Eerste test Fantic Caballero Scrambler 700: XSR700 op z’n Italiaans

Als je wat jonger bent, is de kans groot dat je nog nooit van het merk Fantic hebt gehoord. Dat moet ook helemaal niet om de Caballero Scrambler 700 te begrijpen. Waarom je beeld over een ‘nieuw’ merk laten beïnvloeden als het nog helemaal vers is? We gaan dus zeker niet uitleggen wat Fantic in het verleden allemaal gemaakt heeft, en ga het vóór het lezen van deze test ook zeker niet doen. Zie het als een internationaal merk, met Italiaans huis en design en Japanse techniek.

CP2 = feest. Toch?

Meerdere merken, waaronder Benelli en Moto Morini, gebruiken de combinatie van Italiaans design en Chinese makelij. Maar de Fantic Caballero Scrambler 700 doet het net wat anders. Hij leent de alomgeprezen CP2-tweecilinder van Yamaha. En wie CP2 leest, denkt onmiddellijk aan feest. Dat rijmt net zo goed als datzelfde blok presteert in de Yamaha MT-07, XSR700, Tracer 7 en Ténéré 700. Maar kan dat motorblok voor dezelfde magie zorgen in een Italiaanse scrambler? Op papier kan het alvast niet mislopen. Qua design ook niet, want wat is de Caballero een prachtige machine. Hij is geïnspireerd op de 125 RC van de jaren 70 en heeft die typische scrambler look met semi-noppenbanden, een breed stuur, vlak zadel en hoge uitlaat.

Rijmodi én tractiecontrole

Wij krijgen een matblauwe versie voorgeschotel, wat mooi matcht met de goudkleurige voorvork. We zien witte spatborden, een wit ovaal 700-nummerbord onder het zadel – mét Italiaans vlagje – en daarachter de leuk vormgegeven dubbele uitlaat, minimalistische verlichting en knappe spaakvelgen. Het geheel is mooi afgewerkt en de Caballero geeft een zeer degelijke indruk. Jammer is dat het zadel van goedkoop plastic is en de duidelijk zichtbare ‘naden’ enkel voor de schijn zijn. Hier mocht wel een mooi (nep)leer voor gebruikt worden. Prominent aanwezig; het zeer herkenbare CP2-motorblok. Dat wordt in de Fantic, gelukkig maar, grotendeels ongemoeid gelaten, op een andere in- en uitlaat na. De Italianen voorzien wel drie rijmodi én uitschakelbare tractiecontrole. Beide elektronica ontbreken op de voornoemde Yamaha’s.

Uniek geluid

De Fantic start mooi op. Zowel het tft-scherm verwelkomt je stijlvol, als het motorblok maakt je warm om eraan te beginnen. Het ronde dashboard is eenvoudig vormgegeven en zonder franjes. Rechttoe rechtaan, en daar houden we van. We merken op dat het motorblok een ander geluid maakt dan we van de Yamaha’s gewend zijn, zelfs in vrijloop. Eenmaal onderweg verandert die mening niet, en dat is goed. Niet dat de Yamaha’s slechts klinken, maar Fantic heeft haar eigen draai aan het motorgeluid kunnen geven. Ook de gasreactie is duidelijk anders dan op de Yamaha CP2’s. Het heeft niet zozeer te maken met de drie verschillende rijmodi, want ze zijn allemaal verfijnder en minder agressief. Dat klinkt misschien als ‘saaier’, maar het voelt vooral als ‘beter’.

Vernellingsbak nog wat stroef

Veel met de rijmodi spelen we vandaag niet, want net zoals met de meeste motoren weet je na enkele kilometers al dewelke je moet hebben. Noem het ‘Standard’, noem het ‘Road’, noem het ‘Normal’ of in het geval van de Caballero ‘Street’. Dat is in 99% van de machines de aangenaamste modus. Ook zo bij de Caballero 700. De gasaanname voelt gewoon goed en je merkt dat er duidelijk geëxperimenteerd is door de Fantic-werknemers om het op dit punt te krijgen. Minder verfijnd is de werking van de versnellingsbak. Die schakelt wat stroef, maar onze testmotor heeft ook nog maar 260 km op de teller. We kunnen niets garanderen, maar de kans is dat die wellicht nog wat los komt na verloop van tijd.

Sympathiek

Wij beginnen ondertussen ook goed los te komen op wat dijkwegen. Het is hier bij momenten heel mooi rijden en zolang je niet boos wordt bekeken door wandelaars of fietsers, is het allemaal goed. De Caballero 700 is ook geen schreeuwende motor, met felle kleuren en veel lawaai, dus dat helpt ook wel om ‘geaccepteerd’ te worden. De fotogenieke Fantic wordt eerder nagekeken dan vies bekeken, omdat het zo’n sympathieke machine is. Voor zover machines sympathiek kunnen zijn, natuurlijk… De zitpositie is eveneens sympathiek, voor lijf en ledematen. Je zit ontspannen en allerminst opgeplooid.

