Eerste test MV Agusta Enduro Veloce: Verrassend!

Het is van het midden van de jaren zestig geleden dat het prachtige logo van MV Agusta pronkte op een off-road georiënteerde machine. Toen ging het om een lichte Scrambler. Vandaag komt MV met de Enduro Veloce, een serieus uit de kluiten gewassen driecilinder allroad. Is het een meesterwerk van Italiaans design en techniek of gewoon een trendvolger? Op Sardinië zochten we het voor u uit.

MV Enduro Veloce Simon Palfrader ©

Rolls

De druk van de markt dwingt fabrikanten soms tot de gekste capriolen. In de autowereld zie je dat zowat elke fabrikant ‘verplicht’ wordt om SUV’s te bouwen. En dat lijdt tot de vreemdste creaties. De Rolls Royce Cullinan is daarvan een opvallend voorbeeld. Een wanhoopspoging om de unieke stijlkenmerken van een Rolls te combineren met de ‘avontuurlijke’ looks van een SUV. Een absolute topper … ook en vooral in de lijst van lelijkste auto’s ooit!

Driepitter

Die Cullinan was het eerste waar ik aan dacht toen MV enkele jaren geleden het bericht de wereld instuurde dat er weldra twee allroads aan het gamma zouden worden toegevoegd. “Het legendarische MV Agusta, het meest succesvolle racemerk ooit, gaat ook overstag” hoor ik mezelf nog zeggen. Er was sprake van een in China (!) te bouwen 500 cc twin en een 900 cc grote driecilinder. Het woord ‘weldra’ mochten we gerust met een Italiaanse korrel zout nemen en al vrij snel werd het erg stil rond dit project. Zeker na de machtsgreep van KTM op MV Agusta zag de toekomst van de hoogpotige MV’s er zeer somber uit. Met name KTM en diens eigenaar Stephan Pierer  (met ondertussen 51% van de aandelen van MV op zak) zagen die allroads helemaal niet zitten. Zowat iedereen ging ervan uit dat hij de modellen uit de MV portfolio zou weren. De 500 werd inderdaad afgevoerd, maar de driecilinder werd verder ontwikkeld en beleeft hier op Sardinië dus z’n wereldpremière.

Bijna een Orioli

Deze Enduro Veloce is het tweede model in een reeks van nieuwe motoren die gebaseerd zullen zijn op dit platform. Geheel volgens de MV-traditie werd gestart met een gelimiteerde versie. Die kreeg de naam LXP Orioli en er worden er slechts 500 van geproduceerd. Die zijn naar verluidt allemaal verkocht en dus werd het hoog tijd voor de ’gewone’ Enduro Veloce. Die is op de kleurstelling en enkele details na vrijwel identiek aan de LXP Orioli.

MV vraagt voor deze nieuwe Enduro Veloce het niet geringe bedrag van 24.720 €. Dat is stevig, zeker als je weet dat er op technisch vlak niets heel bijzonders aan de hand is. Het is dan ook met de allergrootste nieuwsgierigheid dat ik m’n been over het zadel van de MV zwier. Met een zadelhoogte van 870 mm (instelbaar naar 850 mm) en een drooggewicht van 224 kg is de MV geen kleine jongen, maar gevoelsmatig zit het met de statische gewichtsverdeling wel goed. Door de hoog oplopende 20 liter tank zit je meer in de motor dan erop. Maar beenruimte is er voldoende en het brede, licht naar achter gebogen stuur valt mooi in de hand. Het met alcantara beklede zadel ziet er niet alleen mooi uit, het is ook ruim en biedt veel steun. Ook de algemene afwerking is geslaagd

Elektronica op niveau

Voor we de nieuw ontwikkelde 931 cc grote driecilinder tot leven wekken overlopen we even de instelbare boordelektronica middels het overzichtelijke 7 inch TFT dashboard en de handige keuzeknoppen op beide stuurhelften. Zoals je mag verwachten is er aan elektronische hulpmiddelen geen gebrek: tractiecontrole met maar liefst 8 instellingen, vier rijmodi ( Urban, Touring, Off-road, All-terrain), Launch Control, bochtenafhankelijk ABS, Cruise control, … en ga zo maar door.

