerwijsvinger dat steeds aan duwt zonder dat je het voelt. Kleinigheidje. Net zoals de initiële gasreactie die net een tikkeltje te hevig is. Het is zeker niet storend, maar het mocht 5% minder zijn. Detailkritiek. Doen het prima zonder opmerking: de vering en de remmen. De veren zijn behoorlijk stevig afgeregeld, maar dat heb je ook nodig offroad. Op het asfalt mag het wat minder zijn, en dat kun je dus instellen. Ook bij de remmen hebben ze een goed compromis gevonden. Voldoende soepel aangrijpend op het onverharde, terwijl ze stevig bijten op het asfalt. Goed gedaan.

J. Juan-remmen bijten soepel offroad en stevig onroad. Knap!
Offroad met leren racepak

Het grootste compliment over het rijgedrag offroad komt van een collega-journalist. De beste man had op de een of andere manier niet begrepen dat we met de 800MT-X gingen rijden en stond ’s morgens in zijn eendelig leren racepak klaar om te vertrekken. Hij heeft tonnen motorervaring, maar had nog nooit offroad gereden, kwam niet eens met zijn voeten op de grond en vloekte de eerste kilometers harder dan het gebrul van 15 motoren samen. Na enkele valpartijen waarbij hij vloekend en scheldend in de modder lag en het echt niet meer zag zitten, wilden we graag weten wat de man in hemelsnaam bezielde om dit te doen. Hij vertelde zijn hierboven geschreven verhaal en we pompten hem op alle mogelijke manieren moed in. Niet dat het door die woorden was, maar na de middagpauze vond de man vertrouwen in de motor en in zijn kunnen. Hij viel niet meer en volgde de groep alsof hij al jaren offroad-ervaring had. Op het einde van de dag verscheen er zowaar een grote glimlach op zijn gezicht. Het toont alleen maar de sterkte en simpliciteit van de 800MT-X, hoewel het zeker geen motor voor beginnende offroaders is. Dat mag ook duidelijk zijn.

Bot mes

Eenmaal de modder- en gravelpaden achtergelaten, zetten we onze tocht verder via geasfalteerde wegen. Van de ‘Offroad’-modus weer naar ‘Standard’? Één druk op één knop. Dat is het. Makkelijker kan niet. Ook op het asfalt gedraagt de 800MT-X zich als een volwassen motor. Hij verrast niet, doet geen gekke dingen en geeft je vertrouwen in zijn kunnen. Met zijn 21-inch voorwiel en offroadbanden is het vanzelfsprekend niet het scherpst sturende mes uit de lade, maar je moet hem ook niet met alle kracht in je lichaam in een bocht duwen. Voor puur gebruik op de weg, ben je beter af met een 800MT Sport of Explore. Die zijn daarvoor gemaakt, dus hou er rekening mee als de MT-X je probeert te verleiden met zijn stoere adventure looks. De 799cc-tweecilinder levert 91 pk en 86 Nm, en die kunnen we eindelijk eens gebruiken. We kennen het blok van KTM, dus we weten ook wat we mogen verwachten: veel kracht onderin en een nimmer aflatende duw tot aan de rode zone. Er zit behoorlijk wat gang in de 800MT-X, meer dan je zou verwachten. Saai wordt het dus nooit. Onze bandentemperatuur bedraagt ondertussen 29° Celsius vooraan en 34° achteraan. Wat dat ook moge betekenen…

Conclusie

CFMoto’s van de vorige generatie waren al goede motoren, maar lieten hier en daar wat steekjes vallen met bijvoorbeeld een te zwaar rijgedrag of een nukkige gasreactie. De 800MT-X, die tot de nieuwe generatie behoort, is een motorfiets die op punt staat. Het motorblok loopt fijn, hij schakelt soepel (zelfs met 100 km in de wielen), stuurt neutraal, is comfortabel, prima afgeveerd en remt goed. Hij blinkt nergens in uit, maar – belangrijker – hij laat ook geen steken vallen. Geen ene steek. Bovendien ziet hij er ook nog eens goed uit, zeker in het Zephyr Blue, kost hij een zeer scherpe 10.999 euro en heeft hij 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking. Dat toont een enorm vertrouwen van CFMoto in hun eigen producten. Maar dit feestje kan niet blijven duren. Niet op deze manier. Zo’n motor aan zo’n prijs kan alleen maar een omslagpunt betekenen. Prijzen zullen de hoogte ingaan, dus nu is het moment om te kopen. En we hopen van harte dat we hierin compleet mis zijn.

Foto’s: CFMoto

Pluspunten

Knap design, eigen smoel

Volwassen motor zonder echte gebreken

Veel voor weinig

Minpunten

Niet voor beginners

Gewicht offroad

Merkidentiteit

Technische kenmerken

 

MOTOR

Type: vloeistofgekoelde twee-in-lijn

Cilinderinhoud: 799cc

Boring x slag: 88 x 65,7 mm

Compressieverh.: 12,7:1

Koppeling: natte multiplaat, slipperkoppeling

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

 

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 91 pk @ 8.250 tpm

Maximaal koppel: 86 Nm @ 6.500 tpm

 

ELEKTRONICA

Motor: rijmodi, cruisecontrol

Rijwielgedeelte: tractiecontrole, bochten-ABS, quickshifter

 

RIJWIELGEDEELTE

Frame: stalen buizenframe

Vering voor: 48 mm UPSD

Stelmogelijkheden: volledig instelbaar

Vering achter: monoshock

Stelmogelijkheden: veervoorspanning en uitgaande demping

Veerweg v/a: 230/230 mm

Rem voor: dubbele 320mm schijf met radiale vierzuigerklauw

Rem achter: enkele 260mm schijf met tweezuigerklauw

Banden v/a: 90/90-R21, 150/70-R18

 

AFMETINGEN

Rijklaargewicht: 214 kg

Tankinhoud: 22 l (+8 l optioneel)

Wielbasis: 1.530 mm

Zithoogte: 870 mm

Balhoofdhoek: n.n.b.

Naloop: n.n.b.

 

PRIJS

België: € 10.999

Kledij Gijs

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.