Eerste test 2025 Honda NT1100 DCT Electronic Suspension

Na dik 20.000 verkochte units achtte Honda de tijd rijp voor een fikse upgrade van de NT1100. Naast de gewone NT komt er ook een versie met elektronisch geregelde vering. Meer info hadden wij niet nodig om met een trolley vol nieuwsgierigheid af te reizen naar Malaga voor een eerste test.

Even leek het erop dat de presentatie van de nieuwe Honda NT1100 bijna letterlijk in het water zou vallen. Malaga werd immers na Valencia geplaagd door waanzinnig veel regen. Gelukkig viel de schade in Malaga mee en bleven ons hotel en de geplande route van dik 185 km grotendeels gespaard. Onze testmotoren stonden de ochtend van de test mooi op een rijtje voor het hotel te schitteren in een heerlijke najaarszon. De humeurige weergoden konden terug lachen. En wij ook.

Want de 2025 Honda NT1100 maakte een eerste positieve indruk. Het nieuwe, scherpere design en de mooie kleuren geven hem een sjiekere en meer stijlvolle uitstraling. De nieuwe dubbele LED koplamp heeft geïntegreerde knipperlichten en oogt dynamischer dan het vorige exemplaar. De standaard gemonteerde zijkoffers in koetswerkkleur en het ruime en comfortabel uitziende zadel maken de ambities van de nieuwe NT duidelijk: lekker kilometers malen, desgewenst met duozit en optionele topkoffer. De zijkoffers werden 25 mm breder en bieden nu elk plaats aan een integraalhelm en zijn handig in gebruik.

Dashboard

Het 6,5 inch grote TFT-touchscreen dashboard is zowel met Apple Car Play als Android Auto te gebruiken. Het koppelen van je smartphone is niet draadloos maar via een kabeltje en de daarvoor naast het dashboard voorziene USB aansluiting. Voor je telefoon (of andere kleine zaken) is geen opbergvakje voorzien. Je moet dus een telefoonhouder monteren wil je optimaal genieten van de uitgebreide mogelijkheden van het dashboard. Aan de bediening van het dashboard veranderde (helaas) niet veel. Voor de hier geteste versie van de NT met elektronisch geregelde vering heb je op beide stuurhelften samen 21 knoppen. Dat vraagt om gewenning en voorafgaand aan onze testrit een behoorlijk woordje uitleg. Eens je begrijpt wat het concept achter deze omslachtige interface is, valt er goed mee leven.

O-Me-Te-Na-Shi

Enfin, genoeg gezaagd, tijd om te rijden. Met de standaard handvatverwarming in stand 1 en de tractiecontrole in de stand Urban (je kan verder kiezen tussen Rain, Tour en twee zelf in te stellen modi) zetten we de dikke 270° paralleltwin met DCT in drive. De zitpositie is comfortabel en het stuur ligt precies zoals het hoort in de hand. Je voelt je dus ook op deze Honda meteen thuis. Dat typische Honda-gevoel wordt in het Japans trouwens omschreven als O-Me-Te-Na-Shi wat zoveel betekent als ‘welkom’. En zo voelt het in het nieuwe zadel van de 2025 Honda NT1100 ook meteen aan. Het blok is identiek aan dat van de nieuwste versie van de Africa Twin. De 1.084 cc achtklepper levert 102 pk bij 7.500 toeren en een koppel van 112 Nm bij slechts 5.500 toeren. Dat is 7 Nm meer bij 750 toeren minder.

Maar belangrijker dan de topwaarden, is dat er in lage en middelhoge toeren meer koppel beschikbaar is. Het blok heeft niet de romigheid van een viercilinder, maar de motorloop en gasreactie zijn merkbaar fijner afgestemd dan bij het uitgaande model. Ook de werking van de DCT is duidelijk verbeterd. Vooral vertrekken vanuit stilstand en de eerste reactie bij het gas openen verlopen nu minder bruusk. Honda blijft ook na 14 jaar investeren in DCT.

Voor deze nieuwe NT1100 werd zelfs een volledig nieuwe sturing ontwikkeld. Door de druk in de twee koppelingskamers nauwkeuriger te sturen, reageert het systeem zachter wanneer je het gas opent. Bovendien zorgt de combinatie van de nieuwe 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit) met de DCT dat het schakelgedrag wordt aangepast aan de op dat ogenblik geldende fysieke toestand van de machine (hellingshoek, versnellen, vertragen …). Hierdoor is het DCT beter dan bij de uitgaande versie. Op de droomwegen van het Spaanse binnenland was het een genot om de NT1100 in de S-modus in stand 2 te rijden. Dat is de op een na meest sportieve stand. Door te spelen met de schakelknoppen op de linker stuurhelft ontpopt de NT zich tot een sportieve toermachine, waarbij de dikke tweecilinder zich echt van z’n allerbeste kant laat zien.  Van het hoge Golden Retriever-gehalte dat de vorige NT1100 kenmerkte, blijft dan niet veel meer over. Good job!

Genoeg vermogen

Met een gewicht van 261kg (inclusief koffers en een 90% gevulde tank) is deze nieuwe telg in de NT-familie geen lichte jongen. Maar de herwerkte krachtbron heeft daar totaal geen problemen mee. Vooral onderin is er meer vermogen voorhanden. In theorie lijkt 102 pk wat mager maar in de praktijk heb je echt niet het gevoel dat er vermogen ontbreekt. Volledig bepakt en met duozit zal je vooral beroep moeten doen op het sterke middengebied en de zestraps DCT. Onder die omstandigheden gebruik je best de rijmodus Touring. Die is door Honda specifiek geprogrammeerd voor betere prestaties bij zware belading.