Ai dijkbewoners…

Een korte druk op de knop brengt de driepitter tot leven. De onderdelen die de nieuwe motor gemeen heeft met de bekende driecilinders van MV zijn op één hand te tellen. Net als bij die kleinere variant, draait ook bij deze MV de krukas andersom. MV doet dat om het rotatiekoppel van andere draaiende delen (zoals de wielen) te compenseren. Je kan je vragen stellen bij het nut van deze constructie bij een allroad als deze. Maar exclusief is het alvast wel. De hydraulisch bediende koppeling laat zich niet super licht bedienen maar mede door de instelbare hendel is ze wel goed te doseren. Het geluid van de driepitter is mooi maar niet opvallend.

In de uitlaat zit een elektronisch geregelde klep die volgens MV voor een gebruiksvriendelijker karakter van de driepitter zorgt. Dat zal ook wel, maar bij de homologatie van de uitlaat zal die klep ook wel haar nut bewezen hebben. Dat relatief onopvallende motorgeluid verandert immers drastisch van zodra je de motor in de toeren jaagt. Dan krijg je een geluid te horen dat zo mooi en indrukwekkend is dat je alleen al daarvoor je spaarvarken zou slachten. Zeker wanneer je hard accelereert en gebruik maakt van de goed werkende quickshifter is het een feest aan boord van de MV. Niet te geloven dat ze hem zo gehomologeerd gekregen hebben! Of de dijkbewoners in Nederland daar even blij mee zullen zijn wordt nog afwachten …

MV Enduro Veloce Simon Palfrader ©

Da’s ruim voldoende

De 931 cc lijnmotor is goed voor een topvermogen van 124 pk bij 10.000 opm. Daarmee doet de MV het beter dan bijvoorbeeld de Tiger 900 (108 pk bij 9.500 opm). Zelfs de sportieve driecilinder van Yamaha doet het met 119 pk bij 10.000 opm niet beter. Nog indrukwekkender is het maximum koppel van 102 Nm bij slechts 7.000 opm. Bij 3.000 opm is 85% van dat maximum koppel reeds beschikbaar. Die cijfers vertalen zich glashelder naar de praktijk. Het blok blinkt uit door levendigheid en souplesse. Samen met de goed gekozen verhoudingen van de zesbak geven ze de Enduro Veloce vleugels.

Deze jongen laat er geen twijfel over bestaan dat hij hoge ambities koestert en plaatst zich met z’n indrukwekkende prestaties meteen tussen de bestaande middenklasse allroads en de écht grote jongens. Natuurlijk is het vermogen van 124 pk onvoldoende om pakweg de KTM 1290 Super Adventure (160 pk/8.750 opm) af te troeven. Maar zoals jullie allemaal weten (maar het niet altijd willen toegeven … ) is vermogen alleen niet zaligmakend. De souplesse van deze nieuwe driecilinder is indrukwekkend. Misschien dat het onder 4.000 toeren net iets beter had gekund, maar voor het overige kan je de nieuwe driepitter op geen enkele fout betrappen.

Even geduld

Onze 240 km lange testrit door het mooie Sardische binnenland verliep onder perfecte omstandigheden. Droog en warm, perfect asfalt en een voorrijder die de streek kent als z’n broekzak. Daardoor hadden we geen behoefte aan het testen van de verschillende rijmodi. 90% van de tijd reden we in de Touring modus. Daarmee beschik je over het volle potentieel van de driepitter en dat was gewoon perfect. Bij enkele korte stukjes off-road schakelden we over naar de off-road modus. Die zorgt voor een iets rustigere gasrespons en geeft de tractiecontrole wat meer vrijheid. Het ABS kan in deze modus ook gedeeltelijk of volledig uitgeschakeld worden.

In de Custom All-Terrain modus kan je alles nog veel verder verfijnen door bijvoorbeeld de gasrespons en de motorrem in te stellen. De mogelijkheden van de elektronica zijn zeer uitgebreid en voor de bediening ervan verdient MV ook een dikke duim. Met zeer duidelijke menu’s, een logische bediening en een goed overzichtelijk dashboard zorgde de elektronica niet één keer voor ergernis. En dat is wel eens anders. Wat wel verbeterd kan worden is de opstarttijd van de elektronica. Want nadat je op de aan-uitknop geduwd hebt (de MV is keyless te gebruiken) duurt het toch wel even eer je werkelijk de motor kan starten. Op lange trips is dit geen probleem maar voor wie z’n MV veel voor korte ritten gaat gebruiken is het allicht minder aangenaam.

