Eerste test Fantic Caballero Scrambler 700: XSR700 op z’n Italiaans
Als je wat jonger bent, is de kans groot dat je nog nooit van het merk Fantic hebt gehoord. Dat moet ook helemaal niet om de Caballero Scrambler 700 te begrijpen. Waarom je beeld over een ‘nieuw’ merk laten beïnvloeden als het nog helemaal vers is? We gaan dus zeker niet uitleggen wat Fantic in het verleden allemaal gemaakt heeft, en ga het vóór het lezen van deze test ook zeker niet doen. Zie het als een internationaal merk, met Italiaans huis en design en Japanse techniek.
CP2 = feest. Toch?
Meerdere merken, waaronder Benelli en Moto Morini, gebruiken de combinatie van Italiaans design en Chinese makelij. Maar de Fantic Caballero Scrambler 700 doet het net wat anders. Hij leent de alomgeprezen CP2-tweecilinder van Yamaha. En wie CP2 leest, denkt onmiddellijk aan feest. Dat rijmt net zo goed als datzelfde blok presteert in de Yamaha MT-07, XSR700, Tracer 7 en Ténéré 700. Maar kan dat motorblok voor dezelfde magie zorgen in een Italiaanse scrambler? Op papier kan het alvast niet mislopen. Qua design ook niet, want wat is de Caballero een prachtige machine. Hij is geïnspireerd op de 125 RC van de jaren 70 en heeft die typische scrambler look met semi-noppenbanden, een breed stuur, vlak zadel en hoge uitlaat.
Rijmodi én tractiecontrole
Wij krijgen een matblauwe versie voorgeschotel, wat mooi matcht met de goudkleurige voorvork. We zien witte spatborden, een wit ovaal 700-nummerbord onder het zadel – mét Italiaans vlagje – en daarachter de leuk vormgegeven dubbele uitlaat, minimalistische verlichting en knappe spaakvelgen. Het geheel is mooi afgewerkt en de Caballero geeft een zeer degelijke indruk. Jammer is dat het zadel van goedkoop plastic is en de duidelijk zichtbare ‘naden’ enkel voor de schijn zijn. Hier mocht wel een mooi (nep)leer voor gebruikt worden. Prominent aanwezig; het zeer herkenbare CP2-motorblok. Dat wordt in de Fantic, gelukkig maar, grotendeels ongemoeid gelaten, op een andere in- en uitlaat na. De Italianen voorzien wel drie rijmodi én uitschakelbare tractiecontrole. Beide elektronica ontbreken op de voornoemde Yamaha’s.
Uniek geluid
De Fantic start mooi op. Zowel het tft-scherm verwelkomt je stijlvol, als het motorblok maakt je warm om eraan te beginnen. Het ronde dashboard is eenvoudig vormgegeven en zonder franjes. Rechttoe rechtaan, en daar houden we van. We merken op dat het motorblok een ander geluid maakt dan we van de Yamaha’s gewend zijn, zelfs in vrijloop. Eenmaal onderweg verandert die mening niet, en dat is goed. Niet dat de Yamaha’s slechts klinken, maar Fantic heeft haar eigen draai aan het motorgeluid kunnen geven. Ook de gasreactie is duidelijk anders dan op de Yamaha CP2’s. Het heeft niet zozeer te maken met de drie verschillende rijmodi, want ze zijn allemaal verfijnder en minder agressief. Dat klinkt misschien als ‘saaier’, maar het voelt vooral als ‘beter’.
Vernellingsbak nog wat stroef
Veel met de rijmodi spelen we vandaag niet, want net zoals met de meeste motoren weet je na enkele kilometers al dewelke je moet hebben. Noem het ‘Standard’, noem het ‘Road’, noem het ‘Normal’ of in het geval van de Caballero ‘Street’. Dat is in 99% van de machines de aangenaamste modus. Ook zo bij de Caballero 700. De gasaanname voelt gewoon goed en je merkt dat er duidelijk geëxperimenteerd is door de Fantic-werknemers om het op dit punt te krijgen. Minder verfijnd is de werking van de versnellingsbak. Die schakelt wat stroef, maar onze testmotor heeft ook nog maar 260 km op de teller. We kunnen niets garanderen, maar de kans is dat die wellicht nog wat los komt na verloop van tijd.
Sympathiek
Wij beginnen ondertussen ook goed los te komen op wat dijkwegen. Het is hier bij momenten heel mooi rijden en zolang je niet boos wordt bekeken door wandelaars of fietsers, is het allemaal goed. De Caballero 700 is ook geen schreeuwende motor, met felle kleuren en veel lawaai, dus dat helpt ook wel om ‘geaccepteerd’ te worden. De fotogenieke Fantic wordt eerder nagekeken dan vies bekeken, omdat het zo’n sympathieke machine is. Voor zover machines sympathiek kunnen zijn, natuurlijk… De zitpositie is eveneens sympathiek, voor lijf en ledematen. Je zit ontspannen en allerminst opgeplooid.