Op z’n Italiaans, met Brembo en Marzocchi

Dat de Yamaha CP2-modellen

fijn sturen, is algemeen geweten. Maar Fantic gebruikt naast dezelfde motor, niet hetzelfde frame. Dat is van eigen makelijk, terwijl de Italianen gingen shoppen bij landgenoten Brembo voor de remmen en Marzocchi voor de vering. Als je die namen leest, weet je al wat je ongeveer kunt verwachten: kwaliteit. Niet anders op de Caballero 700. De enkele schijfrem voldoet om alles tijdig gestopt te krijgen, maar houdt ook zeker niet over. Daarvoor waren twee schijven nodig geweest, maar dat verpest dan weer de typsiche look met open velg langs één kant. Het is het een of het ander.

Offroad-modus

De Marzocchi’s doen ook wat je verlangt van een scramblervering; comfortabele afvering met toch voldoende sportiviteit en dus hardheid. Het resultaat van dat alles – frame, vering, remmen – zorgt voor een motorfiets die goed stuurt met veel stabiliteit. Dat is niet altijd voor de hand liggend op een scrambler met dus scramblerbanden, maar de Caballero 700 kan prima mee en laat zich lekker omgooien. Het is geen motor die valt in de bochten en blijft plakken op hellingshoek, maar een neutrale stuurmachine. Een makkelijk berijdbare motor die prima overweg zou kunnen met beginners, maar evenzeer voldoende pit heeft voor ervaren rijders. En mag het allemaal wat stouter, dan kun je zowel de tractiecontrole (in de Offroad-modus) als de bochten-ABS uitschakelen.

Nu al volwassen

Wat ons nog het meest verrast aan de Caballero 700 is zijn volwassenheid. Meestal hebben nieuwe modellen van relatief jonge fabrikanten, zoals Fantic in haar huidige gedaante is, heel wat kinderziekten. Dat moeten daarom niet per se storingen in de elektronica of slecht bijtende remmen zijn, maar gewoon algemene dingen die nog niet helemaal klaar lijken. Bij de Caballero voelt het alsof die machine al decennia gebouwd wordt, want er is nu eenmaal weinig op aan te merken. Het uiterlijk zit heel goed, de afwerking ook, het motorblok presteert uitmuntend, de remmen zijn oké en hij stuurt ook nog eens fijn. Er zijn dus nauwelijks missers, wat aantoont dat de Caballero 700 niet zomaar snel op de markt is verschenen. Er zit duidelijk ontwikkelingsbudget in deze machine. De keuze om dan voor het Yamaha CP2-blok te kiezen, is er een die kopers kan en zal overhalen. Zonder twijfel. Of de Fantic Caballero Scrambler 700 daarom de betere Yamaha XSR700 XTribute is, moet een vergelijkende test uitwijzen. Maar we kunnen nu al voorspellen dat het een spannend duel zal worden.

Conclusie

Fantic breidt haar gamma flink uit. Naast cross-, enduro- en supermoto-modellen, bevat de Caballero-reeks de meer straatgerichte machines. In toevoeging op de 125cc en 500cc-ééncilinders is het met de Caballero Scrambler 700 tijd voor een ‘grote’ motor, uitgerust met Yamaha’s CP2-tweecilinder. Een sterke zet, want de Caballero 700 is een machine die barst van karakter. Daarvoor moet je gewoon maar kijken naar de knap vormgegeven scrambler, in zijn historisch correcte kleuren. Ook al rijdend voel je meteen dat het goed zit. Het motorblok werkt niet alleen geniaal in Yamaha’s, maar ook Fantic heeft diezelfde magie in haar frame weten stoppen. Zelfs nog net iets meer gepolijst, met verschillende rijmodi, tractiecontrole, een fijnere gasreactie en een eigen uitlaatgeluid. Daar betaal je ook wel voor, want in vergelijking met de 9.299 euro kostende Yamaha XSR700 XTribute is de Fantic Caballero Scrambler 700 duurder. 700 euro om exact te zijn. Een behoorlijk prijsverschil, maar zoals steeds geldt dat je voor exclusiviteit moet dokken. In het geval van de Caballero 700 is het dat in ieder geval waard.

Foto’s: Pien Meppelink

Plus

Design, motorblok, look & feel

Min

Voorrem, zadeldesign, prijs

Technische gegevens

MOTOR

Type: vloeistofgekoelde tweecilinder-in-lijn

Cilinderinhoud: 689cc

Boring x slag: 80 x 68,6 mm

Compressieverh.: 11,5:1

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 75 pk @ 9.000 tpm

Maximaal koppel: 69 Nm @ 6.500 tpm

ELEKTRONICA

Motor: rijmodi

Rijwielgedeelte: tractiecontrole, bochten-ABS

RIJWIELGEDEELTE

Frame: chrome-moly stalen wiegframe

Vering voor: 45mm UPSD-telescoopvork

Stelmogelijkheden: /

Vering achter: monoshock

Stelmogelijkheden: veervoorspanning

Veerweg v/a: 150 mm/150 mm

Rem voor: enkele 330mm schijf met radiale vierzuigerklauw

Rem achter: enkele 245mm schijf met tweezuigerklauw

Banden v/a: 110/80-R19, 150/70-R17

AFMETINGEN

Rijklaargewicht: 188 kg

Tankinhoud: 13 l

Wielbasis: 1.460 mm

Zithoogte: 830 mm

Balhoofdhoek: n.n.b.

Naloop: n.n.b.

PRIJS

België: € 9.990

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.