Hoogwaardige componenten

MV Agusta ging bij de ontwikkeling van het rijwielgedeelte ook niet over één nacht ijs. Hoewel het eerder eenvoudig is in vergelijking met bijvoorbeeld de nieuwe BMW R 1300 GS, werkt het geheel uitstekend. De volledig instelbare Sachs vering voor en achter heeft een goede basisafstelling en zorgt voor een fijn en vertrouwenwekkend stuurgedrag. We reden meer dan 90% op de weg, en op geen enkel moment hebben we het rijwielgedeelte op een fout kunnen betrappen. Deze machine stuur zélfs met een 21 inch voorwiel haarzuiver en bijzonder vertrouwenwekkend. Standaard wordt de Enduro Veloce geleverd met Bridgestone Battlax A41 banden. Ook die stelden allesbehalve teleur.

Wie met z’n dure MV meer het terrein in wil, doet er goed aan de eveneens voor deze machine gehomologeerde AX41’s te monteren. Ook de vering zal je dan moeten bijregelen want die staat standaard veel te stug afgesteld voor off-road gebruik. We konden even testrijden met een Enduro Veloce met de AX 41’s om de velgen en een op off-road afgestelde vering. Ook dat verliep boven verwachting goed. Zeker wanneer je voor de off-road rijmodus kiest zijn de gasreacties bijzonder gedoseerd en kan je probleemloos stapvoets door het terrein ‘kruipen’. En het stelbereik van de Sachs vering is ruim voldoende. Met een stelletje Brembo Stylema’s en twee 320 mm schijven in het vooronder is ook de remmenwinkel van de MV dik voor mekaar.

MV Enduro Veloce Simon Palfrader ©

Van kritisch naar verbaasd

We startten deze test erg kritisch maar de Enduro Veloce heeft ons over heel de lijn positief verbaasd. Het is een erg homogene motorfiets die extreem breed inzetbaar is en beschikt over een blok en rijwielgedeelte van een erg hoog niveau. Zijn er dan geen verbeterpunten? Jazeker! Zo is het ontbreken van een instelbare ruit onbegrijpelijk. Ook het kleurverschil tussen de transparante afdekkap onder de ruit en de ruit zelf is niet ok. Die afdekkap is bovendien aan de binnenkant heel moeilijk te reinigen. Andere lastige details zijn de moeilijke bereikbaarheid van het knipperlichtknopje en de omslachtige procedure om het zadel in hoogte aan te passen. Maar daarmee hebben we wel zowat alles gehad. Of de Enduro Veloce z’n geld waard is? Dat is wat anders.

Bij een merk als MV Agusta betaal je natuurlijk altijd een stukje merkimago. Trek je denkbeeldig dat bedrag af van de prijs, dan krijg je voor het restbedrag wel een heel goede en exclusieve motorfiets in de plaats. Is een Rolls Royce Cullinan wat te hoog gegrepen? Dan is deze MV Agusta Enduro Veloce een heerlijk alternatief!

Technische gegevens en prijzen MV Agusta Enduro Veloce

MOTOR

Type                                       vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor, DOHC

Cilinderinhoud                      931 cc

Boring x slag                         81 x 60.2 mm

Compressieverh.                 13,4:1

Koppeling                              natte multiplaat

Transmissie                          zesbak

Eindoverbrenging                ketting

PRESTATIES

Maximaal vermogen           124 pk @ 10.000 tpm

Maximaal koppel                 102 Nm @ 7.000 tpm

ELEKTRONICA

Motor                                     Traction Control (8 standen), Launch Control, Engine Brake Control (2 standen), up-and down quickshifter

Rijwielgedeelte                    Bochtenafhankelijk ABS (Continental MK100) met 6-assige IMU.

RIJWIELGEDEELTE

Frame                                    dubbel wiegframe uit chroommolybdeenstaal

Vering voor                           48 mm Sachs UPSD,

Stelmogelijkheden               volledig regelbaar

Vering achter                       Sachs monoshock

Stelmogelijkheden               volledig regelbaar

Veerweg v/a                         210/210 mm

Rem voor                              dubbele 320mm-schijven

met Brembo Stylema vierzuigerklauwen

Rem achter                           enkele 265mm-schijf met dubbelzuigerklauw

Banden v/a                           Bridgestone Battlax A41

90/90-21M/C, 150/70-B 18 M/C

PRIJZEN

België             € 24.720

Nederland     € 28.500

Pluspunten

Fantastische motor

Goede elektronica

Exclusief

Heerlijk geluid

Minpunten

Geen verstelbare ruit

Geen elektronisch regelbare vering

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.