Op z’n Italiaans, met Brembo en Marzocchi
Dat de Yamaha CP2-modellen
fijn sturen, is algemeen geweten. Maar Fantic gebruikt naast dezelfde motor, niet hetzelfde frame. Dat is van eigen makelijk, terwijl de Italianen gingen shoppen bij landgenoten Brembo voor de remmen en Marzocchi voor de vering. Als je die namen leest, weet je al wat je ongeveer kunt verwachten: kwaliteit. Niet anders op de Caballero 700. De enkele schijfrem voldoet om alles tijdig gestopt te krijgen, maar houdt ook zeker niet over. Daarvoor waren twee schijven nodig geweest, maar dat verpest dan weer de typsiche look met open velg langs één kant. Het is het een of het ander.
Offroad-modus
De Marzocchi’s doen ook wat je verlangt van een scramblervering; comfortabele afvering met toch voldoende sportiviteit en dus hardheid. Het resultaat van dat alles – frame, vering, remmen – zorgt voor een motorfiets die goed stuurt met veel stabiliteit. Dat is niet altijd voor de hand liggend op een scrambler met dus scramblerbanden, maar de Caballero 700 kan prima mee en laat zich lekker omgooien. Het is geen motor die valt in de bochten en blijft plakken op hellingshoek, maar een neutrale stuurmachine. Een makkelijk berijdbare motor die prima overweg zou kunnen met beginners, maar evenzeer voldoende pit heeft voor ervaren rijders. En mag het allemaal wat stouter, dan kun je zowel de tractiecontrole (in de Offroad-modus) als de bochten-ABS uitschakelen.
Nu al volwassen
Wat ons nog het meest verrast aan de Caballero 700 is zijn volwassenheid. Meestal hebben nieuwe modellen van relatief jonge fabrikanten, zoals Fantic in haar huidige gedaante is, heel wat kinderziekten. Dat moeten daarom niet per se storingen in de elektronica of slecht bijtende remmen zijn, maar gewoon algemene dingen die nog niet helemaal klaar lijken. Bij de Caballero voelt het alsof die machine al decennia gebouwd wordt, want er is nu eenmaal weinig op aan te merken. Het uiterlijk zit heel goed, de afwerking ook, het motorblok presteert uitmuntend, de remmen zijn oké en hij stuurt ook nog eens fijn. Er zijn dus nauwelijks missers, wat aantoont dat de Caballero 700 niet zomaar snel op de markt is verschenen. Er zit duidelijk ontwikkelingsbudget in deze machine. De keuze om dan voor het Yamaha CP2-blok te kiezen, is er een die kopers kan en zal overhalen. Zonder twijfel. Of de Fantic Caballero Scrambler 700 daarom de betere Yamaha XSR700 XTribute is, moet een vergelijkende test uitwijzen. Maar we kunnen nu al voorspellen dat het een spannend duel zal worden.
Conclusie
Fantic breidt haar gamma flink uit. Naast cross-, enduro- en supermoto-modellen, bevat de Caballero-reeks de meer straatgerichte machines. In toevoeging op de 125cc en 500cc-ééncilinders is het met de Caballero Scrambler 700 tijd voor een ‘grote’ motor, uitgerust met Yamaha’s CP2-tweecilinder. Een sterke zet, want de Caballero 700 is een machine die barst van karakter. Daarvoor moet je gewoon maar kijken naar de knap vormgegeven scrambler, in zijn historisch correcte kleuren. Ook al rijdend voel je meteen dat het goed zit. Het motorblok werkt niet alleen geniaal in Yamaha’s, maar ook Fantic heeft diezelfde magie in haar frame weten stoppen. Zelfs nog net iets meer gepolijst, met verschillende rijmodi, tractiecontrole, een fijnere gasreactie en een eigen uitlaatgeluid. Daar betaal je ook wel voor, want in vergelijking met de 9.299 euro kostende Yamaha XSR700 XTribute is de Fantic Caballero Scrambler 700 duurder. 700 euro om exact te zijn. Een behoorlijk prijsverschil, maar zoals steeds geldt dat je voor exclusiviteit moet dokken. In het geval van de Caballero 700 is het dat in ieder geval waard.
Foto’s: Pien Meppelink
Plus
Design, motorblok, look & feel
Min
Voorrem, zadeldesign, prijs
Technische gegevens
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde tweecilinder-in-lijn
Cilinderinhoud: 689cc
Boring x slag: 80 x 68,6 mm
Compressieverh.: 11,5:1
Koppeling: natte multiplaat
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 75 pk @ 9.000 tpm
Maximaal koppel: 69 Nm @ 6.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor: rijmodi
Rijwielgedeelte: tractiecontrole, bochten-ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame: chrome-moly stalen wiegframe
Vering voor: 45mm UPSD-telescoopvork
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 150 mm/150 mm
Rem voor: enkele 330mm schijf met radiale vierzuigerklauw
Rem achter: enkele 245mm schijf met tweezuigerklauw
Banden v/a: 110/80-R19, 150/70-R17
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 188 kg
Tankinhoud: 13 l
Wielbasis: 1.460 mm
Zithoogte: 830 mm
Balhoofdhoek: n.n.b.
Naloop: n.n.b.
PRIJS
België: € 9.990