Waarom Honda in het nieuwe elektronicapakket een drievoudig instelbare wheeliecontrole heeft voorzien is een raadsel. Zeker bij de versie met DCT is de kans dat je ongewild een wheelie maakt kleiner dan een goed wifi-signaal in de kelder van je oma.

Elektronische ophanging

Wat het rijwielgedeelte betreft, is het grote nieuws natuurlijk de intrede van elektronisch gestuurde Showa vering. Daarmee zet de NT opnieuw een hele stap vooruit. De 43 mm UPSD vork en de  achterdemper worden beiden elektronisch aangestuurd door Showa’s bekende EERA (Electronically Equipped Ride Adjustment) waarmee ook de nieuwste versie van de Africa Twin is uitgerust. Vooraan regelt het systeem de in- en uitgaande demping terwijl achteraan op verzoek (of automatisch) ook de veervoorspanning in 24 stappen wordt bijgestuurd. En ook hier komen de metingen van de nieuwe IMU goed van pas. Samen met de motorgegevens en de gemeten veerbeweging van de vork optimaliseert het systeem de settings. Dat alles duurt slechts 15 duizendsten van een seconde.

Wij reden tijdens deze eerste test vooral in de Urban-modus. Die simuleert het meest een standaardsetting van de vering maar stuurt bij indien de rijomstandigheden erom vragen. Hoewel de vorige NT redelijk was afgeveerd, voelt deze nieuwe vering toch een stuk efficiënter. Dus is de stabiliteit bij hoge snelheden perfect. Maar ook het insturen en het vasthouden van de gekozen lijn gingen erop vooruit. Bovendien is het duiken van de voorkant bij hard remmen een stuk minder. Ga je met passagier en bagage op pad, dan kies je best voor de Tour-stand die de demping verhoogt en zo zorgt voor voldoende stabiliteit bij hoge snelheden en volle belading en minder gekletter van botsende helmen bij hard remmen. Bij de remmen is het grote nieuws natuurlijk de intrede van een bochtengevoelig ABS.

Zuinig en comfortabel

Honda voorspelt een verbruik van 5 liter op 100 km, waardoor je met een volle tank dus zo’n 400 km ver zou moeten geraken. Wij reden een gemiddeld verbruik van 5,8 liter maar minder is zeker mogelijk. Met zo’n actieradius is comfort natuurlijk belangrijk. En daar scoort de 2025 Honda NT1100 ook beter dan het uitgaande model. De grootste stap voorwaarts is zondermeer de verstelbare ruit. En dan met name de bediening ervan. Want die was bij het uitgaande model ronduit onhandig. Nu kan je de ruit met één hand vlot over een afstand van 167 mm in vijf verschillende posities verplaatsen. In de laagste stand zorgt de luchtstroom voor voldoende snelheidsbeleving. In de hoogste stand kantelt de ruit lichtjes verticaal en zit je echt volledig uit de wind.

Geslaagde update

Honda heeft voor de update van de NT1100 goed geluisterd naar haar klanten. Meer comfort en windbescherming, betere vering, bochtenafhankelijk ABS, een soepeler werkende DCT en een verbeterde motorkarakteristiek maken van de 2025 Honda NT1100 een zeer breed inzetbare en aangename machine. Bijgevolg mogen we spreken van een zeer geslaagde update. De hier geteste versie met elektronisch gestuurde vering en DCT kost 17.199 €. Kies je voor de versie met gewone versnellingsbak en normale vering dan stopt de teller al op 14.999 €.

Pluspunten

Elektronisch geregelde vering

Comfort

Gemakkelijk te verstellen ruit

Verbeterd DCT

Minpunten

Bediening dashboard

Geen opbergvakjes

Technische gegevens en prijs 2025 Honda NT1100 (SE)

MOTOR

Type                                       vloeistofgekoelde 270° tweecilinder met acht kleppen,                                              Unicam

Cilinderinhoud                      1.084 cc

Boring x slag                         92 x 81,5 mm

Compressieverh.                 10,1:1

Koppeling                              natte multiplaat (2 x dubbele natte plaat)

Transmissie                          zesbak

Eindoverbrenging                ketting

PRESTATIES

Maximaal vermogen           101,25 pk @ 7.000 tpm

Maximaal koppel                 112 Nm @ 5.500 tpm

ELEKTRONICA

Motor                                     vijf rijmodi

Rijwielgedeelte                    2-kanaals ABS (elektronisch geregelde Showa EERA vering)

RIJWIELGEDEELTE

Frame                                    stalen semi dubbel wiegframe

Vering voor                           43 mm Showa UPSD (Showa EERA)

Stelmogelijkheden               veervoorspanning  (volledig)

Vering achter                       Showa monoshock (Showa ERAA)

Stelmogelijkheden               veervoorspanning

Veerweg v/a                         150/150 mm

Rem voor                              dubbele 310mm-schijf

met radiale vierzuigerremklauw

Rem achter                           enkele 256mm-schijf met enkelzuigerklauw

Banden v/a                          120/70ZR17 M/C, 180/55ZR-17

MATEN EN GEWICHTEN

rijklaargewicht 238 kg + 12 kg koffers; (249 kg + 12 kg koffers)

tankinhoud 20,4 l

wielbasis 1.535 mm

zithoogte 820 mm

balhoofdhoek 26,5°

naloop 108 mm

PRIJZEN

België             € 14.999,- (SE € 17.199,-)

Nederland     € 17.499,-  (SE € 19.999,-)

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.